Etsi

Emergency banner

Puheenaihe

Praecom Group: Etäviestintä on uusi normaali

– Pakko on hyvä muusa, koska yritykset ovat joutuneet ottamaan etätyökalut haltuun ennalta-arvaamattomassa tilanteessa ja ajassa. Organisaatioissa on jouduttu opiskelemaan tekniikan lisäksi uudenlaista etätyön johtamiskulttuuria, toteaa hallituksen puheenjohtaja Miika Liljedahl Praecom Groupista.

Hämeenlinnalaislähtöinen Praecom Group on palvelutarjonnassaan erikoistunut koskettaviin kohtaamisiin. Praecom Oy tarjoaa kokoustekniikan palveluja, Upto Oy tuottaa näyttöviestintäpalveluja julkisiin tiloihin ja IT4B Partners Oy räätälöi yritysten ICT-ratkaisuja. Digitaalisilla ja fyysisen toimintaympäristön ratkaisuilla varmistetaan henkilöiden ja erikokoisten ryhmien sosiaalinen kohtaaminen sekä etäviestintä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Praecomilla on toimipisteet Hämeenlinnassa, Tampereella ja Vantaalla.

– Sopeutus uuteen normaaliin on tapahtunut nopeasti. Lisäksi ironista on se, että useat asiakkaamme, joilla on toimittamaamme kalustoa ja palveluja omissa tiloissaan, ovat joutuneet nyt etätöihin. Myynti, asiakaspalvelu ja viestintä hoidetaankin kotoa käsin. Meilailun ja luurittelun sijaan kohtaamisille halutaan kuitenkin kasvot ja mahdollisimman vahva sosiaalinen kontakti, näin poikkeuksellisenakin aikana.

Tilanne kiihdyttää muutosta

Praecom toimii ketteränä haastajana markkinoilla, missä kilpailijat ovat esimerkiksi teleoperaattoreita tai isompia ict-toimijoita. Liljedahlin mukaan Praecom organisaatiokokonsa ansiosta ”ui suurissa ja pienissä vesissä” sujuvasti. Koronatilanne on tuottanut yhtiöryppäälle uutta kysyntää.

– Uskoisin uuden normaalin tuovan lisää kysyntää ja laajenevia käyttötarkoituksia yrityksen neuvottelutiloille erityisesti silloin, kun meillä on taas mahdollisuus palata työpaikoillemme. Muutos on monella tasolla varmasti pysyvä koronatilanteen selvittyä. Yritykset tulevat entistä tiukemmin harkitsemaan omaa vastuullisuuttaan esimerkiksi matkustamisen, ympäristöarvojen ja työntekijöiden hyvinvoinninkin kannalta, kun etätyön ja etäviestinnän mahdollisuuksia laajennetaan.

Teknologian inhimillinen hyöty

Teknologia astelee eteenpäin seitsemän peninkulman saappain. Miten se seuraavassa vaiheessa näyttäytyy meille peukaloisille?

– Mielestäni teknologian hyödyntämisen seuraava vaihe on normalisoituminen. Ihmisten kohtaamisten mahdollisuudet kasvavat – välineet vain vaihtelevat.  Toki suljettujen ovien takana on liuta insinöörejä keksimässä meille jatkuvasti uusia härpäkkeitä. Ne tullaan lanseeraamaan meille ennalta arvaamatta, ikään kuin annettuna tekijänä. Voimme vain odotella mielenkiinnolla, ottavatko ihmiset ja yritykset ne omakseen. Tässä hetkessä otetaan teknologiasta myös inhimillinen hyöty irti. Meillä Praecomissa on jo pitkään palaverien ohella pidetty aamuisin 30 ihmisen virtuaalisia kahvitaukoja, missä eri paikkakuntien työntekijöiden kesken voidaan puhdistaa ilmaa ja hekotella hömpänpömppää ilman työasioita. Vaikka fyysiset tapaamiset jonkin verran vähenisivät, niiden laatu kasvaa varmasti kohdatessa, enteilee Miika Liljedahl.

Kuva: Kolmisen viikkoa tämän artikkelin haastateltava ja haastattelija saattoivat varovaisesti sopia, että ”tavataan sitten vaikka videolla, kun ei oikein muutakaan voida”. Haastatteluhetkellä yhteys otettiin ”uuden normaalisti” toimivin yhteyksin ja välinein.