Etsi

Emergency banner

Puheenaihe

Yrittäjän uutisviikko 22 - Tätä Suomi kaipaa

Viikko tarjosi timanttisia tunnustuksia ja arvostusta inspiroivasta liiketoiminnasta. Vientikaupassa laiteltiin korkkia kiinni hieman harvempaan. Samalla yrittäjät toivat uusia näkökulmia etätyön tehokkuuteen ja suomalaisten tinkaamiseen.

Inspiraatiota, persoonallisuutta ja kannattavuutta

Lauantai-aamuna valtakunnan mediat uutisoivat forssalaisen LeikkiSet Oy:n toimitusjohtajan Tomi Mäkilän päässeen Vuoden nuori yrittäjä -finaaliin. Kolmelle finalistille on luvassa yksityisyrittäjäsäätiön stipendit, mutta vain yksi pokkaa tittelin. Jännittää saa lokakuun puoIiväliin saakka, jolloin palkinnot jaetaan vuoden valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Jyväskylässä. Hämäläinen finalisti kuvailee heidän tapaansa tehdä bisnestä: "inspiroivaa, persoonallista ja kannattavaa". Ja sitä Suomi kaipaa juuri nyt. Lue Tomi Mäkilän haastattelu (30.5.) kokonaisuudessaan tästä.

Vuoden nuori yrittäjä julkistetaan Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Jyväskylässä 17.10. Forssalainen LeikkiSet Oy ja yhtiön toimitusjohtaja Tomi Mäkilä on yksi kolmesta loppukisaan päässeestä.

Lue myös juttu Yrittäjäristin timanttiristillä palkitusta Pekka Kari-Koskisesta (29.5.): 40 vuotta yrittäjyyttä on kestänyt ajan hammasta 

Kun paikat kremppaa

Etätyötä on hehkutettu työelämän uudistajana, mutta Päivi Kankaanmäki on kuntouttajan näkökulmasta joutunut kokemaan myös sen varjopuolet. Usein ei ajatella sitäkään, että asiaan saattaa liittyä ongelmia myös kouluikäisille ja opiskelijoille. Terveysräätäli Päivi Kankaanmäki Hämeenlinnan Lammilta on ammatissaan perehtynyt muun muassa työperäisten kehon vaivojen korjaamiseen ja ehkäisemiseen. Vuosien varrella hän on harjaantunut ammatissaan urheiluhierojaksi, fysioterapeutiksi työikäisille ja ikääntyneille sekä hyvinvointivalmentajaksi. Yrittäjätutkintokin on tullut suoritettua. Lue Terveysräätälin haastattelu kokonaisuudessaan tästä.

Pienet tauot ja  liikkuminen työn keskellä kannattaa. Nousu ylös, kävelyä kämppää ympäri ja vaikka muutama kyykistys välillä. Se ei ole pois työajasta, vaan jopa kasvattaa tehoa, suosittaa terveysräätäli Päivi Kankaanmäki.

Lue myös: Korona-ajan lomautukset ja työttömyys on iskenyt kolmekymppisiin naisiin (27.5.).

Korkit kiinni yli 50 maassa

Finn-Korkin taustalla on yli 150 vuotta kokemusta. Rolf Nygård saapui yritykseen töihin 80-luvulla, edeten tuotantopäälliköstä omistajaksi. Perheyritys on tänä päivänä pieni ja ketterä kansainvälinen toimija. Kruunukorkkeja ja muita suljinformaatteja sekä korkituslaitteita valmistetaan ja myydään 32 henkilön voimin yli 50 maahan ympäri maailmaa. Merkittävimpiä asiakkaita ovat olutpanimot ja juomabrändit, kuten Absolut Vodka, Danzka sekä Veen Waters. 

– Pienuus on vahvuutemme, mutta se tuottaa paineita myös toimitusketjuun. Vaikka markkinoihin vaikuttavia rajoituksia ollaan purkamassa, tämä kesä on osaltamme förbi – siis ohi – toteaa ”Hämeeseen rantautunut ruotsinkielinen pohjalaispoika” Rolf Nygård. Lue haastattelu (28.5.) kokonaisuudessaan tästä.

Finn-Korkin tuotteet ovat käytössä maailmanlaajuisesti ravintoloissa, pubeissa, kahviloissa, tax-free-myymälöissä, juhlissa  ja matkakohteissa. Korona vaikutti globaalissa kaupassa erityisen raskaasti juuri tähän kohderyhmään. 

Lue myös tutkimustulosta autokaupasta (25.5.): Suomalainen tykkää tinkaamisesta