5.3.2021 klo 08:48
Uutinen

Positiivinen pelimies, kameleontti ja sitkeä sissi

Lasse Pakarisen Suomen Tilausaktiviteetit Oy on järjestänyt tapahtuma-aktiviteetteja, hengenluontia ja hauskanpitoa yli 30 vuotta. Korona-ajassa iloisten kohtaamisten tyrehtymiseen piti kehittää virtuaalinen vastalääke.

Lasse Pakarista voisi kuvailla tapahtuma-aktiviteettien pioneeriksi Suomessa. Oma idea jalostui yrittäjyydeksi jo 1980-luvun lopulla. Kasinotalouden vielä kukoistaessa yritysjuhlia ja hengenluontitilaisuuksia vietettiin perinteisissä, usein kosteissa merkeissä. Tyky-toiminta miellettiin lähinnä risteilyreissuksi ruotsinlaivalle. Lasse päätti tarjota jotain uutta.

Ensimmäisenä palveluna Pakarinen lanseerasi Nyt uutta Suomessa -hengessä Survival Gamen, missä joukkueet räiskivät toisiaan värikuulilla. Tämä pysyikin yrityksen hittituotteena lähes koko 1990-luvun.

– Halusin ajan mittaan tarjota rinnalle muitakin palveluja. Idea lähti tavallaan perinteisistä ”mökkiolympialaisista”, mutta aktiviteetit ja välineet tuotteistettuna potenssiin kolme. Asiakas saattoi tilata niitä mihin tahansa. Se oli eräänlainen aktiviteettien pizzataksi, kuvailee Lasse Pakarinen.

1990-luvun lamavuosina yritysten karsiessa kulujaan Pakarinen kuitenkin uskoi sitkeästi liikeideaansa ja piti palvelut pystyssä pienimuotoisemmin sekä hankki sivutoimisesti ansioita portsarina. Hän kuvailee itseään innovaattoriksi, joka jaksaa koko ajan viedä rohkeasti eteenpäin uusia aktiviteetteja, jotta ihmiset viihtyisivät.

– En ole koskaan halunnut heittää hanskoja tiskiin. Toimin edelleenkin alkuperäisellä y-tunnuksella. Ehkä sisäänrakennettu hulluus on puskenut minua enemmän eteenpäin kuin järki. Hiljaisempinakin aikoina olen saanut virtaa kaikesta innostuksesta ja asiakaspalautteesta. Kun tuote on onneksi ollut toimiva, tavoiteltavaksi on jäänyt uusien asiakkaiden löytäminen.

Kysyntä synnyttää luovia ratkaisuja

Työelämään liittyvien hyvinvointi- ja tyky-toiminnan trendit ovat omalla tavallaan muovanneet palvelutarjontaa. Uutena virtauksena tuli vuosituhannen vaihteen tienoilla aktiviteettien tuominen yritys- ja asiakasjuhliin, missä pelkkien tarjoilujen, esitysten ja ohjelmanumeroiden seuraamisen rinnalle haluttiin jotain osallistavampaa.

– Teimme yhteistyötä esimerkiksi riihimäkeläisen Elämystaikureiden kanssa. Muutaman vuoden buumi työllisti niin, että saimme pakata kalustoamme keikoille ja yritysjuhliin ympäri Suomea. Matkustimme välillä jopa öisin, pystytimme systeemit aamupäivästä ja otimme iltapäivästä pienet unet ennen iltatilaisuuksia, kuvailee Pakarinen hektisiä vuosia.

Action Factory – tapahtumien oma koti

Pakarisen toiminnan kotipesä, sisäaktiviteettien Action Factory, on toiminut Hämeenlinnassa vuosituhannen vaihteesta lähtien. Aluksi se toimi rautatieaseman kupeessa entisellä Saarioisten tehdasalueella, joka sittemmin purettiin. Uutena palveluna otettiin mukaan lasten aktiviteetteja ensimmäisenä Suomessa, ennen HopLopin ja muiden tunnetumpien toimijoiden aloittamista. Vuodesta 2014 yritys on toiminut vuokralaisena entisen huonekaluliikkeen noin 2000 neliömetrin tiloissa. Viime vuosien suosittu hittituote, pakohuonepelit, tuotiin myös ensimmäisten joukossa Suomeen.

Virtuaalipelit pelastivat pahimman yli

Koronavuosi tyrehdytti tapahtumien järjestämisiä. Pakarisen yritys haki viime keväänä Business Finlandilta kehittämisrahoitusta ja sai 11 viikon ikuisuudelta tuntuvan odottelun jälkeen päätöksen 35 000 euron kehittämistuesta. Sen avulla rakennettiin täsmälääkkeeksi virtuaalisia ryhmäpelejä. Niitä voidaan pelata jopa liikunnallisesti, esimerkiksi Go Quest -katusuunnistuspelinä. Tamperelainen Team Action Zone on ollut mukana rakentamassa teknisesti Action Track kännykkäsovellusta ja ideoimassa pelejä.

– Kysyntää oli aluksi nihkeästi, mutta onneksi pikkujoulukaudella alkoi tilauksia tippua sisään. Saimme muutamaksi viikoksi tilauksia ja liikevaihtoakin jopa normaalisesongin tasolle. Koko koronavuotena liikevaihto kuitenkin putosi 65–70%, mutta uskon niiden virtuaalisuuden tuovan pysyviä lisämahdollisuuksia palvelurepertuaariimme.

Esimerkiksi valtakunnalliset yritykset ovat kiitelleet aktiviteeteista, joissa osallistujat voivat osallistua paikkariippumattomasti ympäri Suomea. Asiakkaat kiittelivät pikkujoulujen pelastamisesta ulkoistetulla ohjelmaosuudella.

– Tässä hetkessä on kitkuteltu pikkujoulujen tuotoilla ja kustannustuki kakkosella. Yritämme yhteisvastuullisesti sinnitellä vuokranantajan kanssa, sillä ehdimme uusimaan pitkähkön vuokrasopimuksen sopivasti ennen korona-aallon saapumista, ironisoi Pakarinen.

Eurooppalainen säädösten sademetsä

Pakarinen on ollut yrittäjänä käytännöllisesti katsoen koko työikänsä ja ehtinyt kokemaan yhteiskunnallisia ja taloudellisia muutoksia. EU:n hän katsoo olevan olleen Suomen liittymishetkellä perusajatuksena hyvä, mutta kritisoi sen mukanaan tuomaa direktiivi- ja byrokratiaviidakkoa.

– Tuntuu, että yrittäjille tulee koko ajan lisää tekemistä valvonnan ja raportoinnin suhteen. Riskianalyysin ja raportin tekeminen esimerkiksi mölkkypelin järjestämisestä on ajan hukkaa. Tällainen vie ylimääräistä aikaa yrittämiseltä ja liiketoiminnan kehittämiseltä.

– Olen iloinen, että on valoa putken päässä. Ei vuosi sitten kukaan uskonut, että meillä olisi vuodenvaihteessa kehitetty testattu rokote. Monella alalla joudumme sitkeästi sinnittelemään, kun meille heilutetaan tikkaria nenän edessä, peilailee Pakarinen.

KUVATEKSTI: Kohtaamisia odotellessa. Lasse Pakarinen pystytti Action Factoryyn Retro Games -osaston. Nostalgiaa vanhemmille ja jotain uutta nuoremmille. Yrittäjä itse 1990-luvun rallipelin ja putkitelevision äärellä.

Tutustu Action Factoryn verkkosivuilla

VINKKI: Perheille tarkoitettu pääsiäismunajahti on Action Factoryn virtuaalipeliuutuus. Neljänä pelipäivänä voi perhe lähteä ulkoilemaan ja etsiä omalla kännykkäsovelluksellaan 12 virtuaalista yllätysmunaa.