9.3.2021 klo 09:00
Uutinen

Kohti itsensä näköistä liiketoimintaa

Skillville on neljän yrittäjän yhteenliittymä, joka kouluttaa yrittäjiä menestyksen tielle. Helsinki–Janakkala–Turku-akselilla vaikuttavat valmentajat vannovat identiteetin kirkastamisen nimiin niin opeissaan kuin elämässään.

Pauliina Airaksinen-Aminoff ja Johanna Rosnell-Varjo tapasivat aikanaan työprojekteissa. Asiakkuussuhde tiivistyi sittemmin WIAone-yritykseksi, joka on erikoistunut identiteettien kirkastamiseen ja liiketoiminnan buustaamiseen.

– Työnantajayritykseksi emme tahtoneet, koska arvostamme tahoillamme yrittäjyyteen kuuluvaa vapautta. Yhteisten projektien kautta Ioanna Mavromichalis ja Janne Puurunen houkuteltiin Skillville-verkkokurssia kehittämään, kun havaitsimme heidänkin olevan samanhenkisiä, toteaa Johanna Varjo-Rosnell.

Oma identiteetti ratkaisee

Nelikko mukaan lukien kurssilla on yhteensä kahdeksantoista yrittäjyyden ja oman erikoisalueensa asiantuntijaa. Skillvilleläiset vakuuttavat tarjoavansa näkökulmia ja käytännön esimerkkejä monelta eri kantilta, kun yksin toimiva koulutusyrittäjä useimmiten ponnistaa vain omasta kokemuksestaan.

– Autamme identiteetin kirkastamisen lisäksi ymmärtämään markkinoinnin lainalaisuuksia ja kannustamme rohkeasti olemaan oma itsensä. Kyse ei ole rakettitieteestä vaan fokuksesta ja määrätietoisesta työstä, kuvailee Varjo-Rosnell.

Toimintatapana on oivalluttaa yrittäjiä löytämään oman identiteettinsä ja vahvuutensa sekä valjastamaan ne koko liiketoimintaansa. Ideologiaan ei kuulu oikean ja väärän opettaminen, sillä yritykset, konseptit ja kohderyhmät ovat niin erilaisia.

– Kukapa ei olisi kiinnostunut itsestään? Monille voi itsensä tarkastelu olla aivan uutta. Pienen pohdinnan jälkeen tunnustetaan, että omat identiteettitekijät näkyvät varsin vahvasti omassa yritystoiminnassa, kuvailee Airaksinen-Aminoff

”Kampanja oli kallis – markkinointi ei toimi”

Joku voi olla markkinointi- tai myyntihenkisempi ja toisella voi olla joku muu ammatillinen kyky. Skillvilleläiset painottavat, että liiketoiminnassa ei mitään yksittäistä tärkeää toimintoa kannata pitää irrallisena.

– Epäluottamus markkinointiin johtunee usein siitä, että se käsitetään kalliiksi kampanjoiksi, ei niinkään jatkuvaksi toimintamalliksi. Kun pohjatyö on aluksi riittävän hyvin tehty ja ponnistaa yrityksen omista vahvuuksista, ei markkinointikaan tunnu niin kamalalta, perustelee Mavromichalis.

”Mä en oo mikään myyjä”

Jokainen yrittäjä haluaa taloudellista hyvinvointia, mutta moni kokee olevansa huono myyjä. Suomalainen ei kovin helposti lähde itsestään rummuttamaan.

– Oma ydin ja identiteetti pitää löytää, koska silloin jatkon suunnittelu on paljon helpompaa ja luontevaa. Jo hyvä brändi ja oivallisesti suunniteltu markkinointi myyvät itse itsensä, ilman varsinaista myyntityötä, vakuuttelee Puurunen.

”Ei mulla ole aikaa kalvosulkeisiin”

Skilville-kurssit ovat tiiviitä rautaisannoksia. Koulutukseen sisältyy noin 3,5 tuntia videomateriaalia ja yksittäisten videoiden kesto on 8–25 minuuttia. Lisäksi annetaan työstettäväksi tehtäviä, mitä voi soveltaa suoraan oman yritystoiminnan arkeen. Kursseja voi suorittaa itsenäisesti, aika- ja paikkariippumattomasti. Koulutuksia toteutetaan myös ryhmille tilauksesta tai kurssikokonaisuudet tietystä ajankohdasta startaten.

– Lisäksi voi liittyä facebook-ryhmäämme, missä tarjoamme asiantuntijoidemme tuella yksinkertaistettua markkinointia yrittäjille. Maanantaiaamuksi voi tilata blogin ja inspiraatiokirjeen tehtävän kera. Jokainen kuukausi startataan teemaan liittyvällä podcastilla. Kuukauden päätteeksi järjestämme Zoom-vastaanoton, mihin kuka tahansa voi tulla keskustelemaan yrittäjyyden haasteista, maalailee Varjo-Rosnell palvelutarjontaa.

Koulutukset on palasteltu riittävän sopiviksi annoksiksi. Prosessia voidaan viedä eteenpäin niin, että mielenkiinto säilyy ja sille löytyisi aikaa kiireisen yrittäjän elämässä. Puuduttavia luentomaratoneja ei ole. Kurssit pohjautuvat mikro-oppimiseen, mikä on tutkitusti todettu tehokkaaksi verkko-oppimisessa. Kurssilainen pääsee kuuntelemaan, katsomaan, lukemaan, tekemään ja saa linkkejä lisätietojen lähteille.

Verkostoituminen on elämän oppisopimus

Kaikki skillvilleläiset arvostavat yrittäjän verkostossa toimimista. Jokaisella heistä on jo ammattinsa taustalla luontainen vietti ja tehtävä auttaa yrittäjiä.

– On tärkeää, että on foorumi, missä voi jakaa iloja, tuskaa ja oppia. Halu auttaa on syntynyt omasta kokemuksesta, koska se on tarjonnut niin kompastuskiviä kuin onnistumisen aiheita. Olemme eläneet sitä, mitä opetamme ja jaamme sitä toisillemme jokaisessa tapaamisessa, kiteyttää Airaksinen-Aminoff.

VINKKI:
Skillvillen 8 oppituntia menestykseen -verkkokurssi puoleen hintaan on yksi Yrittäjien jäseneduista.
Katso lisätietoja

Otsikkokuvassa Skillvillen valmentajat vasemmalta oikealle: Pauliina Airaksinen-Aminoff, Johanna Rosnell-Varjo, Janne Puurunen ja Ioanna Mavromichalis.

Pauliina Airaksinen-Aminoff
identiteettiasiantuntija, brändääjä, valmentaja
Tohtoriksi väitellyt Pauliina on myös kasvatustieteiden maisteri, kansainvälinen tuottaja sekä toimittaja, joka on vaikuttanut median ja johtamisen parissa jo 30 vuoden ajan. Hän on toiminut kouluttajana myös Suomen Yrittäjissä.

Johanna Rosnell-Varjo
markkinoinnin ja viestinnän kehittäjä, projektijohtaja
Johannalla on ammatillisen opettajan pedagoginen pätevyys ja yli 20 v. kokemus markkinointiviestinnän projekteista. Yrittäjäyhteistyötä hän toteuttaa myös Janakkalan Yrittäjien hallituksen varapuheenjohtajana.

Janne Puurunen
luova johtaja, graafinen suunnittelija
Janne on brändäyksen ammattilainen, visuaalisesti ja digitaalinen suunnittelija, jolla on mainosalalta yli 20 vuoden kokemus. Janne on toiminut aktiivisesti yrittäjäverkostoissa, muun muassa Varsinais-Suomen ja Turun Yrittäjien hallituksessa.

Ioanna Mavromichalis
konseptisuunnittelija, copywriter, palvelumuotoilija
Ioanna on kouliintunut konseptien rakentaja, ideoitsija ja copywriter, jolla on kokemusta niin pienyrittäjyydestä kuin kansainvälisten brändien rakentamisesta.