Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

80 vuotta suomalaista maaperää kasvattamassa

Lannoitteita ja kasviravinteita valmistava sekä myyvä Oy Neko Ab perustettiin 14.3.1941. 80 vuotta toiminut yritys on löytänyt pienenä perheyrityksenä oman tiensä varteenotettavana alan toimijana, suuryhtiöiden rinnalla.

Yrittäjä Aimo Naapuri muistelee, että hänen isänsä tuli yritykseen mukaan kemistiksi 1950-luvun puolivälissä. Tuotannossa oli ”kaikenlaista”, muun muassa juustonjuoksutinta ja liukastinjauhetta tanssilavoille. Vuonna 1962 ensimmäinen lannoitetuote otettiin tuotantoon ja myyntiin.

Tanssilavoilta multamaiden rikastajaksi

Isän yrityksen suojissa kasvanut Aimo Naapuri kokeili työelämässä siipiään muuallakin, mutta viimeiset kolmekymmentä vuotta hän on luotsannut perheyritystä toimitusjohtajana sekä pääosakkaana. Yrityksessä työskentelee osakkaana myös Aimon veli Simo Naapuri.

Neko valmistaa, maahantuo ja myy lannoitetuotteita sekä kasvinravinteita maatalouteen, vähittäiskaupoille, kukkakauppoihin, puutarhamyymälöihin sekä marketeihin. Asiakkaita on kaikkialla Suomessa ja jonkin verran vientiäkin on ollut Ruotsiin sekä Baltian maihin.

- Tuotteet ovat pääosin itse kehitettyjä yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa. Tuotantolaitteet eivät vaadi erikoisteknologiaa. Haastavinta toimialalla on Naapurin mukaan tuotteiden myynti. Suuret kilpailijat, kuten Berner tai Kekkilä toimivat näkyvämmin panoksin markkinoilla.

- Oma vahvuutemme on nopea reagointi tuotannon ja toimitusten suhteen. Ajan kanssa rakennetut asiakassuhteet ovat tehneet yhteydenpidosta mutkatonta. Meidät tunnetaan alalla hyvin pienemmästä koostamme huolimatta, kertoo Naapuri.

Tuotteiden valmistuksessa Ruokavirasto valvoo, että tuotteet toimitetaan markkinoille asianmukaisesti merkittynä, tietyn sisältöisenä ja ainesosat tuoteselosteissa eriteltynä.

Korona kasvatti osin ja rokotti osin

Korona-ajassa Neko on Naapurin mukaan pärjännyt kutakuinkin normaalitasolla maatalouden ja ruokatuotannon asiakkaiden kanssa. Vivahde-eroja löytyy kuluttajamarkkinoilta.

- Puutarhapuolella myynti jopa kasvoi. Lomamatkojen vähetessä on ollut enemmän aikaa olla kotona. Kukkakaupat ovat taas olleet kärsijöinä. Juhlien ja tilaisuuksien väheneminen on suoraan heijastunut heidän myyntiinsä. Kokonaisuutena olemme pärjänneet hyvin, toteaa Naapuri.

Fyysiset asiakaskohtaamiset ja tärkeät alan myyntitapahtumat sekä messut ovat jääneet vähiin. Tässä tilanteessa hän kiittelee pitkäaikaisia vakiintuneita asiakassuhteita. Kaupan rakenne, toimintatavat ja asiakaskunta uusiutuvat jatkuvasti. Pienemmät kaupat häviävät kartalta ja tilalle ovat tulleet isommat marketit ja kauppakeskittymät.

- Laadukkaat tietoliikenneyhteydet ovat helpottaneet kansainvälistä toimintaa, erityisesti raaka-aineiden hankintaa. EU on matkan varrella helpottanut kaupankäyntiämme, koska muodollisuuksia on vähemmän.

Hämeenlinnaa hän pitää ihanteellisena paikkana yrittää, jo sijaintinsa puolesta. Kilometrin päässä yrityksestä, Moreenin teollisuusalueella, toimii logistiikkakeskus, jonka palveluja käytetään.

- En näe Suomessa yrittämisessä mitään suurempia rakenteellisia ongelmia. On hienoa, että elinkeinoelämä on hyvin vähän korruptoitunutta, vaikkapa Venäjään verraten. Jossain vaiheessa meillä oli vientipyrkimyksiä itään.

Lennokas idea ei ollutkaan sallittu

Muutoksiin pitää vastata nopeammin ja trendejä pitää haistella mieluimmin jo etukäteen. Luomuviljely ja -lannoitteet ovat olleet selvästi kysytympiä viimeisen 15 vuoden aikana. Uusia mahdollisuuksiakin pitää kehittää. Toimivuutta pitää kokeilla markkinoilla ja osa jää henkiin myyntimielessä.

- Ennen korona-aallon rantautumista neuvottelimme kiinalaisen drone-valmistajan kanssa. Mietimme minikopterien käyttöä maatilojen lannoitustyössä. Asia töksähti suomalaiseen lainsäädäntöön. Se kieltää kaiken ilmasta tehtävän kasvinsuojeluaineiden ruiskuttamisen, vaikka toimenpide tapahtuisi vain parin kolmen metrin korkeudelta. Tämä olisi saattanut olla hyvinkin mullistava innovaatioaskel maataloustoiminnan kehittämiseen. Lainsäädäntö saattaisi kaivata päivitystä, tuumailee Naapuri.

Yrittäjän arkea Naapuri kuvaa ”vapaana omilla jaloillaan seisomista, omalla vastuulla”, vaikka kokemuksellista vertailukohtaa palkkatyöstä ei ihan lähihistoriasta löydy.

- Muutaman henkilön yrityksessä ollaan kuin samaa perhettä ja osa onkin sukulaisia. Ei tule tunnetta työnantajana olosta, kiittelee Naapuri.