Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Digi

Digitalisointi: Reilu kolmannes pk-yrityksistä on menestynyt hyvin koronapandemian aikana

Kaksi kolmesta korona-aikana menestyneestä yrityksestä arvioi, että digitalisoinnilla on ollut merkittävä rooli heidän liiketoimintansa kehityksessä ja äkillisiin muutoksiin sopeutumisessa.

Elisan ja Suomen Yrittäjien teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että digitaalisuudesta hyötyvät korona-ajan menestyjäyritykset ovat kasvuhakuisia, suhteellisen nuoria työnantajayrityksiä, joista moni toimii ICT-alalla, liike-elämän palveluissa, rakennus- ja kiinteistöalalla tai kaupan alalla.

Yritykset ovat digitalisoineet toimintojaan ahkerasti, ja ovat aloittaneet sen usein jo ennen koronapandemiaa, kertoo Minna Virtanen, Elisan asiakaskokemuksen tutkimuksen ja kehittämisen johtaja.

Pandemia vauhditti selvästi digitalisointia

Joka viides pk-yritys ei ollut digitalisoinut toimintaansa ollenkaan ennen korona-aikaa. Heikoin tilanne digitalisoinnin osalta oli majoitus-, ravitsemus-, matkailu- ja kulttuuripalvelualan yrityksissä.  Tutkimuksen mukaan kolmannes digiä karttaneista pk-yrityksistä aloitti digitalisoinnin pandemian aikana.
– Ainakin osaa yrityksistä digitalisaatio on auttanut rakentamaan siltaa pandemian yli, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen tulkitsee tulosta.

Useat yritykset lähtivät kehittämään uusia digitaalisia toimintamalleja olemassa olevien palveluiden digitalisoinnin lisäksi.

Forssan Liivikeskus Oy:n yrittäjä Anu Niemi haki kehittämistukea ja ideoi tyttärensä Elinan kanssa rintaliivien etäsovituspalvelun.
– Sovitushetki ja henkilökohtainen palvelu toteutetaan luottamuksella kahden kesken asiakkaan ja liiviasiantuntijan välillä. Nakuna ei tarvitse videoyhteydessä näkyä vaan asiakas voi siirtyä pois kuvasta ja vasta liivit puettuaan astuu takaisin näkyville.
Lue koko juttu (24.2.2021)

Lasse Pakarisen (artikkelin pääkuvassa) Suomen Tilausaktiviteetit Oy joutui tapaamisrajoitusten puitteissa kehittämään etänä toteutettavia virtuaalipelejä tapahtuma-aktiviteettien rinnalle.
– Ensimmäiset kokemukset olivat rohkaisevia ja ainakin pelastivat pikkujoulusesongin.
Lue koko juttu (5.3.2021)

Sovelluksien käyttämisessä on myös omat lapsentautinsa. Rakennuspalvelu Japira Oy:n yrittäjä Jarkko Hyvärinen koki joutuneensa digijumiin, kun haki yritykselle hallinnollisia valtuutuksia suomi.fi-palvelusta:
– Jokainen annettava valtuutus maan ja taivaan väliltä on pilkottu useisiin eri tasoihin ja yksityiskohtaisiin osiin. Ohjelmistojen kehittäjien ja niiden tilaajien pitäisi muistaa riittävän hyvä testaus loppukäyttäjillä. Perusyrittäjälle näiden sovellusten näpelöinti ei ole välttämättä jokapäiväistä hommaa.
Lue koko juttu (28.1.2021)

Selviytyminen on kannustanut yrityksiä edelleen jatkamaan digitalisointia

Lähes kaikki liiketoimintaansa digitalisoineista pk-yrityksistä aikovat jatkaa palvelujensa ja toimintojensa digitalisointia. Pk-yrityksistä lähes puolet arvioikin, että heidän liiketoiminnastaan on digitalisoitu yli viidennes vuoden 2021 loppuun mennessä.

Myös yleistynyt paikkariippumaton työ puoltaa digitaalisuutta. Puolet vastanneista pk-yrittäjistä liikkuu tai matkustaa paljon työssään ja valtaosa hoitaa osan töistään kiinteän työpisteen ulkopuolella. Neljännes pk-yrityksistä on aikeissa siirtyä tai on jo siirtynyt 5G- puhelimiin.

– Jatkuvan etätyötrendin myötä nopeiden ja luotettavien yhteyksien tarve on korostunut entisestään. 5G vastaa hyvin tähän tarpeeseen, Elisan liiketoimintajohtaja Petteri Svensson toteaa.

Tutkimuksen toteutti Elisan toimeksiannosta Prior Konsultointi Oy. Kohderyhmänä olivat Suomen Yrittäjien jäsenyritykset. Tutkimukseen vastasi 561 yrittäjää, joista viidennes on yksinyrittäjiä. Muut yrittäjät edustavat pääosin 2–50 hengen yrityksiä.
Tutustu Pk-yritysten opit digitalisaatiosta -tutkimukseen