Etsi

Parempien liikkumiskokemusten avulla enemmän liikettä yrittäjän arkeen

”Etkö saa itseäsi liikkumaan, vaikka periaatteessa haluaisit ja tiedät sen terveydellesi ja hyvinvoinnillesi tärkeäksi? Oletko ajatellut, että syy voisi olla liikuntakokemuksissasi? Niissä, jotka olet kokenut, mutta myös niissä, joita et ole tullut kokeilleeksikaan.” Näin markkinoimme Helsingin Yrittäjien HYMY-hankkeen hyvinvointiaamun (19.9.2018) esitystäni Kohti iloisempaa arkiliikuntaa ja parempia liikuntakokemuksia.

Paikalla oli toistakymmentä yrittäjää, jotka saivat maistella omia liikkumiskokemuksiaan muistelemalla, esittämällä, juttelemalla ja toimimalla.

Mukana olleet pääsivät nopeasti kiinni itselleen tärkeisiin liikkumiskokemuksiin, mutta saman voivat tehdä muutkin HYMY-hankkeessa mukana olevat yrittäjät tämän pikku testin ja muutamien materiaalien avulla.

Testi eli omien liikkumiskokemusten itsearviointi tapahtuu seuraavasti. Arvioit asteikolla 1 (ei mitään merkitystä) ... 10 (erittäin suuri merkitys) omia liikkumiskokemuksiasi eri liikkumismuodoissa. Kirjoita taulukon ensimmäiseen sarakkeeseen neljä itsellesi tärkeintä liikkumismuotoa ja arvioit seuraaviin sarakkeisiin sen, minkälaisia kokemuksia niistä saat. Halutessasi voit laskea eri liikkumismuotojen ja eri kokemustyyppien keskiarvot (voit vaikka siirtää exceliin taulukon), jolloin saat tietää oman ”liikkumiskokemusprofiilisi”.

Liikkumiskokemukset tunnistat näiden ohjeiden perusteella: Elämyskokemukset ovat iloa, nautintoa ja muita tunne-, luonto- tai esteettisiä kokemuksia. Arvioi sitä, miten merkityksellistä elämyskokemusten saaminen sinulle on. Identiteettikokemukset ovat osaamisen, suoriutumisen ja haasteista selviytymisen kokemuksia. Tavoitteiden saavuttaminen ja toisiin vertaaminen tuottaa identiteettikokemuksia. Arvioi sitä, miten merkityksellistä identiteettikokemusten saaminen on sinulle. Osallisuuskokemukset ovat yhteisöllisyyden kokemuksia, jotka ilmenevät joukkue- tai ryhmähenkenä tai löyhempänä yhteenkuuluvuuden tunteena. Arvioi sitä, miten merkityksellisenä koet yhteisöllisyyden liikkumisellesi. Toimijuuskokemukset ovat pystyvyyden ja asioihin vaikuttamisen kokemuksia. Liikkuja ottaa omaa vastuuta liikkumisestaan/harjoittelustaan. Hän kykenee kehittämään itseään ja tukemaan muita. Arvioi sitä, miten merkityksellisenä koet oman toimijuutesi liikkumisessasi.

Kun olet saanut selville ”lähtötasosi”, niin seuraava askel on oppia tunnistamaan hiukan paremmin, minkälaisia nämä kokemukset ovat ja miten ne ilmenevät ihmisten liikkumisessa.

Aiempien liikkumiskokemustemme tunnistaminen on hyvä alku liikkumisen lisäämiselle. Kun tiedämme, minkälaisia liikkumiskokemuksia olemme saaneet niin, ymmärrämme miksi liikumme niin kuin liikumme. Ymmärrämme ehkä senkin, miksi emme liiku. Seuraava vaihe onkin uusien itselle sopivien liikkumiskokemusten hankkiminen tai niiden aiempien kokemusten ”korjaaminen”. Oletetaan, että olet inhonnut hiihtämistä koulun ikävien hiihtokilpailujen (identiteettiä haavoittavien) kokemusten vuoksi, niin mikset etsisi hiihtämisestä nyt luontoelämyksiä tai yhteisöllisyyttä? Tai jos tuntuu siltä, että haluat olla toisille hyödyksi liikkuessasikin, niin mikset hakisi ystävääsi/naapuriasi iltakävelylle? ”Rutiini on neroutta”, sanoi rakas ystäväni jo kauan sitten. En uskonut silloin, mutta uskon nyt. Pienyrittäjä tuntee ahdistavat rutiinit, mutta liikkumisrutiinit eli säännölliset tavat ovat oikeasti fiksuja. Kilpailevien valintojen maailmassa on hyvä, että viikkoon sisältyy aina samoina toistuvia voimaannuttavia asioita ja tekemisiä. Liikkumiskokemus on sinällään merkityksistä tyhjä, mutta me voimme täyttää sen mielikuvitusta käyttämällä. Jos terveys ei riitä motiiviksi tai jos kilpailu ei kiinnosta, niin ajattele liikkumistasi elämyksenä, identiteettisi vahvistajana, yhteisöllisyyden rakentajana tai toimijuuttasi vahvistavana. Näin tekevät aktiiviliikkujatkin.

Aktiiviset liikkujat ovat nimittäin erittäin hyviä luomaan merkityksiä liikkumiselleen – heille ”kivaa” löytyy monesta eri liikkumismuodosta. Se tekee monenlaisen liikkumisen mielekkääksi. Liikkumisen lisäämiseen tarvitaankin sekä kokemuksia että ajatusmallien muuttamista. Liikkuvaa syksyä – aina on paras mahdollinen sää liikkumiseen!

Kokemusvalmentaja, liikuntasosiologi Arto Tiihonen
 

 

Arto Tiihonen

Arto Tiihonen on liikuntasosiologi ja kokemusvalmentaja. Hänen erityisosaamisensa on liikkumiskokemusten syvällisessä ymmärtämisessä. Nettisivulta www.miksiliikun.fi löydät varmasti syyn liikkumisellesi.