Etsi

Kunta

Selvitys esittää toimia metropolialueen kehittämiseksi: Helsingin pormestari Vapaavuori kokee ruuhkamaksut turhiksi – Helsingin Yrittäjät samaa mieltä

Tuore metropoliselvitys ehdottaa muun muassa luotijunaa, ruuhkamaksuja sekä englannin kielen aseman vahvistamista Helsingin vetovoimaisuuden lisäämiseksi.

Uudessa Kaupunkipolitiikan tiekartta 4 -selvityksessä pääkaupunkiseudun kasvua verrattiin kansainvälisesti muihin Pohjoismaiden ja Itämeren alueen suurkaupunkeihin. Selvityksestä käy ilmi, että pääkaupunkiseutu ei ole pysynyt kasvussa Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan tahdissa, vaikka kansallisessa mittakaavassa seudun kasvuvauhti on ollut reipasta.

Helsingin Sanomat uutisoi selvityksestä 9.1.2018. Uutisen mukaan selvityksen keskeisin väite on se, että Helsingin seutu kilpailee muita Itämeren metropoliseutuja vastaan eikä Suomen muita kaupunkiseutuja vastaan.

Samaa mieltä väitteen kanssa on Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, joka otti kantaa selvityksen tuloksiin. Hänen mielestään valtio voisi vahvemmin antaa tukea ja kehittää pääkaupunkiseutua, mutta erilliselle metropolisopimukselle hän ei näe tarvetta. Liikennettä Vapaavuori kehittäisi sujuvammaksi muun muassa luotijunayhteydellä Helsingistä lentokentän kautta Tampereelle ja nopeammilla yhteyksillä Turkuun. Ruuhkamaksuille pormestari sanoisi ei.

- Helsingin Yrittäjät jakaa Vapaavuoren näkemyksen erityisesti liikenteen kehittämisestä: ruuhkamaksuille ei ole tarvetta, mutta nopeampiin liikenneyhteyksiin tulisi satsata, linjaa järjestön toimitusjohtaja Tiina Oksala.

- Metropolialueen kehittämiselle olisi tarpeellista luoda yhteinen visio Helsingin ja muiden metropolialueen kuntien sekä valtion yhteistyönä, Oksala toteaa.

Kaupunkipolitiikan tiekartta 4 -selvityksen tilaajia ovat Suomen Hypoteekkiyhdistys, Palvelualojen Ammattiliitto, Rakennusteollisuus RT, Rakennustietosäätiö, SAK ja Sitra. Selvityksen toteutti aluekehittämisen konsulttisoimisto MDI.

>> Lue koko selvitys

 

Aiheesta lisää Helsingin Sanomien sivuilla:

 

Lähde: Kaupunkipolitiikan tiekartta 4 -selvitys

Kuva: Shutterstock