Etsi

Markkinointi

Vaikuta vaikuttajan avulla

Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa yrityksille ja brändeille mahdollisuuden tarttua tarkasti rajattuun kohderyhmään sopivan vaikuttajan avulla. Myynnin ammattilainen ja sosiaalisen myyntityön kuningattareksi kutsuttu Laura Pääkkönen uskoo, että suomalainen markkinointi kehittyy koko ajan, ja että asiantuntijoissa ja muissa vaikuttajissa on kasvavaa vetovoimaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen lisääntyy Suomessa koko ajan. Yhteistyö esimerkiksi bloggaajan ja suuren yrityksen välillä alkaa olla yhä tutumpaa monelle. Vaikuttajamarkkinointi, eli yhteistyö vaikuttajan kanssa, on tehokas tapa kohdentaa markkinointia tietylle ihmisryhmälle ja vaikuttaa esimerkiksi ostokäyttäytymiseen tai asenteisiin.

Vaikuttaja voi olla vaikka bloggaaja, aktiivinen some-persoona tai oman alansa huippu. Vaikuttaja kiinnostaa alansa yleisöä, on yleensä tehnyt paljon töitä lukija- tai katsojakunnan kasvattamiseksi ja tuottaa itsenäisesti sisältöjä.

Myynnin ammattilainen Laura Pääkkönen kokee, että kuluttajien suuntaan vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään jo melko paljon. Esimerkiksi erilaiset elintarvikealan yritykset tekevät tiivistä yhteistyötä lifestyle-bloggaajien kanssa. Nyt vaikuttajamarkkinointi siirtyy Lauran mukaan vauhdilla b-2-b-puolelle, vaikka tuleekin jälkijunassa. Ja tällä sektorilla potentiaalia riittää: jokaiselta alalta löytyy kiinnostavia persoonia ja alansa ihailtuja menestyjiä.

Miten pk-yrittäjä tarttuu vaikuttajamarkkinointiin?

Pääkkösen mukaan vaikuttajamarkkinoinnista kiinnostuneen pk-yrittäjän ensimmäinen tehtävä on etsiä ja tunnistaa omalle yritykselle sopiva vaikuttaja: kenellä on sitä kohderyhmää, jota tavoittelet? Kuka jakaa sinun arvosi?

- Ideaali tilanne olisi, että vaikuttaja on itse brändin intohimoinen kuluttaja. Vaikuttaja olisi näin enemmän sisällä tuotteessa tai palvelussa, ja hakisi yhteistyön avulla omalta yhteisöltään esimerkiksi palautetta yritykselle. Vaikuttajamarkkinointi on tämän saralla Suomessa vielä hieman alussa, Laura toteaa.

Vaikuttajaa voi lähestyä itse, mutta ennen yhteydenottoa on Lauran mielestä tärkeää listata, mitä olet yhteistyöllä vailla ja mitä olet valmis tarjoamaan. Vaikuttajalta on myös hyvä kysyä, onko vastaava yhteistyö tuttua.

Tekijänoikeudet on hyvä pohtia tarkasti jo etukäteen. Kuka omistaa ja levittää tuotetun sisällön, eli esimerkiksi tekstit, kuvat tai videot, ja kuinka kauan?

Vaikuta myös omalla asiantuntijuudellasi!

Pääkkösen mukaan oman asiantuntemuksen jakaminen tulee leviämään - joka ikisellä alalla. Oman asiantuntijuuden brändääminen korostuu ja tulevaisuuden työmarkkinoilla voi olla hyvinkin ratkaisevaa minkälaiset verkostot ihmisellä on. Hän kannustaa yrittäjiä siis rohkeasti omaan sisällöntuotantoon.

- Mieti miten voit parhaiten palkita omaa yleisöäsi ja asiakkaitasi. Jaa omaa osaamispääomaasi ja tietoa ilmaiseksi.

Pääkkönen tietää, että osaamisen jakaminen pelottaa. Monet miettivät, että mistä asiakas sitten maksaa, jos osaamista antaa maksutta?

- Mitä, jos miettisit asian näin: miksi joku haluaa tehdä kanssasi töitä? Mistä luottamus syntyy? Kasvokkain on helppo tehdä hyvä vaikutelma, eli koita siirtää sama verkkoon. Näytä aktiivisuudella ja sisällöillä, että sinuun voi luottaa. Luottamus ei nimittäin synny hiljaisesti hiiviskelemällä.

Mallia voi Lauran mukaan hakea rohkeasti muilta, esimerkiksi seuraamalla somessa muita inspiroivia ihmisiä, omien toimialojensa guruja.

Koulutuksissaan Laura rohkaisee asiantuntijoita. Hän kehottaa unohtamaan strategiat ja alkamaan vain tekemään. ”Dokumentoi, älä luo” on viesti, jonka hän haluaa välittää asiakkailleen.

Julkaisukynnys madaltuu vain tekemällä. Somessa on sallittua näyttää, että on haavoittuva ja inhimillinen - samaistuttava.

Usko uudenlaiseen myyntiin

Pääkkönen on itsekin yrittäjä ja yksi juuri avatun Bonfire-bisnesmedian perustajista. Hän tulee yrittäjäperheestä, jossa isällä oli useampi yritys. Yrittäjäarjessa eläminen ja laman kokeminen herättivät ajatuksia, että onko yrittäjyys ollenkaan hänen juttunsa.

Laura kuitenkin rakastui myyntiin. Palo viedä suomalaista myyntityötä analogisesta digitaaliseen ja usko Social sellingiin, sosiaaliseen myyntityöhön, oli niin suuri, että siitä oli pakko luoda itselle työpaikka. Myynnissä häntä vetää puoleensa konkreettisuus, tavoitteet ja tulokset.

Hyvältä myyjältä pitää Lauran mukaan löytyä ”haluan olla paras” -asenne. Myynnissä on hänen mielestään keskiössä ihmisten auttaminen. Hyvä myyjä osaa kieltäytyä ja myydä vain sen, mitä asiakas tarvitsee. Asiakkuus alkaa oikeasti vasta kun asiakas ostaa toisen kerran.

- Yrittäjäksi ryhtyminen on parhain päätökseni ikinä. 700 päivää takana, ja hetkeäkään en ole katunut.

Laura Pääkkösen vinkit verkossa vaikuttamiseen:

  1. Huolehdi oma digitaalinen jalanjälkesi kuntoon: ole löydettävissä eri kanavissa, esim. LinkedIn on paikka, jossa voi oikeasti tehdä bisnestä.
  2. Jaa aktiivisesti omaa asiantuntemustasi ja osaamistasi verkossa.
  3. Auta enemmän kuin pyydät: ole läsnä verkossa ja vastaa avunpyyntöihin, apua saanut muistaa kyllä saamansa tuen ja pistää parhaimmillaan hyvän kiertämään.

Laura Pääkkönen, “The Queen of Social Selling”, on yrittäjä ja Social Selling -valmentaja. Lauran missiona on viedä suomalaista myyntityötä moderniin, sosiaaliseen aikaan. Pääkkönen julkaisi syyskuussa 2017 ensimmäisen suomenkielisen kirjan aiheesta Social Selling – Henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä.

 

Kuva ja teksti: Jaana Tihtonen