Etsi

Emergency banner

Markkinointi

Yrittäjä, valjasta LinkedIn myynnin tueksi

Pipsa Arosta tuli yrittäjä kiitos LinkedInin, jossa hän jakoi avoimesti ajatuksiaan työelämästä ja mentoroinnista. Aitous, positiivisuus ja asiantuntemus puhuttelivat ihmisiä ja pian asiakkaita oli enemmän kuin Aro oli voinut kuvitella. Hyödynnä LinkedIn-konkarin neuvot omassa yrityksessäsi.

Miten lähden liikkeelle LinkedInissa?

– Monet vaihtavat päivätyöstä yrittäjyyteen ja tajuavat siinä vaiheessa, että olisi hyödyllistä aktivoitua LinkedInissa. Aktivoidu siis ajoissa ja asennoidu tarjoamaan todellista lisäarvoa ja apua tavoittelemallesi kohderyhmälle.

Lisää profiiliin ajantasainen kasvokuva, tietoa työkokemuksesta ja osaamisesta sekä kuvaileva otsikko siitä, mitä teet. Voit ajatella profiilia omana nettisivunasi, eli kerro vahvuuksistasi ja varmista, että sinuun saa helposti yhteyden. Pohdi jo tässä vaiheessa, oletko LinkedInissa myymässä, verkostoitumassa, luomassa henkilöbrändiä vai hakemassa yhteistyökumppaneita.

Informatiivinen profiili on vasta ensimmäinen osa kokonaisuutta. Sen jälkeen on tärkeä etsiä sopivia kontakteja ja olla aktiivinen. Osallistu rohkeasti keskusteluun tai tee omia päivityksiä. Muista, että kyseessä on työelämäkanava ja toimintasi siellä heijastuu maineeseesi. Maalaisjärjellä pärjäät pitkälle ja mokata voit melkein vain olemalla passiivinen. Kirjoita päivityksiä pitämällä mielessä ne tahot ja henkilöt, joiden kanssa haluat aloittaa keskusteluja.

Kenelle LinkedIn sopii?

– LinkedIn ei ole niin vaikea kanava kuin monet luulevat. Siellä menestyy helpommin, jos on valmis käymään keskusteluja. Kiinnostus vuorovaikutusta kohtaan on siis olennainen. Jos etsit yrityspuolen asiakkaita, niin tämä on oikea kanava sinulle. Mutta LinkedIn toimii erinomaisesti myös kuluttajapuolella.

Suomen LinkedIn-yhteisö on fantastinen. Käyttäjämäärät ovat kasvaneet ja kanavassa käydään todella aktiivista ja myönteistä keskustelua. Siellä autetaan muita, kysytään kokeneemmilta, järjestetään verkostoitumislounaita ja muita kohtaamisia. Siellä kysellään palveluiden ja tuotteiden perään sekä etsitään ja annetaan töitä.

Olen jakanut LinkedInissa vaikeita asioita ja saanut takaisin silkkaa rakkautta. Kanavassa ymmärretään, että siellä edustetaan samalla myös työnantajaa ja yritystä. Iso kiitos hyvästä ilmapiiristä menee myös isolle somevaikuttajien porukalle, jotka tekevät aktiivista työtä asiallisen keskustelun eteen. Muista siis: vaikeista asioista voi ja kannattaa puhua, mutta jatkuva negatiivisuus ei sovi kanavan henkeen.

Voiko kanavasta oikeasti saada myyntiä?

– Jos asiakkaasi ovat LinkedInissa, sinulla on mahdollisuus myydä. Suosittelun voima yllättää: ikinä et tiedä kuka näkee päivityksesi ja kenen mieleen jäät. Suosittelen siksi keskittymään omaan teemaasi, eli siihen aiheeseen, jossa olet asiantuntija. Pikkuhiljaa ihmiset alkavat muistamaan nimesi, kun etsivät juuri sinun alasi osaajaa. Hyödyt saatat nähdä vasta pidemmän ajan kuluttua, mutta LinkedIniin käytetty aika ei mene hukkaan.

Kanavassa on myös maksulliset mainostyökalut, mutta suosittelen hyödyntämään luonnollista näkyvyyttä. Panosta erottautumiseen omalla aidolla tyylilläsi ja aktiivisuudella.

Pipsa Aro on LinkedInin-asiantuntija, markkinointijohtaja ja strategi. Hän työskentelee myös sivutoimisena yrittäjänä työnhakumentoroinnin ja puhekoulutuksien parissa.

Teksti: Jaana Tihtonen
Kuvat: Pipsa Aro ja eyewave/AdobeStock