22.5.2020 klo 12:31
Uutinen

”Myynti on sarja oikeita valintoja” – Tartu myyntityöhön asiantuntijan neuvoin

Koronakriisi on pakottanut monet yrittäjät pohtimaan myyntiä ihan uudesta näkökulmasta. Jotkut harkitsevat myynnin siirtämistä verkkoon, toiset taas pohtivat ihan uuden tuotteen tai palvelun julkistamista. Minkä tahansa polun valitset, varmista, että myynnin perusteet ovat hallussa. Vinkit antaa myynnin ammattilainen Mikko Huhto.

Mitä, kenelle ja missä?

Suomalaisilla yrittäjillä on loistava pohja myynnille: he tuntevat tuotteensa ja palvelunsa. Onnistunut myynti vaatii myös kohderyhmän ymmärtämistä. Kuka tarvitsee tuotettasi tai palveluasi? Miten saisit heidät innostumaan toiminnastasi? Kohderyhmän tutkimisen ja hahmottamisen jälkeen seuraava askel on miettiä, mitä kanavia pitkin tavoitat juuri nämä asiakkaat. Viettävätkö he aikaansa digitaalisissa kanavissa vai toimiiko kasvokkainen kohtaaminen paremmin? Pohdi myös, millä tavalla puhuttelet asiakkaita.

Koronakriisi on haastanut yrityksiä nopeutettuun tai jopa pakotettuun digiloikkaan. Sähköisiä, maksuttomiakin, myyntikanavia on tarjolla paljon. Olisiko tämä hyvä ajankohta kokeilla rohkeasti jotain ihan uutta kanavaa? Samalla on hyvä miettiä, mitä lisäarvoa voisit tarjota potentiaalisille asiakkaillesi kyseisessä kanavassa. Mikä olisi juuri sinulle sopiva tapa jakaa asiantuntemustasi ja sen kautta sitouttaa uusia ostajia?

Harjoittele, harjoittele, harjoittele

Kaikissa töissä on hyvä päivittää osaamistaan. Urheilussakin mestariksi kasvetaan harjoittelemalla ja tekemällä tuhansia toistoja. Käy säännöllisesti läpi, miten myyntiprosessisi sujuu. Treenaa myyntipuhettasi, päivitä myyntimateriaaleja ja harjoittele myyntitilanteita. Mieti, onko lähipiirissäsi vaikka toinen yrittäjä, jonka kanssa voit sparrailla myyntityöstä. Harjoittelemalla ja pitämällä tietosi ajan tasalla vältät sokeutumista omille toimintatavoillesi.

Huippumyyjiä yhdistää systemaattinen tekeminen. Heille myynti on jokapäiväistä ja tavoitteellista toimintaa – sarja toistoja ja oikeita valintoja. Älä siis lannistu heti myyntityön alussa. Jos tavoitteesi on saada vaikka 100 maksavaa asiakasta, saatat tarvita jopa 1 000 potentiaalista kontaktia. Myynti vaatii sitkeyttä, positiivista ajattelua ja rohkeutta.

Palaute on kuningas

Monelle on iso kynnys kontaktoida uusia asiakkaita. Muista, että olet oman alasi asiantuntija ja tiedät aiheesta enemmän kuin useimmat. Kerro rohkeasti työstäsi ja jaa hyviä vinkkejä. Saatat säästää asiakkaan aikaa ja jätät samalla muistijäljen asiantuntevasta palvelusta.

Asiakastapaamisista voi usein pyytää palautetta. Yrittäjälle palaute on aina henkilökohtaista, siksi syy palautteen kysymiselle pitää olla aito halu kehittyä. Kriittinen palaute on paras mahdollisuus muutokseen. Ilman sitä saattaisit jatkaa huonojen tapojen toistamista etkä pystyisi kehittämään yritystoimintaasi. Positiivinen palaute on myös todella tärkeää. Omista saavutuksista pitää tuntea ylpeyttä.

Mikko Huhto on vakuutusyhtiö Fennian lounaisen alueen myyntijohtaja ja intohimoinen myynnin kehittäjä. Hän uskoo, että myyntityössä tulee aina olemaan tarve face-to-face-kohtaamisille, mutta digitaalinen maailma luo sille uusia, upeita mahdollisuuksia.

Teksti: Jaana Tihtonen
Kuva: AdobeStock