Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Vuoden nuori yrittäjä 2020 -palkinnosta kilpailee helsinkiläinen efektilaiteyrittäjä – Finaalissa myös luomuruuan tukkukauppiaat ja leikkikenttäyrittäjä

Valtakunnalliseen Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin ylsi helsinkiläinen efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro, Darkglass Electronics Oy sekä Keski-Suomesta luontaistuotteiden tukkukauppaa pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen, Rawmance ja leikki- ja Hämeestä urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä Tomi Mäkilä, Leikkiset.

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on Suomen arvostetuin nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita, innovatiivisuutta ja yrittäjämäistä asennetta. Finalistit valittiin Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen järjestämien alueellisten alkukilpailujen 16 voittajan joukosta. Ehdokasasettelussaan aluejärjestöt hyödynsivät kansalaisilta ja paikallisyhdistyksiltä kerättyjä ilmiantoja, joita tuli lähes 600.

– Kilpailussa on jälleen edustettuna todella inspiroivia ja aikaansaavia nuoria yrittäjiä. Jokaisella finalistilla on takanaan huikea kasvutarina ja kunnianhimoiset tulevaisuudennäkymät, Suomen Yrittäjien verkostopäällikkö Aicha Manai kertoo.  

– Näistä nuorista yrittäjistä on syytä olla ylpeä, erityisesti vaikeissa kriisitilanteissa huomamme, miten iso merkitys yrittäjyydellä ja työllä on. Nyt, jos koskaan on tärkeä tuoda esille niitä ihmisiä, jotka omalla riskillään vievät Suomi-brändiä maailmalle ja luovat työpaikkoja, Manai sanoo.  

Valtakunnan Vuoden nuori yrittäjä julkistetaan Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Jyväskylässä 17.10.2020. Vuoden nuori yrittäjä palkitaan 20 000 eurolla, toisen sijan saaja 7 000 eurolla ja kolmannen sijaan saaja 3 000 eurolla. Palkintorahat mahdollistaa Yksityisyrittäjäin säätiö.  

Douglas Castro valmistaa efektilaitteita muun muassa Foo Fightersille ja Jamiroquaille  

Douglas Castrolla, 32, on kaksi menestyvää yritystä, Darkglass Electronics ja Neural DSP Technologies. Chilestä Suomeen kotiutuneen Castron ensikosketus Suomeen tuli vaihto-oppilasvuoden aikana. Hän palasi Suomeen opintojen jälkeen silloisen tyttöystävän perässä. Yrittäjyyden alku ei kuitenkaan ole ollut helppo, vaikka luotto omaan tuotteeseen oli suuri. Castro myi vain muutamia pedaaleja kuussa, ero tyttöystävästä johti asunnottomuuteen ja hän joutui asumaan suihkuttomassa työtilassaan.  

Epätoivon tilasta muutama vuosi eteenpäin ja nyt Darglass Electornics valmistaa bassopedaaleita sekä muita bassokitaraa varten suunniteltuja laitteita, kuten vahvistimia. Yrityksen tekemiä tuotteita myydään ympäri maailmaa. Sen asiakkaita ovat muun muassa sellaiset tunnetut nimet kuin Foo Fighters, Faith No More, Jamiroquai ja Paramore.   

Helsinkiläisyhtiöt Darkglass Electronics ja Neural DSP Technologies ovat kasvaneet viime vuosina huimasti ja työllistävät yhteensä jo 80 työntekijää.   

Koronakriisi vaikutti molempiin yrityksiin niin, että osa tuotannosta piti ulkoistaa hetkeksi, että voitiin noudattaa kokoontumisrajoituksia. Castro kertoo odottavansa, että loppuvuosi menee tavoitteiden mukaisesti.  

Lue Douglas Castron polku yrittäjäksi >

(Juttu jatkuu videon jälkeen)

Lasse ja Maria Jalkanen satsaavat elintarvikealan kehitykseen  

Lasse, 31, ja Maria, 27, Jalkasen yritys tuo maahan ja valmistaa luomuelintarvikkeita ja superfoodeja Foodin-brändin alla. Yrityksessä on rohkeasti kehitetty ja tehty laiteinvestointeja, joilla on pystytty panostamaan kotimaiseen tuotantoon ja kasvattamaan kapasiteettia. Jalkasten tavoitteena on kasvattaa ruokakulttuuria, jossa keskiössä on eettiset ja kestävän kehityksen mukaiset periaatteet. Koronakriisi vei yrityksen kahvila- ja ravintolapuolen myynnin kokonaan. Yrittäjät tekivät poikkeusolojen alkaessa periaatepäätöksen: yhdestäkään työntekijästä ei päästetä irti, ellei ole aivan pakko. Tuotantoon on panostettu ennakoivasti, määrää lisätty ja tehty tuotteita varastoon.   

Tomi Mäkilän LeikkiSet uudistaa leikki- ja liikuntapaikat   

Forssalainen LeikkiSet on onnistunut kasvamaan merkittäväksi toimijaksi hyvin nopeasti leikki- ja liikuntapaikkojen kalustamisessa. Toimitusjohtaja Tomi Mäkilä, 32, haluaa tiiminsä kanssa uudistaa tekoälyä hyödyntävällä palveluliiketoiminnalla tavan, jolla Suomessa leikki- ja liikuntapaikkoja toteutetaan. Yritys on toteuttanut 900 leikki-, liikunta- ja oleskelualuetta. Sen visio on olla markkinajohtaja Suomessa ja Suomen paras työpaikka. LeikkiSetin asiakkaiden ja suunnittelijoiden toimintatapa mullistui koronakriisin takia. Muutos aavistettiin etukäteen, ja yrityksessä mietittiin vaihtoehtoiset toimintatavat. Yrityksessä rakennettiin nettipohjaisen toimintaympäristö ja se auttoi muitakin toimijoita ”uudessa normaalissa”. Näin vältyttiin toiminnan alasajolta, ja hyvä työrytmi onnistuttiin säilyttämään.

Lue lisää valtakunnallisesta palkinnosta >

Kuvat ja video: Tapio Auvinen