Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Yrittäjän ensimmäinen vuosi: Se ensimmäinen epäonnistuminen

"Yrittäjän ensimmäinen vuosi" on artikkelisarja, joka on suunniteltu erityisesti nuorille yrittäjille ja sellaiseksi haluaville. Tarkoituksena on jakaa konkreettista tietoa yrityksen perustamisesta ja pohtia miten pitkäjänteinen ja kestävä yritystoiminta rakennetaan. Sarjan seitsemännessä osassa opitaan käsittelemään epäonnistumisia yrittäjä Aino Papinniemen neuvoin.

YRITTÄJÄN ENSIMMÄINEN VUOSI: OSA 7 | Epäonnistumisen pelko, perfektionismi, häpeä ja epävarmuus. Näillä mausteilla on helppo riivata itseään välillä niin paljon, että yrittäminen ahdistaa. Täällä rakkaassa pohjolassa epäonnistumisiin eli mokiin rennosti suhtautuminen on kovan ja yksinäisen treenin takana, sillä kaatumista ja nousemista ei liiemmin yhdessä opetella – päinvastoin. Toisten epäonnistumisilla mässäillään irvokkaasti ja usein julkisesti, mikä ajaa heikkohermoisen helposti pois uuden luomisen ääreltä. 

Mokaaminen kuuluu kuitenkin niin elämään kuin yrittäjyyteenkin. Epäonnistumisella on tärkeä rooli kasvun ja lopulta onnistumisen tiellä.

Tämän artikkelisarjan teeman mukaisesti haluan nyt valmistella sinua, arvoisa lukija, siihen ensimmäiseen isompaan kompurointiin, joka todennäköisesti ja toivottavasti on sinulla jossain kohtaa edessä. Aloitan jakamalla oman suuremman kömmähdykseni, jonka avulla menetin monet arvokkaat kauneusunet.

Mahalasku

Yksi yritykseni toimialoista on videoiden tuottaminen. Saimme pian yrityksen perustamisen jälkeen toimeksiannon, jossa pääsimme kuvaamaan isoon nettivalmennukseen ihan tavallisia puhevideoita. Rutiinihommaa! Puhujia lennätettiin kuvattavaksi aina Kanadasta ja Amerikasta asti, eli varaa uusintaottoihin ei ollut ja halu onnistua oli valtava. Kaikki tuntui menevän hyvin kuvauspaikalla, mutta kun ryhdyin editoimaan, lattia tipahti jalkojen alta: osassa videoista äänet, minun vastuualue, olivat pilalla. Jippii, f*ck me, mitäs nyt?

Koska olin kokematon kaatuja, joka kaiken kukkuraksi määritteli itsensä ihmisenä oman työn kautta, otin kömmähdyksen raskaasti. Häpeän vallassa vannoin kiven ja kannon kautta, että videoita ei muuten enää tehdä ja minua ei ole tarkoitettu huolehtimaan äänitekniikasta tai tekniikasta ylipäätään. Elin yhä uudestaan tilannetta, jossa kävin tyytymättömän asiakkaan kanssa keskustelua mokastani ja pelkäsin maineeni tuhoutuneen yhden inhimillisen virheen seurauksena. Yön kylminä tunteina pohdin, onko minusta edes yrittäjäksi.

Kasvun vai muuttumattomuuden asenne?

Psykologi Carol S. Dweck kirjoittaa Mindset – Menestymisen psykologia -kirjassaan kattavasti kasvun ja muuttumattomuuden asenteiden eroista. Meille yrittäjille muuttumattomuuden asenne voi luoda haastavan elinympäristön varsinkin epäonnistumisen sattuessa, sillä tämän asenteen omaava henkilö ei näe mokaa tilaisuutena oppia uutta, vaan osoituksena siitä, että häntä ei ole tarkoitettu kyseiseen tehtävään. Muuttumattomuuden asenne on muun muassa uskomus siitä, että olemme joko syntyneet tekemään jotain tai sitten emme.

Kuten ehkä tarinastani huomasit, kompurointi sai minut leikkaamaan heti kokonaisen toimialan pois päiväjärjestyksestä ja kyseenalaistamaan soveltuvuuteni yrittäjäksi. Keskityin häpeän tuomaan inhottavaan tunteeseen sen sijaan, että olisin ryhtynyt itsepintaisesti opiskelemaan äänitekniikan saloja ja näin vahvistanut itseni lisäksi yritykseni kykyä kilpailla ja olla jossain vaiheessa loistava videoiden tekijä. Suhtauduin tapahtuneeseen tunteella, joka lamaannutti ja ahdisti.

Kasvun asenteella olisin toki ollut tapahtuneesta harmissani, mutta ryhtynyt pian rakentamaan uutta toimintamallia, jotta seuraavalla kerralla samaa virhettä ei tapahtuisi.

Mitä veikkaat, kummalla ajattelutavalla olisin kehittynyt enemmän tekijänä?

Asiakkaan näkökulma

Koska mokan laatuun vaikuttavat kaikki aina toimitettavasta palvelusta tai tuotteesta asiakassuhteen syvyyteen ja kuun asentoon, on mahdotonta jakaa jokaiselle toimivaa ongelmanratkaisukaavaa epäonnistumisen varalle. Asiakas tai taho, joka pääsee kokemaan kömmähdyksesi voi suhtautua tapahtuneeseen monella tavalla, mikä on isoilta osin ulkona sinun hallinnastasi.

Toisaalta myös asiakkaan näkökulmasta yrittäjän mielenhallinnalla ja suhtautumisella voi olla suuri vaikutus siihen, minkälainen muistijälki tapahtuneesta jää. Ottaako yrittäjä rakentavasti vastuun vai syyttääkö hän jotakuta muuta? Onko yrittäjä valmis myöntämään oman virheensä ja paikkaa sen asiaan kuuluvalla tavalla? Miten hän reagoi saadessaan huonoa palautetta? Onko yrittäjä kärttyinen, rehellinen, pahoitteleva, itkuinen, empaattinen, piilotteleva vai paniikkikohtauksen partaalla?

Koska omalla suhtautumisella voi vaikuttaa oman voinnin lisäksi myös asiakkaisiin, kannattaa tilanteita miettiä mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen.

Ongelmatilanteiden tyylikäs ratkominen vaikuttaa paljon yrityksen maineeseen ja mikäli asiat menevät hyvin, voit saada erheestä huolimatta itsellesi valtavan lojaalin asiakkaan. Kun epäonnistuminen tapahtuu, kysy itseltäsi, minkälaisen kuvan haluat, että asiakas sinusta saa? Nykyään hyvät ja huonot kokemukset on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa, joten oman päädyn tahdikas hoitaminen kannattaa varmasti.

Yrittäjä =/= yritys

Oman arvon määrittely työn kautta on monille yrittäjille suhteellisen tyypillistä ja välillä onkin haastavaa määritellä raja yrityksen ja ihmisen välille. Kun työ on sinulle kaikki kaikessa, sattuu epäonnistuminen herkästi paikkaan, joka uppoa syvälle lihaan jättäen itsetuntoa tulehduttavia arpia. Kun näin pääsee käymään, on oikeiden ihmisten, esimerkiksi toisten yrittäjien, kanssa puhumisesta apua. Kukaan ei ole täysin mokatta elämästään selvinnyt ja jos kaikki puhuisimme omista kömmähdyksistämme avoimemmin, ehkä häpeä ei pääsisi marinoimaan omanarvontuntoa liian mureaksi.

Tarinan opetus

Äänitekniikkafiasko vei minulta noin vuoden verran henkistä palautumisaikaa, sillä en ollut valmistautunut tyrimään. Tiedät varmaan sen tunteen, kun keskellä mukavaa päivää muistat yhtäkkiä jotain noloa, irvistät ja vääntelehdit häpeissäsi? Siltä minusta tuntui pitkään ja vahvasti, mutta vähitellen opin kääntämään asennettani kasvukeskeisempään suuntaan.

Vaikka olin omasta mielestäni pannuttanut kunnolla, videoita näytettiin asiakkaan asiakkaille ja nyt vuosia myöhemmin yksikään katsoja ei ole huomannut virhettä tai ainakaan valittanut siitä. Teen edelleen silloin tällöin töitä kyseisen asiakkaan kanssa ja olen jopa palannut videoiden tekemisen pariin. Kukaan ei kuollut eikä yritystoiminta kaatunut. Olikohan kaikki se draama ihan tarpeellista?

Mokia sattuu, piste. Mitä nopeammin hyväksyt sen, että rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu, sitä nopeammin pääset kiinni rakentavaan ajattelumalliin, joka auttaa sinua kehittymään alasi huipuksi.

Kohti seuraavaa kyykkyä ja sen yli!

 

Näin kehität epäonnistumisen taitoa:

  • Tiedosta etukäteen, että epäonnistumiset kuuluvat ihmiselämään. Jos yrität, kohtaat varmasti tilanteita, jotka eivät mene ihan suunnitellusti.
  • Muista, että moka johtaa oppimiseen ja uusiin mahdollisuuksiin, jos ja kun osaat suhtautua siihen oikein.
  • Kun moka sattuu, reflektoi: mitä olisit voinut tehdä toisin? Mikä olisi rakentavin tapa toimia sekä itsesi, että asiakkaan näkökulmasta? Kehitä omia toimintamalleja epäonnistumisesta saadun tiedon avulla!
  • Älä jää yksin – jaa kokemuksesi ja puhu siitä muille. Jos kaikki salailemme omia kömmähdyksiämme, on vaikeaa rakentaa kulttuuria, jossa uuden kokeilu ja rohkea tekeminen ovat osa arkea.

Kirjoittaja Aino Papinniemi, Aatelma Oy, on yrittäjä, valmentaja ja taiteilija sekä HYNY:n puheenjohtaja.


YRITTÄJÄN ENSIMMÄINEN VUOSI on artikkelisarja, joka on suunniteltu erityisesti nuorille yrittäjille ja sellaiseksi haluaville. Tarkoituksena on jakaa konkreettista tietoa yrityksen perustamisesta, asiakkaiden hankkimisesta ja verotuksesta sekä pohtia miten pitkäjänteinen ja kestävä yritystoiminta rakennetaan. Artikkelisarjaa toimittaa Helsingin nuorten yrittäjien eli HYNY:n hallitus.

Tutustu HYNY:n toimintaan somessa:

 

Kuvat: AdobeStock ja Jaana Tihtonen