Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Yrittäjän ensimmäinen vuosi: Yrittäjän hyvinvoinnin yllättävä rikkoja

"Yrittäjän ensimmäinen vuosi" on artikkelisarja, joka on suunniteltu erityisesti nuorille yrittäjille ja sellaiseksi haluaville. Tarkoituksena on jakaa konkreettista tietoa yrityksen perustamisesta ja pohtia miten pitkäjänteinen ja kestävä yritystoiminta rakennetaan. Sarjan kahdeksannessa osassa sukelletaan jokaiselle yrittäjälle tärkeään teemaan: hyvinvointiin. Vinkkejä, uudenlaista näkökulmaa sekä omakohtaisia kokemuksia jakaa Helsingin Yrittäjien nuorten yrittäjien hallituksen jäsen Taru Vainikainen.

YRITTÄJÄN ENSIMMÄINEN VUOSI: OSA 8 | Yritin ensimmäiset kaksi vuotta väärin. Rakensimme neljän hengen voimin startup-yritystä tyylillä, joka oli iso kolaus omalle hyvinvoinnille. Seuraavat pari vuotta meni palautuessa. Ajauduin lopulta Lontooseen asti opiskelemaan soveltavan positiivisen psykologian ja valmennuspsykologian maisteritutkinnon, mistä kerrytettyä tietotaitoa hyödynnän tänä päivänä työhyvinvoinnin parantamiseen keskittyvän yrityksemme kautta.

Miksi yritin väärin? Koska luulin, että yrittäjänä ei voi menestyä, jos ei pysty työskentelemään seitsemänä päivänä viikossa, vetäen välillä all-nightereita ja ilman lomia. Miksi luulin näin? Koska katsoin, miten muut tekevät ja millainen kuva menestyvästä yrittäjästä annetaan. En kertaakaan kyseenalaistanut mielikuvaa, koska kupla, jossa elin, loi liian kovat paineet toimia samoin ja ”löysäilyä” seuraava huonommuuden tunne oli liian voimakas kestettäväksi.

Tässä tekstissä en tule opettamaan sinulle hyvinvoinnin kannalta toimivaa mallia yrittäjyyteen. En myöskään tule muistuttamaan stressinhallinnan, unen, ravinnon, liikunnan tai muiden hyvinvointiin vaikuttavien asioiden tärkeydestä. Se mistä kirjoitan on yrittäjäpiireissä vähemmän puhuttu teema sekä yksi juurisyistä sille, miksi emme tee asioita itsellemme edullisella tavalla. Kyseessä on sosiaalinen vertailu.

Miksi vertailemme itseämme muihin?

Sosiaalipsykologi Leon Festingerin vuonna 1954 esittämä sosiaalisen vertailun teoria raottaa tätä: Vertailemme itseämme muihin, jotta voimme mitata omia kykyjämme ja minäkuvaamme. Evoluutiopsykologien Sarah Hillin ja David Bussin mukaan vertailusta mahdollisesti syntyvä kateuden tunne on ollut tärkeä selviytymisemme kannalta: kateus ajaa parantamaan asioita, joissa pärjäämme muita heikommin. Koska kyse on alitajuisesta selviytymisestä, laukaisee vertailusta potentiaalisesti seuraava huonommuuden tunne meissä turvattomuutta. Ja koska turvallisuus lukeutuu perustarpeisiimme, ei ole ihme, että sen sörkkiminen osuu jonnekin syvälle.

Sosiaalinen media on vienyt vertailun uudelle tasolle. Voimme milloin ja missä vain suorittaa tätä muka selviytymisen kannalta tärkeää toimenpidettä: avata sosiaalisen median feedin ja tarkastella, kuinka hyvin kaikilla muilla menee. Tiedämme, että sosiaalinen media ei anna todellista kuvaa muiden elämästä, mutta päässämme saattaa silti kolkutella ajatus: ”Miksi kaikilla muilla on kivaa paitsi minulla?” Vuonna 2017 tehty tutkimus kertookin, että Facebookkia käyttävät henkilöt kärsivät todennäköisemmin mielenterveysongelmista, yksinäisyydestä ja onnettomuudesta.

Miten vertailu heijastuu yrittäjyyteen?

Onko sisäinen kriitikkosi kysynyt sinulta joskus: ”Miksi en ole vielä tuolla, missä tuo toinen on?”, ja verrannut sinua esimerkiksi alalla merkittävästi kauemmin toimineeseen yrittäjään? Näet ehkä absurdiuden kysymyksessä. Olisi aika uskomaton suoritus alkavana yrittäjän kirmata saman tien samalle tasolle konkareiden kanssa.

Nostettakoon esille kuitenkin, ettei vertailukaan ole pelkästään huono asia. Yrittäjyyttä tutkiva Victor Martin-Sanchez löysi kollegoineen, että erityisesti aloittavan yrittäjän vertailu oman alueensa jo käynnistettyihin liiketoimiin vaikuttaa yrityksen kasvupotentiaaliin. Mitä isompia jo olemassa olevat yritykset ovat, sitä isompia uudet yritykset todennäköisesti tulevat olemaan. Toki asia ei ole näin yksiselitteinen, sillä samaan aikaan iso osa alkavista yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisen vuoden aikana, koska bisnes ei syystä tai toisesta ota tuulta alleen. Tutkimus kuitenkin antaa osviittaa siitä, että terveellä tavalla vertailu voi toimia yrittäjän eduksi.

“Hold your horses when comparing to others”

Vertailu on kaksiteräinen miekka. Se voi syöstä meidät täyteen ahdinkoon tai saada meidät oivaltamaan oleellisia asioita. Yrittäjällä ei ole varaa ahdistua vertailusta liikaa, sillä hän on oman yrityksensä avainresurssi. Siksi meidän on tärkeää tiedostaa, miten käytämme tätä sisäsyntyistä tarvetta vertailla itseämme muihin ja mitä se meille tekee.

Yksi tehokas työkalu negatiivisen vertailun selättämiseen ja siitä kasvamiseen on itsemyötätunto. Se tarkoittaa itseäsi kohtaan osoitettua myötätuntoa sekä hyväksyntää siitä, että olet täysin riittävä sellaisena kuin olet. Sinulla saa olla tavoitteita ja kehittymishalua, mutta samaan aikaan olet juuri hyvä sellaisena kuin olet tässä ja nyt.

Itsemyötätuntoa voi harjoitella. Mieti tilannetta, joka on ollut sinulle henkisesti haastava. Mitä sanoit itsellesi mielessäsi, kun kukaan ei ollut kuulemassa? Entä mitä olisit vastaavassa tilanteessa sanonut ystävällesi? Mitä voisit tästä oppia ja ottaa mukaasi seuraavaan kertaan, kun sisäinen kriitikkosi lähtee laukalle?

Lisää itsemyötätunnosta sekä harjoituksia siihen voit lukea itsemyötätuntoa tutkivan tohtori Kristin Neffin verkkosivuilta. Itsemyötätunnon kautta voit tuoda kepeyttä yrittäjyyteesi, kohentaa hyvinvointiasi sekä pitää itsesi luovemmassa ja tuottavammassa tilassa.

Voimaannuttavia ajatuksia ja tsemppiä yrittäjyyspolullesi!

P.s. Olet riittävä juuri tuollaisena.


Vinkit antoi Taru Vainikainen, joka on positiivisen psykologian ja valmennuspsykologian maisteri, hyvinvointialan yrittäjä sekä HYNYn hallituksen jäsen.


YRITTÄJÄN ENSIMMÄINEN VUOSI on artikkelisarja, joka on suunniteltu erityisesti nuorille yrittäjille ja sellaiseksi haluaville. Tarkoituksena on jakaa konkreettista tietoa yrityksen perustamisesta, asiakkaiden hankkimisesta ja verotuksesta sekä pohtia miten pitkäjänteinen ja kestävä yritystoiminta rakennetaan. Artikkelisarjaa toimittaa Helsingin nuorten yrittäjien eli HYNY:n hallitus.

Tutustu HYNY:n toimintaan somessa:

 

Kuvat: AdobeStock ja Jaana Tihtonen