Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Asiakkaat tuovat liikevaihdon

Asiakkaat ovat yhtä tärkeää pääomaa kuin yrityksen varat ja osaaminen. Ilman maksavia asiakkaita ei ole liikevaihtoa. Oikeat asiakkaat tuovat kassaan rahan ja ovat oivallisia markkinaindikaattoreita sekä tuote- ja palvelukehittäjiä. Tästä syystä heidät tulee tuntea, heistä kannattaa pitää huolta ja heitä kannattaa kuulla erityisen herkällä korvalla. Nappaa vahvoja vinkkejä asiakkuuksien kehittämiseen yritystoiminnan kehittämisen asiantuntijalta. 

 

1. Tunnista ja ryhmittele asiakkaasi   

Selvitä millaisia asiakkaita on olemassa ja ketkä ovat yrityksesi tärkeimmät asiakkaat. He tuovan ison osan myynnistäsi!  Karkeasti jaoteltuna 20 % kaikista asiakkaistasi tuo jopa 80 % liikevaihdosta, Pareton periaatteen mukaan.   

  

 2. Kiteytä kullekin asiakasryhmälle omat ratkaisut  

Kun olet tunnistanut asiakasryhmäsi, suunnittele mikä on paras ja kannattavin tapa toteuttaa juuri sen asiakasryhmän tarpeet. Molempien osapuolten tyytyväisyys on tärkeää,  näin syntyy win-win-tilanne.  Pidä kiinni kanta-asiakkaista ja luo heihin kiinteä asiakkuussuhde.  Suuntaa suurin osa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun resursseista tärkeimpään asiakasryhmään. Olemassa olevat asiakkaat ovat myös potentiaalisia kasvun mahdollistajia toimiessaan yrityksen suosittelijoina ja sanansaattajina.     

    

3. Seuraa, hoida ja tee painotuksia ajantasaisesti    

Luvut kertovat totuuden. Määrittele jokaiselle asiakasryhmälle tavoitteet.  Jos myynnissä on poikkeamia, mistä ne johtuvat?   Pidä yhteyttä asiakasryhmiin ja selvitä asiakastyytyväisyys. Ovatko asiakkaat uskollisia vai poistuuko heitä? Jos saat uusia asiakkaita, selvitä mistä he tulevat. Seurannan lisäksi asiakassegmenttejä on hoidettava ja tehtävä tarvittavia ajantasaisia toimenpiteitä. Mikäli painotukset nykyisissä asiakassuhteisssa eivät tuota toivottua tulosta, on liiketoimintaa muotoiltava uusiksi. Tämä voi johtua markkinoilla olevasta uudenlaisesta kysyntätarpeesta (esim. korona). Pystytkö ratkaisemaan sen uusien asiakkaiden toivossa?

 

 

Vinkkien kirjoittaja on Helsingin Yrittäjien Vahva yrittäjyys -hankkeen projektipäällikkö Anne Innanen, jolla on pitkä kokemus yritystoiminnan kehittämisestä ja yritysneuvonnasta.

Kuva: Jaana Tihtonen

 

Helsingin Yrittäjien ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama Vahva yrittäjyys -hanke tarjoaa yrittäjille työkaluja oman talousosaamisen ja hyvinvoinnin vahvistamiseen. Hankkeessa kehitetään pienyrittäjien osaamista yrityksen talouden ja oman hyvinvoinnin johtamisessa ja kasvatetaan yrittäjien mahdollisuuksia kestävään yritystoimintaan, kasvuun ja parempaan työhyvinvointiin.