6.9.2021 klo 14:50
Uutinen

Majakkaretki Loviisaan 14.8.2021 oli jatkoa yrittäjien majakkaperinteelle

Helsingin Yrittäjien Senioriverkosto isännöi yrittäjien ja heidän perheidensä majakkaretkeä Loviisaan. Lauantai-aamuna 14.8.2021 matkaan lähti pikkubussillinen, vajaa 30 henkeä, helsinkiläisiä yrittäjiä ja entisiä yrittäjiä kohti Orrengrundia. Lue retken tunnelmista matkan järjestäjän, Helsingin Yrittäjien Senioriverkoston puheenjohtajan Jan-Eric Danielssonin kertomana.

”Aamu oli sateinen, mutta Laivasillan laiturille päästyämme sateet olivat jääneet taakse ja starttasimme yrittäjien viidennentoista majakkaretken. Sään jumalat ovat olleet kaikkina vuosina kanssamme: emme ole vielä kertaakaan saaneet sadetta merellä tai saaressa.

Tämänkertaisen majakkaretkemme kohteena oli Loviisan edustan Orrengrund. Merimatka tehtiin perinnepurjelaiva s/y Österstjernanilla. Menomatka vastatuuleen koneella, mutta takaisin tultiin hyvää 8–9 solmun vauhtia purjehtien. Aluksen henkilökunta piti meistä hyvää huolta: söimme menomatkalla, Orrengrundissa ja paluumatkalla. Palvelu pelasi!

Saapuessamme Orrengrundiin pilvet avasivat akkunansa ja auringonpaiste lämmitti niin kehoa kuin mieltä, ja päivä alkoi jo silloin vaikuttaa täydelliseltä. Orrengrundilla on pookitorni, mikä poikkeaa majakasta siinä, että siinä ei ole valoa. Lisäksi saarella on loisto ja maamme vilkkain luotsiasema: luotsauksia on yli 3000 vuosittain. Saimme luotsialuepäällikkö Sami Saarisen hyvän esityksen luotsien ja luotsikuttereiden työstä.

Saarisen johdolla tehdyllä saarikierroksella pääsimme käymään pookitornin huipulla ja tutustuimme myös luotsikutteriin. Rannikkotykkejäkin näimme. Eikä ohjelma loppunut tähän: paluumatkalla pysähdyimme Svartholman historiallisella linnoitussaarella, jonka ravintolaterassilla ehdimme nauttia kesäiset juomat – toki tutustuimme myös saareen.

Retken osallistujat nauttivat matkasta ja olivat tyytyväisiä. Matkan järjestäjänä toimi Helsingin Yrittäjien Senioriklubi. Matka oli avoin kaikille jäsenille ja heidän omaisilleen ja retkellä olikin niin senioreita kuin aktiiviyrittäjiä ja viisi lastakin. Ensi vuoden retkeä jo kaavaillaan…”

Jan-Eric Danielsson

puheenjohtaja

Helsingin Yrittäjien Senioriverkosto

Helsingin Yrittäjät, sen kuusi paikallisyhdistystä ja Senioriverkosto, kansainvälinen HEI Network ja nuorten yrittäjien verkosto HYNY järjestävät lukuisia tapahtumia ja koulutuksia. Tule mukaan viihtymään, verkostoitumaan ja oppimaan uutta hyvässä seurassa. Tutustu tapahtumatarjontaan tästä.