Etsi

Himmeli ja tekninen toteutus

Päivän suosikki tai ainakin eniten puhuttu himmeli on SOTE-uudistus. Tosta SO-puolesta mulla ei ole mitään kokemusta, mutta TE-puolesta sitäkin enemmän ja tuoretta joten keskityn siihen. Olen ollut viimeisten parin kuukauden aikana kahdessa sairaalassa (Malmi ja Meilahti), terveyskeskuksessa ja päässyt jopa ajelemaan ambulansilla. Eli jonkilaista ensikäden tietoa löytyy.

Yleensähän meille asia esitetään siten, että jokin poliitikko tai virkamies pönöttää kartan edessä ja piirtelee alueita, joilla saadaan kriittinen massa (=verotulot) asioiden hoitamiseen. Ajattelinkin lähestyä asiaa eri suunnasta, etulinjasta.

Etulinjalla tarkoitan hoitajia ja hoitavia lääkäreitä. He ovat oikeastaan palveluammatissa. Ovat muuten todella hyviä, ammattitaito, asenne ja ystävällisyys kohdallaan. Mikä tahansa yritys, joka väittää olevansa asiakaspalvelija voisi käydä ottamassa sairaaloista mallia. Eli etulinja on kondiksessa.

Sitten päästäänkin jo vähän haasteiden puolelle. Tämä sama haaste on itselleni tuttu ajalta kun toimin ICT-mailmassa. Kun softaryhmän esimies otti ritolat syystä tai kolmannesta, niin kuka valittiin tilalle. Paras koodari. Lopptulos, menetettiin hyvä koodari ja saatiin huono pomo (mahdollisesti). Missään suomalaisessa instituutiossa (paitsi armeija) ei opeteta johtamista. Jotkin tutkimukset sanovat, että 5% ihmisistä ovat luonnollisia johtajia, eli organisaatioiden pitäisi tunnistaa heidät, tavalla tai toisella ja varautua tulevaisuuteen. Jotkut konsultit väittävät, että sen 95% voi kouluttaa aiheeseen. Itse en usko tuohon. Jos menet johtamiskoulutukseen, et saa valmiita ratkaisuja, vaan ideoita joita voit suodattaa omia kokemuksiasi peilaten. Tässä mallissa tulee haasteeksi urakierto/kehitys, mutta eiköhän sekin ole ratkaistavissa. Hauska juttu on se, että Perusinsinööri Veijo Miettinen (pakinoitsija Tekniikka&Taloudessa) kirjoitti -80-90-luvulla miten hänen mielestään HYKS sadaan pelaamaan. Lääkärit pois johdosta ja Tuotantotalouden DI pyörittämään lafkaa. Pointti on se, että suuren organisaation johtaja ei ole ykkösasiantuntija vaan ihmisten ja organisaation pyörittäjä. Tämä on syytä myös muistaa SOTE:ssa.

Sitten puhutaan paljon kiinteistöistä aiheutuvien kulujen pienentymisestä. Noinkohan on? Kun Helsigin parhaaksi luokiteltu terveysasema (Paloheinä) oli tappolistalla tein vähän salapoliisityötä ja kirjoitin HS:n yleisönosastoon 1.4.2010 ja todistin, että kulut siirtyvät momentilta toiselle, eivät häviä mihinkään. Kirjoitus linkkinä.

Sitten se ainainen ongelma IT. Jossain näin raportin, että siihen palaa 8 vuoden aikana 1,2-1,8mrd euroa. Itsestään selvyys on tietenkin se, että SOTE:n tarvitsema IT-ratkaisu ei ole valmis ensimmäisenä päivänä, eli käyttäjät käyttävät useaa järjestelmää. Mahtaa olla kivaa kun pääsee keskittymään “oleelliseen”.

Viime viikolla tutkijat huomauttivat, että lainsäädännön vaikutuksia ei pääsääntöisesti arvioda kunnolla tai sitten sovelletaan hive- (hihastaveto)menetelmää. Mitenkäs SOTE?

Sitten monen mutkan kautta (pien)yrityksiin, jotka haaveilevat SOTE-euroista. Ongelma pienyrityksillä on se, että he kilpailevat niché-palveluilla isoja vastaan, jotka tarjoavat suuren repertuaarin erilaisia SOTE-palveluita. Kysymys on myös brändi. Kumpi on tutumpi Attendo vai Liisan lääkäripavelut (yritin keksiä edellisen nimen, sori Liisa, jos tuo on jo käytössä). Tämä tarkoitaa väkisinkinkin yhteistyötä pienyritysten kesken. Kaksi syytä:

1. Palvelujen laajentaminen

2. Brändin kehitys

Yritysjärjestelyitä ei välttämättä tarvitse, vaan erilaisia yhteistyösopimuksia (joiden kanssa on syytä olla tarkkana). Tyypillinen malli on nk. Team-yrittäjyys.

Tällä voisikin saavuttaa jotain.

Keski-Helsingin Yrittäjien blogi 

Timo Kangas

Helsingin Yrittäjät - Keski-Helsinki ry:n oppilaitosyhteistyövastaava

Viimeisimmät kirjoitukset tässä blogissa