Etsi

Ravinto

Suomalaisten terveyteen pyritään vaikuttamaan yleisillä ravintosuosituksilla, joita on annettu väestölle vuodesta 1987 alkaen. Kansallisissa suosituksissa huomioidaan suomalainen ruokakulttuuri, viimeisimmät tiedot ruuan käytöstä ja ravintoaineiden saannista sekä se, miten ne vaikuttavat terveyteemme.

On yleisesti hyväksytty, että ravitsemuksella on merkitystä erilaisten sairauksien riskiin. Kansantauteja Suomessa ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit, diabetes ja tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet. Voit omilla valinnoillasi vähentää riskiä näiden sairauksien puhkeamiseen. 

Mitä kannattaa syödä?

Suosituksien mukaan kannattaa suosia päivittäisessä ruokavaliossaan täysjyväviljoja, kotimaisia marjoja sekä hedelmiä. Lihaa voi syödä kohtuudella, myös vähärasvaisena. Vähärasvaiset tai rasvattomat maitotuotteet, kasviöljyt sekä kala ovat hyvä valinta terveelliseen ruokavalioon. Ravinnossa on hyvä muistaa ruuan laatu, säännöllisyys, kohtuus, monipuolisuus sekä määrä. Voit huomioida myös kuinka paljon eri värejä ruokalautasellasi näkyy. Paras jano- ja ruokajuoma on vesi. 

Vähemmässä määrin kannattaa syödä valkoista sokeria ja vaaleasta jauhoa sisältäviä herkkuja kuten leivoksia, kakkuja, keksejä, karkkeja sekä sokeroituja mehuja ja limsoja. Paljon tyydyttynyttä rasvaa sisältäviä ja prosessoitua ruokia kuten vaikkapa pizzoja tai friteerattuja ruokia kannattaa syödä vähemmän. Mikäli sinulla on mahdollisuus tehdä mahdollisimman paljon ruokia itse, kannattaa siitä pitää kiinni! Tiedät silloin parhaiten mitä lautasellasi on. Alkoholia kannattaa käyttää kohtuudella. Kohtalaisen riskin raja miehillä on 14 alkoholiannosta ja naisilla 7 annosta viikossa. 

Jokainen tuntee parhaiten oman olonsa ja energiatasonsa. Erilaiset allergiat jokaisen täytyy itse huomioida ja löytää itselle toimivia vaihtoehtoja. Myös ravintoaineiden tarve vaihtelee yksilöllisesti. Kannattaa ottaa arkeen pieniä ravintoon ja syömiseen liittyviä muutoksia ja parannuksia niin, että niistä tulee ensin tapa ja ottaa vasta sen jälkeen toinen pieni muutos. Sinnikkyys, suunnitelmallisuus ja oman kropan tunteminen palkitaan ruokatottumuksia muutettaessa! 

Käytännön vinkit yrittäjän arkeen: 

  • Tunne oma kroppasi; mitkä ruuat toimivat juuri sinulla ja mitkä eivät sekä mitkä ovat kropallesi sopivat ruokailuajat. Huomioi aamupala, lounas, välipalat, illallinen ja iltapala. 
  • Syö nälkään, älä tunteeseen. 
  • Hallitse arkeasi ja kiirettäsi. Käytä suunnitelmallisuutta myös syömiseen. Terveelliset rutiinit tukevat jaksamista tuottavan ravinnon ylläpitämisessä.
  • Pureskele ja keskity syömiseen jotta tunnet milloin olet aidosti kylläinen.  
  • Jos kokkaat perheellesi, tee sen verran enemmän ruokaa, että saat eväsrasiaan lounaan seuraavalle päivälle. Kannattaa myös varata mukaan välipaloja jos on hektinen työpäivä edessä. Esimerkiksi erilaisia herkullisia tuorepuuroja voi tehdä illalla jääkaappiin valmiiksi. 
  • Myös yrittäjä voi ostaa lounasseteleitä, jolloin saat kunnon ruuan joka päivä valitsemassasi ravintolassa. Samalla pääset ulos kotitoimistolta jaloittelemaan sekä tapaamaan muita ihmisiä. Lue lisää lounasseteleistä

Tunnet olostasi, että syöt ja juot oikein kun on energinen, rento ja hyvä olo eikä nälkä vaivaa. 

 

Tekstin lähteitä ja muita ravintoon liittyviä linkkejä:

Tarkempia tietoja ravitsemussuosituksista sekä vegaaniseen ja muihin erityisruokavalioihin löydät Eviran sivuilta
THL:n terveellinen ruokavalio ja julkaisu Aikuisten ruokavaliossa tarvitaan terveyttä edistäviä muutoksia
Eviran ravitsemussuositukset aikuisille
Kohtuullisesti.fi Paljonko on liikaa?