Etsi

Yrittäjän jaksaminen

Yrittäjän jaksaminen on asia, johon ollaan heräämässä tai herätty vasta viime aikoina. Suomen Yrittäjien Yrittäjägallupin mukaan useampi kuin joka kymmenes yrittäjä on vaarassa palaa loppuun eli on jatkuvasti ylirasittunut tai lähellä loppuun palamista.

Paineita jaksamiselle aiheuttavat liian pitkät työajat, palautumisen puute ja näistä johtuva työn ja muun elämän heikko tasapaino. Apua jaksamisongelmiin haetaan yleensä harvoin ja silloinkin liian myöhäisessä vaiheessa. Vaikka puolet vastaajista kokee työn joskus raskaaksi, vain yhdeksän prosenttia on hakenut apua jaksamisongelmiin. Muita henkilöitä työllistävät ovat yksinyrittäjiä haavoittuvammassa asemassa. Yksinyrittäjän, joka ei työllistä muita kuin itsensä, on helpompi järjestellä ajankäyttöään sekä valita yhteistyökumppaninsa ja töihin liittyvän kontaktiverkostonsa.

Yrittäjägallupin mukaan lähes puolet yrittäjistä tekee yli 50-tuntista työviikkoa. Kahdeksalla prosentilla työviikko venyi jopa yli 70 tuntiin. Alle 40-tuntista työviikkoa tekee joka neljäs haastatelluista.

Jos pitkät työviikot jatkuvat viikosta toiseen, palautuminen on koetuksella. Mitä vähemmän elimistö palautuu työn aiheuttamasta rasituksesta, sitä suurempi riski on vakavaan uupumiseen. Toimialoista pisintä päivää tekevät rakentamisen ja teollisuuden aloilla toimivat yrittäjät. Niissä yli 50-tuntista viikkoa teki yli puolet yrittäjistä. Työllistävissä yrityksissä mm. työsuhteisiin liittyvä hallinnollinen taakka lisää yrittäjän työtunteja.

Yrittäjägallupista muodostuva kuva pätee hyvin myös helsinkiläisiin yrittäjiin.  Vain hieman yli puolet eli 56 % kertoo, että heillä on riittävästi vapaa-aikaa työstä palautumiseen ja 32 % kokee, että työ ja muu elämä eivät ole hyvin tasapainossa. Noin 44 % helsinkiläisistä yrittäjistä ilmoittaa kokevansa usein, että hänellä on vaikeuksia selviytyä työmäärästään. Nämä luvut jättävät siis noin 35-45 % yrittäjistä riskivyöhykkeelle jaksamisen suhteen.

Useimmilla yrittäjillä on onneksi lähipiirissään ihmisiä, joille voi purkaa sydäntään ja ajatuksiaan (79 % helsinkiläisistä yrittäjistä täysin tai jokseenkin samaa mieltä). He kokevat usein onnistumisen tunteita työssään (86 %) ja he kokevat ammatillisen verkoston hyväksi (89 %). Nämä kaikki tukevat yrittäjän jaksamista.

Vinkkejä jaksamisen kohentamiseen:

Huolehdi riittävästä palautumisesta, löydä oma keinosi palautua ja pidä huolta riittävästä ja laadukkaasta yöunesta.

Keskity tavoitteisiin ja ratkaisuihin, älä jää vatvomaan epäonnistumisiin. 

Kiinnitä aktiivisesti huomiota asioihin, jotka ovat elämässäsi hyvin ja joista olet kiitollinen.

Huolehdi hyvästä ravinnosta. Vähennä rasvaa ja sokeria, lisää puolestaan hedelmiä, vihanneksia, kuituja, vedenjuontia ja hyviä ravintoaineita.

Hoida ihmissuhteitasi ja järjestä niille aikaa.

Liiku sinulle sopivilla tavoilla ainakin kolmesti viikossa. Jo lyhyetkin liikuntahetket ovat parempi kuin ei mitään. Lisää päivääsi hyötyliikuntaa.

Jaa huolesi ja haasteesi läheisille tai muille yrittäjille vertaisverkostosi kautta

Uskalla järjestää töitäsi tai koko yrittäjyyttäsi uudelleen. 

Varaa päivittäin aikaa muulle kuin työnteolle. Lue kirjoja, kuuntele musiikkia tai ota rennosti muuten vaan.

Hae tarvittaessa apua jaksamiseen.

 

Lisätietoja:

Tunnista ajoissa stressi ja uupumus - stressiopas (Suomen Mielenterveysseura)