Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Rohkeasti kohti tulevaa

Aloittaessani vuosi sitten OP Keski-Pohjanmaan yrityspankin johtajana, en osannut lainkaan kuvitella tilannetta, jossa nyt olemme. Pandemian laajuus ja leviämisen vauhti on ollut häkellyttävää. Hyvin nopeasti kävi ilmi, etteivät tapahtumat tule koskettamaan vain ihmisten hyvinvointia ja yleistä terveydenhuoltoa. Kyse on ollut myös yritysten ja yrittäjien selviämisestä.

Vaikka tilanne on juuri nyt rauhallisempi kuin keväällä, näkymä on yhä jokseenkin sumuinen. Kuluneen vuoden aikana olen käynyt lukemattomia keskusteluita alueen yrittäjien ja sidosryhmien kanssa. Näissä keskusteluissa on – ymmärrettävästi – välittynyt huoli tulevasta, mutta samalla vahva viesti siitä, että tästäkin haasteesta noustaan rohkeasti uudistumalla ja hyvään vuoropuheluun perustuvalla kumppanuudella.

Ole yhtä aikaa sekä rohkea että varovainen. 

Aiemmat taloutta koetelleet kriisit ovat opettaneet, että monilla hiljalleen eteenpäin työntyvillä muutoksilla on taipumusta toteutua poikkeustilanteessa ikään kuin pikakelauksella. Kriisin keskellä on suorastaan elintärkeää tunnistaa ja turvata yrityksen keskeiset kilpailutekijät – olivatpa ne jakelukanavia, myyntiorganisaatio tai vaikkapa tuotanto.  Näiden resursointi olisi varmistettava ja ehkä jopa vahvistettava ja uudistettava. Ylimääräisistä "rönsyistä" olisi uskallettava karsia varsinkin, jos ne uhkaavat vaarantaa yrityksen keskeisten toimintojen kehittämistä.

On muistettava, että kriisi voi olla myös mahdollisuus ja uuden alku. Esimerkiksi etätyöskentely oli ennen kriisiä monissa yrityksissä "mahdollisesti lähitulevaisuudessa" toteutettava asia. Pandemian puhjettua päätöksiä etätyöhön siirtymisestä tehtiin nopealla tahdilla ja uusi etätyönormi syntyi parin kuukauden aikana. Olipa lähitulevaisuus millainen tahansa, etätyöstä näyttää tulleen monessa yrityksessä uusi normaali.

Pandemia kiihdytti monilta osin myös asiakaskäyttäytymisen muutosta. Vuosia jatkunut verkkokaupan verkkainen kasvu saattoi hypätä kymmeniä prosentteja ja saattoipa siitä muodostua lyhyessä ajassa jopa yrityksen tärkein kivijalka. Ratkaisevaa on ollut nopea reagointi. Mikäli yrityksessä aloitettiin vasta asiakkaiden kadotessa pohtia verkkokaupan perustamista, digitaalisia ratkaisuita, uudistuvaa brändiä, yms., saatettiin jo olla altavastaajan asemassa. On siis uskallettava tunnistaa hetki, jolloin vanhasta sopii luopua.

Pyri lisäarvoa synnyttävään kumppanuuteen. 

Yksikään yritys ei pysty toimimaan – saati menestymään – ilman hyviä kumppaneita. Menestyvillä yrityksillä on ollut aina hyvä keskusteluyhteys asiakkaisiin, alihankkijoihin, päämiehiin, mainostoimistoon, tilitoimistoon, rahoittajakumppaneihin jne.

On tärkeää huomata sekin, että merkityksellisimmät kumppanuudet ovat aina vastavuoroisia. Parhaimmassa tapauksessa yritys voi keskittää resurssinsa vaikkapa ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja ulkoistaa kumppaneilleen liiketoimintansa vähemmän tärkeitä osa-alueita. Usein juuri näin on ollut mahdollisuus keskittyä siihen, minkä yritys parhaiten hallitsee. On luonnollista, että tällainen yhteistyö edellyttää syvää ja luotettavaa kumppanuutta. Se tällä alueella on aina osattu.

Puhe lisäarvoa synnyttävästä kumppanuudesta liittyy oleellisesti myös rahoittajan ja yritysten väliseen vuorovaikutukseen. Maailmalla yhä leviävä virus vaikuttavaa myös pankkien toimintaan, mutta tästäkin selviämme luottamuksellisilla suhteilla ja hyvällä vuoropuhelulla. On sanottu: "Pankki voi ja elää yhtä vahvasti kuin sen asiakkaat." Meille maakuntapankissa tämä vanha sanonta on juuri nyt entistä osuvampi. On elintärkeää, että alueen yritykset ja kotitaloudet voivat hyvin. Tehtävämme on turvata ja varmistaa rahoituksen saatavuus elinkelpoisiin investointeihin. Ollaan edelleen yhteydessä!

 

Tuukka Hakala

Tuukka Hakala, OTM

Pankinjohtaja

OP Keski-Pohjanmaan, yrityspankki

tuukka.hakala @ op.fi