11.11.2019 klo 11:50
Uutinen

Historiatietoisuus yrityksen voimavaraksi!

Mikä on yrityksesi tarina? Miten historiaa voi hyödyntää yrityksen johtamisessa tai vaikkapa brändin rakentamisessa? Miten historiatietoisuutta voi hyödyntää yrityksen tulevaisuuden suunnittelussa?

Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Jyväskylän yliopiston Historian ja etnologian laitoksella käynnistyneessä ”Menestystä menneisyydestä” –hankkeessa. Tavoitteena on selvittää tapoja, joiden avulla yritykset voisivat tuntea ja hyödyntää omaa historiaansa aiempaa monipuolisemmin.

”Jokainen yritys joutuu käsittelemään historiaansa. Historia ei ole ainoastaan tapa kertoa, kuka olemme, mistä tulemme, mitä teemme ja mihin olemme menossa – sitä voidaan käyttää strategisena työkaluna. Haemmekin nyt yrityksiä mukaan hankkeeseemme, jossa kehitämme yhdessä yritysten kanssa konkreettisia välineitä, joita voi hyödyntää jokapäiväisessä liiketoiminnassa. Nämä välineet voivat auttaa esimerkiksi markkinoinnissa, brändin rakentamisessa ja strategisessa johtamisessa,” kertoo hankkeen johtaja, professori Jari Ojala Jyväskylän yliopistolta.

Hankkeen tutkimusryhmään kuuluvat tutkijat FT Mikko Hiljanen ja KT Matti Rautiainen, OKL sekä FT Jarmo Seppälä ja FM Pirjo Vuorenpää sekä tutkimusavustaja FM Jarmo Taskinen, HELA.

Yhteistyötahoja hankkeessa ovat Perheyritysten liitto ry, Aiwo Oy, Kirjakaari Oy ja Memorandum Unlimited Oy. Hankkeen päärahoittaja on Business Finland, jonka ”Experience Commerce Finland” –ohjelman tavoitteiden mukaisesti hanke vahvistaa kansallisen ja kansainvälisen verkoston syntymistä ja luo edellytyksiä liike-elämää hyödyttävään tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Ilmoittaudu mukaan hankkeeseen: firmsstory@jyu.fi

Lisätietoa: Jari Ojala Professori Jyväskylän yliopisto, Historian ja etnologian laitos p. +358 40 024 7387, jari.ojala@jyu.fi