Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Uusi yritys, koronakevät, sähköpyörät ja ystävyys

Olen Joonas Pylvinen 33 v, Keski-Suomen Yrittäjien Doers-aktiivi ja uuden yrityksen pyörittäjä. Perustimme keväällä kavereiden kanssa yrityksen, jonka liikeidea on polkupyörien sähköistäminen.

Hetkinen, kavereiden kanssa? Eikös se ole juuri vastoin sääntöjä? Luultavasti, jos sääntönä on, että töissä ei saa olla huikean kivaa. Toki hommassa on riskinsä, mutta koska yritys on laskentatavasta riippuen kolmas tai neljäs ja aiempaa kokemusta riskien realisoitumisesta kavereiden kanssa yrittämisestä löytyy, on olo itsevarma. Teimme suullisen sopimuksen, että ennemmin menee firma kuin ystävyys, koska raha on vain rahaa ja projekteja tulee ja menee, mutta ystävyyttä kannattaa vaalia. Näin pääsimme itsevarmoina starttaamaan uuden yrityksen.

Sähköistämme normaaleista polkupyöristä sähköavusteisia polkupyöriä. Ajatus sai alkunsa, kun kokeilin ensimmäistä kertaa pari vuotta sitten ystäväni Ville Korhosen itse rakentamaa sähköpyörää. Visio ei olisi voinut olla kirkkaampi. Tässä on ihmisen tulevaisuuden tapa liikkua kaupunkialueella! Haimme nykyisen Yritystehtaan, silloisen Co-Campuksen tuotekehitysrahoitusta prototyyppipyörän rakentamiseen ja naulasimme Jyväskylän Sähköpyörä Oy:n siemenrahoituksen 500 €.

Tuumasta toimeen

Sähköistimme tuotekehitysrahalla oman rakkaan Joponi testiksi ja markkinointityökaluksi. Vaikka jouduimme valitsemaan lähes edullisimmat osat, pyörä kesti testit talven yli ja on edelleen käytössäni. Otimme tiimiimme mukaan Villen veljen Lauri Korhosen, joka myös rakentaa sähköpyöriä, mutta toimii päivätöikseen asiakaspalvelutehtävissä eräässä tavaratalossa. Ryhmädynamiikkamme ei voisi paljoa parempi olla. Siinä missä minä keskityn myyntiin, markkinointiin ja bisneksen kehittämiseen, kasaa Ville sähköpyörän vaikka leivänpaahtimesta. Lauri taasen toimii tuotepäällikkönä ja tulkkina minun ja Villen välillä.

Teimme pari pyörää saamillemme asiakkaille laskuttaen työstä kevytyrittäjinä, mutta totesimme nopeasti menetelmän olevan meille toimimaton. Asiakkaan meille siirtämät rahat, joilla oli tarkoitus tilata sähköistysosat, tulkittiin kevytyrittäjyydessä palkaksi. Halusimme välttää tarpeettomat kulut ja totesimme että oli aika perustaa osakeyhtiö.

Haasteet

PRH:n kuponkien täyttäminen sujuu jo melko rutiinilla, mutta sitten alkoivat ensimmäiset haasteet. Jostain syystä PRH lähettää korjauskehotukset vuonna 2020 edelleen postitse ja meillä kesti luvattoman kauan saada yrityksemme kaupparekisteriin. Tämä taas hidasti Holvi-pankkitilin pankkikortin tilaamista. Pankkikorttia tarvitsemme Paypal -tiliä varten, jotta voimme tilata sähköistysosat maahantuojilta. Onneksi yrittäjäyhteisö näytti heti voimansa, sillä kysyin asiaan neuvoa Doers inside -Facebook ryhmästä ja sainkin minuuteissa vastauksen, että soita. Soittamalla selvisi, että asian voi hoitaa minuuteissa puhelimitse vs. etanapostilla viikossa. Toivottavasti tässä otetaan digiloikka pian.

Tiesitkö että Holvin pankkikortit valmistetaan Iso-Britanniassa? Emme mekään, kunnes neljän viikon odottelun jälkeen soitimme asiakaspalveluun ja opimme edellä mainitun asian lisäksi, että trendaavat ilmiöt kuten korona ja brexit vaikuttavat postin kulkemiseen. Saimme heti hyvän treenin asiakasviestintään, sillä olimme laskuttaneet asiakkaiden rahat tilillemme ja hommat seisoivat.

Tässä kohtaa auttoi, että olemme nuoria kavereita uuden yrityksen kimpussa ja asiakaskuntamme koostuu pääosin suurista ikäluokista (b2b -business to boomers), joilta heruu ymmärrystä nuorille innokkaille yrittäjille. Menemättä yksityiskohtiin voidaan sanoa, että aika paljon olemme saaneet anteeksi ja kauppa on käynyt.

Isoin haasteemme on palvelumuotoilu, prosessit sekä osamaksusopimuksen laatiminen, sillä noin tuhannen euron panostus on paljon varsinkin nuoremmalle markkinalle. Niin, siis tietenkin sen lisäksi, että helmikuun Kiinan tapahtumat heijastuvat nyt Euroopan varastoihin ja toimitusajat pitenevät. Tärkeää olisikin saada laina ja oma pieni varasto, sekä parhaat ja luotettavimmat toimittajat Euroopasta. Toisaalta kun toimitus on seis, niin meillä on aikaa hoitaa nykyiset sähköistykset ja huollot pois alta, kerätä myyntilukuja pankkia varten ja hioa prosessista timanttinen.

Tulevaisuus

Kesästä on näillä näkymin tulossa oikein hauska. Erityisen mukavaa työstä tekee se, että saan työskennellä tuttujen kavereiden kanssa. Mukavuutta lisää myös toimitilamme muutto Keljon kaveriporukan kanssa jaetulta tallilta Palokkaan Ritoniementielle, ystävämme omistaman omakotitalon autotalliin. Ville muuttaa talon yhteyteen rakennettuun siipeen, jolloin hänen työmatkaksensa tulee noin 10 metriä. Ei Laurinkaan työmatka paha ole - vaivaiset pari kilometriä. Työpäivän jälkeen jäämme monesti laittamaan omia pyöriämme, grillailemaan ja viettämään iltaa talossa asuvan ystävämme kanssa.

Lähitulevaisuudessa panostamme myös muiden sähkökuljettimien huoltoon kuten sähkörullatuolien ja sähköpotkulautojen. Edellä mainitut, varsinkin sähköpotkulaudat, näemme enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Harva asia on ikuista ja jonkun näitäkin täytyy korjata ja huoltaa. Haaveenamme on jonain päivänä valmistaa täysimittainen sähkömoottoripyörä, jonka suolana on välitön vääntö polttomoottoreihin verrattuna. Yksi asia on ainakin varmaa: sähköllä liikkuminen tulee lisääntymään väistämättä ja on hienoa työskennellä trendaavalla alalla. Työ ja työmatkat sujuvat mukavasti, sillä sekä sähköpyörä että yrittäjäyhteisö auttavat nuorta yrittäjää mäessä. 

   

Virtaa kesäänne!
Joonas Pylvinen