Etsi

Innovointikisan kautta kaupallisia oivalluksia?

Yritykset janoavat uusia ideoita ja ratkaisuja kohtaamiinsa haasteisiin, mutta homma tyssää monesti siihen, että osaamista ei ole talon sisällä. Logistiikka on alue, joka on lähes joka alalla avainasemassa, mutta jonka ketterä toteuttaminen tuntuu olevan vaikeaa. Miten optimoida reittejä, miten minimoida tyhjiä kuljetuksia?

Yksi yleistymässä oleva tapa etsiä ratkaisuja on hackathon-innovointikilpailu. Hackathonit on tavattu nähdä nörttien viikonloppuhupina, joissa koodataan ympäri vuorokauden energiajuoman voimalla. Onpa konseptia kuvailtu myös ohjelmoijien Idols-kisaksi.

Hackathon on luovaa ongelmanratkaisua, mikä ei ole koodaajien yksinoikeus. Se on tavallaan ideointimaratoni, jossa koodaajat, visualistit, taloustietäjät, markkinoijat ja muut asiantuntijat tiimeittäin yrittävät ratkaista toimeksiantajan ongelman. Aikaa on rajoitetusti, yleensä viikonloppu. Siksi työtä tehdään monesti ympäri vuorokauden.

Hackathonin tarkoitus on tuottaa helposti monistettavissa olevia ratkaisuja tai ideoita, joista voidaan jatkojalostaa kaupallisia ratkaisuja.
Olen osallistunut kahteen hackathoniin yhteistyökumppanina. Näiden pohjalta olen listannut muutamia yleisiä kompastuskiviä.

1.    Kaupallisuus ratkaisuista uupuu

Monesti ratkaisut ovat kekseliäitä ja mielenkiintoisia. Mutta kun tuomaristo sitten kysyy, miten tästä saa rahaa, kuka maksaa kenellekin ja mistä, kisailijoilla menee sormi suuhun. Tämä johtuu usein siitä, että joukkueissa ei ole jäsentä, joka ymmärtäisi businessmaailmaa tarpeeksi. Esitykset jäävät torsoiksi, ”ihan kivoiksi ideoiksi”. Kaupallinen potentiaali jää hämärän peittoon.

2.    Esitys on puutteellinen

Joukkueet esittelevät työnsä ns. pitchauksessa. Muutaman minuutin puheenvuorossa idea pitää myydä tuomareille. Esitysten perusteella joukkueet laitetaan paremmuusjärjestetykseen. Jos et esitä ratkaisuasi tuomareille uskottavasti, et voita vaikka ratkaisu olisi loistava. Vastaavasti, hyvä pitchaus voi tuoda voiton, vaikka ratkaisu ei olisi paras.

3.    Joukkueille lisää valmisteluaikaa

Tarjoamalla osallistujille taustamateriaalia haasteeseen liittyen hyvissä ajoin ennen itse tapahtumaa, itse hackathonin voisi käyttää ratkaisun työstämiseen. Silloin ratkaisutkin olisivat todennäköisesti ”valmiimpia”.

Näiden kokemusten pohjalta toivoisin, että hackathoneihin ottaisi osaa enemmän businessosaajia ja markkinointiviestinnän ammattilaisia. Minun ”dream team” sisältäisi koodarin, graafikon, businessgurun ja markkinoijan.

Oli tiimi millainen tahansa, kannattaa muistaa, ettei parissa päivässä yleensä pystytä ratkaisemaan komplekseja kokonaisuuksia. Häkkäämällä voit kuitenkin ottaa merkittäviä askelia kohti lopullista ratkaisua.

 

Annika Koskela, Digitalisti, Pohjanmaan digitalisaatiotiimi, Elisa Oyj

 

Annika Koskela

Digitalisti
Pohjanmaan digitalisaatiotiimi
Elisa Oyj