Häiritsevää markkinointia | Yrittajat.fi

Etsi

Häiritsevää markkinointia

Lähes päivittäin kuulee yrittäjiltä markkinointia koskeavaa kritiikkiä. Etenkin puhelinmyyjät suorastaan häiritsevät työntekoa. Monen yrittäjän kuulee kiroavan markkinointia. Ajatelkaa, kiroavan markkinointia. Eikö yrittäjä halua, että markkinoidaan? Yrittäjät vierastavat sähköpostiin ja puhelimeen tulevaa liiallista markkinointia. Mikä sitten on riittävä määrä markkinointia?

Johtaako reaktio liiasta markkinoinnista siihen, ettei yrittäjä halua markkinoida omia palvelujakaan? Ajatteleeko hän, ettei itse ainakaan laita yhtään puhelinmyyjää tarjoamaan palvelujaan tai tee ainuttakaan sähköpostimarkkinointia, kun tietää, ettei ehdi lukea sähköpostia itsekään. Oikea yrittäjä hoitaa asiakaskontaktit itse, myynti kasvaa oman verkoston kautta.

Joku niitä puhelinmyynti- ja sähköpostikampanjoita kuitenkin tekee ja tietää, että niitä kannattaa tehdä. Sitä kautta syntyy kuitenkin kauppaa. Onko oikea määrä markkinointia sellainen, että lopulta raha vaihtaa omistajaa?

Toisaalta, mikäli ei halua tuollaista nykyistä markkinointia, täytyisikö laittaa mietintämyssy päähän ja kokeilla jotain aivan muuta? Keitä ovat minun asiakkani? Miten minä heitä puhuttelen? Kenet minä haluan asiakkaaksi? Rajaamalla riittävästi mutta kustannustehokkaasti oli markkinointi-innovaattori Timo Ropen oppikin. Hae uusi tapa tavoittaa asiakkaasi, jos se ei ole massapostitus tai häiriösoitot. Markkinointia yritys kuitenkin tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen. Täytyy kertoa, että on olemassa, toiset edelläkävijöinä ja toiset peruspuurtajina.

Yritys voi tehdä merkittävää kehittämistoimintaa, josta pitää kertoa asiakkaille ja omaa seutukuntaa laajemminkin. Yrittäjä itse ei vain ehkä osaa muotoilla sanoja paperille tai tietokoneeseen. Lauseet eivät synny tuosta vaan. Valitettavan moni PK-yritys ei tee vuosittaista markkinointisuunnitelmaa. Toisilla kuluu yllättävän paljonkin rahaa, kun oman yrityksen markkinointia ei suunnitella. Vuoden aikana summa kasvaa yllättäväsi, vaikka yksinkertaiset asiat menisivät kiinnostavalla viestinnällä. Yrittäjä tarttuu hetken tilaisuuksiin, joita tarjotaan paikallislehden, peliseuran tai oppilaitosten taholta. Lähdetään mukaan erilaisiin selaimiin, joita tarjoavat seudulliset kehittämisyhtiöt tai seutumarkkinoijat. Uskotaan, että näissä pitää olla näkyvillä, vaikka niistä ei varsinaisesti kauppaa tulisikaan.

Kun yrittäjä on se ainoa yhtiön markkinoija ja sopimusten tekijä, voi olla, että yrityksen kasvu pysähtyy siihen, että rahaa tulee riittävästi perheen toimeentuloon. Yritystä ei enää ehdi, eikä ole tarviskaan kehittää. Yritystoimintaa pyörittää oma toimeentulo eikä yrityksen arvon kasvattaminen.

Onko yrityksessäni jotain, josta joku muu voisi hyötyä? Onko tuotettavissa palveluja tai tuotteita, jotka kiinnittyvät omaan yritykseeni, mutta joku toinen hoitaa liiketoiminnan? Onko yrityksessäni jotain, jonka lisenssioikeuden voisi myydä ja ottaa itse provision? Lisenssin myyminen tuo rahan lisäksi markkina-arvoa. Samalla joku toinen markkinoi yritystäni.

 

Hannu Lehtinen

Yrittäjä, Illuusio Suunnittelu Oy

Kymen Yrittäjien varapuheenjohtaja

Pyhtään Yrittäjien puheenjohtaja