Etsi

Ota kesätyöntekijä vastaan hyvällä perehdytyksellä

Kesä tarkoittaa usein lomailua, leppoisia mökkipäiviä ja seikkailuja maailmalla. Monelle nuorelle kesä kuitenkin tarkoittaa työtä, uuden oppimista ja uusia kokemuksia. Upean kesätyökokemuksen muistaa koko ikänsä – tosin niin sitä muistaa myös ikävän työkokemuksen. Miten sinä haluaisit kesätyöntekijäsi muistavan tulevan kesän yrityksessäsi?

Työnantajalla on iso vastuu siinä, että nuoren kesätyökokemus on hyvä. Ja kun nuori saa mahdollisimman paljon irti kesätyöpaikastaan, todennäköisesti myös työnantaja saa enemmän hyötyä kesätyöntekijästään.

Jotta kesätyö on kannattava investointi molemmille, pitää perehdytys hoitaa kunnolla. Perehdyttäminen tarkoittaa käytännössä uuden työntekijän opastamista työtehtäviin ja talon tavoille. Onnistuneella perehdyttämisellä kesätyöntekijä toivotetaan tervetulleeksi työyhteisöön, ja opastetaan tekemään työtään tehokkaasti ja ennen kaikkea turvallisesti.

Monessa työyhteisössä perehdyttämiseen suhtaudutaan jo asiaan kuuluvalla vakavuudella. Myös erilaiset kampanjat, kuten esimerkiksi Vastuullinen kesäduuni, kirittävät yrityksiä panostamaan perehdyttämiseen. Vastuullista kesäduunia voi tietenkin tarjota, vaikkei olisikaan virallisesti mukana kampanjassa.

Perehdyttämisen saralla on kuitenkin vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Kun perehdyttäminen hoidetaan alusta loppuun huolellisesti ja suunnitellusti, on huomattavasti todennäköisempää, että perehdytyksen asiat omaksutaan oikein ja muistetaan kun tilanne sitä vaatii.

Kun yritykseen tulee nuori työntekijä, on perehdyttäjän osattava asettua nuoren asemaan ja nykyajan vaatimuksiin. Moni tekee sen virheen, että perehdyttää nuorta niin kuin haluaisi itseään perehdytettävän: nopeasti ja tehokkaasti. Vaikka nuoret ovat keskenään hyvin erilaisia ja tulevat erilaisista lähtökohdista, on nuoren valmius työelämään ja kyseiseen työtehtävään luonnollisesti erilainen kuin kokeneella tekijällä.

Nuoret ovat aiempaa vaativampia laadukkaan perehdytyksen suhteen ja haluavat esimerkiksi palautetta enemmän kuin aikaisemmin. Nuori ei kuitenkaan osaa välttämättä asettua kokeneemman asemaan tai kyseenalaistaa saamaansa perehdytystä. Nuori – eikä välttämättä kokeneempikaan – osaa myöskään vastata rehellisesti, jos kysytään, onko kaikki nyt ymmärretty.

Työkaverini on käyttänyt osuvaa vertausta perehdyttämisessä: Kuvittele, että tähän tulee kaveri tekemään Rubikin kuution. Hän pyöräyttää kuution hetkessä valmiiksi ja toteaa, että ole hyvä, näin tämä tehdään. Emmehän me sen perusteella opi temppua toistamaan. Samalla tavalla moni kokenut ammattimies oikaisee ja näyttää perehdytyksessä vain työsuorituksen nopeutettuna. Silloin uusi työntekijä ei ehdi omaksua asioita.

Perehdyttäminen on isossa osassa, kun nuorille haetaan positiivisia ja ikimuistoisia kesätyökokemuksia. Niin työturvallisuuden kuin fiiliksenkin kannalta. Kannattaa myös muistaa, että nuorten kokemukset kesätöissä ovat melko varmasti melko laajan joukon tiedossa. Nuoret kun ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja jakavat luontevasti niin iloiset kuin ikävätkin kokemuksensa.

Miten sinun yrityksesi nuoret kesätyöntekijät saisi kertomaan somessa iloisesta ja vastuullisesta kesätyökokemuksesta ja niitä tarjoavasta työnantajasta?

Kirsi Rouhiainen
myyntijohtaja
Fennia

Kirsi Rouhiainen

myyntijohtaja

Fennia