Etsi

Yrittäjien rakkaudesta eli viesti Kymen Rakastajilta

Väitän, ettei todellista muutosvastarintaa ole, sillä todellinen haaste on pysyä muuttumattomana. Rakastuneena sen oikein huomaa ja tuntee kehossaan – vatsassa kihelmöi, on levoton olo ja ajatukset harhailevat. Mielessä pyörii tuleva muutos juuri hänen kanssaan. Tunnustetaan toinenkin asia. Rakkaus ja yrittäjyys ei vakuuta yhdistelmänä. Ne eivät ole jotenkin samalla viivalla. Sitä joko rakastetaan tai ollaan rakastamatta, ei yritetä rakastaa. Korvataan siis sana yrittäjä suoraan rakkaudella ja tältä näyttäisi Kymen Rakastajien logo.

Esittäydyn, olen Kymen Rakastajien puheenjohtaja, olemme osa Suomen Rakastajat ry:n organisaatiota. Edistämme rakkautta Suomessa. Tavoitteemme on vahvistaa rakkauden viestiä. Kaikista Suomen rakastajista on noin 60 prosenttia yksin rakastajia. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta todellisuudessa he eivät ole yksin. Heillä on yleensä hyvin laajat rakkauden verkostot ja asiakaskuntaa, joita he rakastajina palvelevat. Meidän tuleekin muistaa, että pienin yksikkö tässä maailmassa on kaksi. Olemme aina suhteessa johonkin.

Terästäydytään rakkaudessa

Kansainvälinen tutkimus eri maiden rakastajista, sijoitti suomalaiset 12. sijalle rakastajina. Meidän heikoimmat piirteemme rakastajina olivat verkostoituminen, riskien hallinta, inhimillisen pääoman hyödyntäminen, kilpailukyky ja kasvuhalukkuus.

Suomalaiset ovat heikkoja verkostoitumaan rakkaudessaan. Me kuitenkin tarvitsemme ympärillemme muita rakastajia, alihankkijoita ja itsemme kaltaisia rakastajia. Yhdessä olemme vahvempia rakastamaan ja levittämään rakkauden ilosanomaa.

Riskien hallinta suomalaisessa rakkaudessa on konkreettisuuden ansa. Se minkä näkee, sitä voi rakastaa. Emme ole kovinkaan herkkiä katsomaan nurkan taakse, löytyisikö sieltä vielä suurempi rakkaus? Emme ota riskiä, että kontrolli katoaa edes hetkeksi. Silti se on kadonnut jokaiselta, joka on joskus aidosti rakastanut. Riski on aina, kun kohtaa ihmisen ja sanoo tälle kyllä tai tahdon kokea kanssasi jotain uutta.

Olemme heikkoja kilpailemaan rakkaudessa. Suomalaisten kilpailukyvyttömyys tuntuu lähimarkkinoilla, vaikka meidän pitäisi kilpailla muiden kanssa. Ei meidän kilpailijoita ole oman kylän tai maakunnan muut rakastajat. Meidän kilpailijamme ovat rakastajat Euroopassa, Venäjällä ja Aasiassa.

Suomalainen rakastaa juuri sen verran, että tulee sillä toimeen. Rakkauden kasvu pysähtyy siihen. Rakkautta voi kuitenkin kehittää tekemättä itse fyysistä työtä. Aitoa rakastajaa kiinnostaa kuitenkin tuotto, joka jää viivan alle. Jos pääsee siihen suoraan kiinni, miksi pitäisi olla jarruna omien vanhojen ajatustensa kanssa. Haetaan nuoria oppimaan rakkautta ja tekemään, tehdään heidän kanssaan, tuetaan, rahoitetaan ja innostetaan.

Kymen Rakastajat jatkavat treffikutsuja

Kymen Rakastajat täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Rakkaus ei ole vanhalla vähentynyt, se roihuaa edelleen. Tulemme telttailemaan rakkauden viestillä paikallisyhdistysten kanssa kaikilla kymmenellä paikkakunnalla, missä meillä on rakastajia Kymenlaaksossa.

Rakkauden teemaan Kymen Rakastajien juhlaseminaari Kuusankoskitalossa toukokuussa on nimeltään Hyvä Sauma. Sopii rakkauteen sekin, siksi sinne kannattaa tulla kokeilemaan onneaan.

Rakastetaan Kymenlaakso suuremmaksi.

Hannu Lehtinen
Kymen Yrittäjien puheenjohtaja

Teksti on alunperin pidetty puheena Kotkan Rakkausviikon Rakkaudesta yrittäjyyteen -tilaisuudessa 11.2.2019.

Hannu Lehtinen

Kymen Yrittäjien puheenjohtaja

Yrittäjä, Illuusio Suunnittelu Oy