Etsi

 

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Pusketaan kriisiä päin

Miltä kuulostaisi valokuvatapetti tai canvas-taulu omista kuvista? Kotia voi ehostaa ja ilmettä muuttaa juuri näillä keinoilla. Nyt kannattaa kaivaa ne hienot valokuvat esiin ja miettiä, mitä niistä voisi tehdä kotiin tai työpaikalle.

Digituotteiden ja ratkaisujen tuottajana Cadnet Oy on yksi monipuolisimmista digipainoista ja printtitulostajista. Cadnet Oy on yhdistänyt mm. digipainon, kaiverruksen, merkkauksen, tulostuksen, tekstiilipainatuksen ja teknisen osaamisen monimuotoiseksi palveluksi.    
- Yksilöllinen palvelu sekä aina vapaa maksuton parkkipaikka kuuluvat osana siihen perheyrityksemme luonnolliseen ja mutkattomaan tapaan palvella asiakasta tunnollisesti, kertoo yrittäjä Voitto Kyynäräinen.

Alussakin kriisi
Yritys on perustettu 90-luvun taitteessa, juuri ennen kuin 90-luvun lama nosti päätään. Cadnet alkoi untuvikkona puskea päin lamaa lokakuussa vuonna 1989. Se vaati uskallusta ja rohkeutta.
     - Vuoden 1990 alussa oli uudet laiteinvestoinnit käsissä velkoineen, mutta siitä selvittiin tekemällä ahkerasti töitä hyvässä yhteistyössä asiakkaiden kanssa, joilla oli ulkomaan vientiä. Rohkeutta riitti aloittaa samaan aikaan myös oman toimitilan rakentaminen. Näin jälkeenpäin katsottuna se oli viisas ratkaisu.
     Lamasta selvittiin ja lähdettiin rakentamaan yritystä eteenpäin.

Tämän hetken kriisi on kaikille sama
Nyt ollaan  tekemisissä erilaisen laman kanssa. Korona iski ilman mitään ennakkovaroitusta.
     - Tilaukset ja ennakkotilaukset pysähtyivät kuin seinään, kun kaikki tapatumat peruttiin ja pienyritysten toiminta alkoi sakata. Ainoastaan isoilla yrityksillä on kriisin aikana tarve Cadnetin kaltaisen yrityksen tarjoamille tuotteille. Isoilla keskittäminen on ollut johtava trendi ja he ovat harmonisoineet sähköiset tilausjärjestelmät isojen toimittajien kesken. Tähän tilanteeseen ei ole tyytymien vaan Cadnet lähtee kehittämään jotain uutta tilanteen korjaamiseksi. Se on sitten tahdosta kiinni haluavatko isot käyttää ketterää perheyritystä. Tietysti kehityksen tulee tehdä tuotteista ja palveluistamme vielä halutumpia kaikille asiakkaille.
     - Harmittaa, että kaikki muutkin kuin tapahtumiin suunnatut tuotteet ja tälle vuodelle suunnitellut työt ovat peruttu tai siirretty epämääräiseen tulevaisuuteen.
     Kokemus lamasta on kuitenkin antanut uskoa tulevaisuuteen.
     - 1990 laman keinot ovat tehottomat tässä kriisissä. Ainoa yhtenevä seikka vuoden 1990 lamaan on, että nytkin pitää uskaltaa investoida ja kehittää uutta tulevaa varten.

Kehittäminen ja sen sisältö
Laakereille ei kuitenkaan ole tarkoitus jäädä makaamaan. Uskallusta pitää olla tässä kriisissä.
      - Lähdetään kehittämään Cadnetin mainontaa, myyntiä, uusia tuotteita ja tuotantoa uudenlaisin menetelmin kohti täysin sähköistä toimintamallia.
     Voitto toteaa, että vielä ei tiedetä kuinka moni asiakkaista palaa kriisin jälkeen ja jos palaa, niin koska.
     - Siksi pitää lähteä etsimään jo kriisin aikana uutta asiakaskuntaa laajasti koko valtakunnan alueelta. Ainoa keino saada näkyvyytää mikroyritykselle on lähteä kehittämään monikanavaista sähköistä viestintää.