29.1.2020 klo 10:27
Uutinen

Google ja Yrittäjät koulutti yrittäjiä Kouvolassa

Tiistaiaamuna 28.1.2020 suuri joukko yrittäjiä kokoontui Aikuiskoulutus Taitajan tiloihin Kouvolaan oppimaan, kuinka saada digitaidoilla yritys kasvuun.

Kattavan koulutuksen toteutti Suomen Yrittäjät yhteistyössä yhteistyökumppaninsa Googlen kanssa. Kouluttajana toimi pitkän linjan yrittäjä ja digiammattilainen Saskia Salomaa. Kymen Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Moberg toivotti yleisön tervetulleeksi antoisaan koulutusaamuun paikallisen yrittäjäjärjestön puolesta. Googlelta oli paikalla Grow With Google -ohjelman päällikkö Timo Suomalainen kertomassa Helsingissä sijaitsevasta Googlen Digital Garage -oppimistilasta sekä Grow With Google -ohjelmasta.


Tiina Moberg, Saskia Salomaa ja Timo Suomalainen.

Koulutuksessa käytiin läpi kattavasti ja monin käytännön esimerkein, millaisin tavoin jokainen yrittäjä voi kasvattaa näkyvyyttä ja olemassaoloaan digimaailmassa. Lähes 80 osallistujaa pääsivät kaikki miettimään omalta osaltaan 6T-työkirjan avulla omia haasteitaan sekä mahdollisuuksiaan digimaailmassa. 6T-työkirja piti sisällään 6 eri digitaalisuuden osa-aluetta: 1. Tuotekehitys 2. Tuotteistus 3. Tavoittaminen 4. Toiminta 5. Tulos ja 6. Tarina.

Kouvolalaisen markkinointi- ja sisällöntuotantotoimiston Madmix Media Oy:n toimitusjohtaja Aki Väkevä oli kuuntelemassa, millaista digikoulutusta Google tarjoaa, ja mikä hänen mielestään oli koulutuksen tärkeimpiä pointteja.

”Mielestäni digikeskustelua ei käydä ikinä liikaa. Tämäntyyppiset tilaisuudet ovat tärkeitä ja kiinnostustakin selvästi oli. Meidän työssä digikouluttaminen kuuluu oleellisena osana työtämme omien markkinointipalvelujen myynnissä ja tuottamisessa.

Koulutuksen tärkein viesti oli ehdottomasti se, että markkinoinnin ytimessä on yrityksen tarina eli käytännön jokapäiväinen duuni, joka heijastuu pyytämättä myös digimaailmaan esimerkiksi arvosteluina ja julkisena palautteena. Kun tarina on kunnossa, ”digiloikka” on helppo ja luonnollinen juttu toteuttaa askel kerrallaan.

Asiaa tuli monelle varmasti jopa ähkyksi asti. Ammattilaisen kanssa kartoittamalla tärkeimmät askeleet löytyvät, kun liiketoiminnasta ja tavoitteista puhutaan avoimesti.

Digitaalisuus koetaan joskus koneellisena pahana, mutta totuus on se, että digijättien menestys perustuu pyrkimykseen tarjota ihmisille heitä aidosti kiinnostavaa sisältöä samalla tavalla kuin tosielämän ihmiskohtaamisissa. Eli ei se lopulta mitään rakettitiedettä ole. Helpoin tapa aloittaa on olla aito oma itsensä.”


Sini Huhtala, Liikuntapalvelut Sini Huhtala ja Aki Väkevä, Madmix Media Oy.

Haminalainen fysioterapeutti Sini Huhtala kertoi meille, mikä sai hänet lähtemään koulutukseen ja millaisia digitaalisia kanavia ja välineitä hänellä on käytössään.

”Google isona toimijana maailmanlaajuisesti ja toki myös Haminassa, on taho, jonka oppia koen hyvänä hyödyntää. Digitaalisuus lisääntyy koko ajan ja ylipäätään on hyvä pohtia omaa yritystoimintaa ja sen mahdollisuuksia myös tästä näkökulmasta. Aina voi kehittää ja kehittyä. Toki myös verkostoitumisen kannalta Yrittäjien tilaisuudet ovat vallan mainioita.

Itselläni on nettisivut, joiden kautta myös osa fysioterapian ajanvarauksesta kulkee. Potilastietojärjestelmäni on sähköinen ja Kanta-yhteensopiva, joten fysioterapia-asiakkaat voivat Oma-Kannan kautta tarkastella käyntejään koskevia kirjauksia ja silloin kun on tarpeen ja asiakas on antanut luvan tietojen tarkasteluun myös eri ammattihenkilöiden välillä saadaan hoitoon myös tätä kautta sujuvuutta, kun tärkeät tiedot, kuten esimerkiksi kuvantamisen lausunnot ovat saatavilla. Tämä on potilasturvallisuutta. Markkinoinnin ja tiedotuksen näkökulmasta käytän myös Instagramia ja Facebookia. Facebookissa minulla on myös suljettuja ryhmiä liikuntaryhmien, kuten esimerkiksi juoksukoulun sisäiseen tiedonvälitykseen. LinkedIn ja Twitter ovat kanavia, joiden kautta seuraan oman alan tutkimustietoa ja uusia käytäntöjä.”

Lisäksi tiedustelimme, mitkä kolme tärkeintä pointtia jäi koulutuksesta Huhtalalle mieleen (ja kenties menee käytäntöön)?

”Itsellä on haasteena resurssipula, töitä on reippaasti ja tunteja vain se rajallinen määrä. Koulutuksessa vahvistettiin jo aiempaakin ajatusta siitä, että markkinointipanostuksen on hyvä olla suhteessa myyntikapasiteettiin ja että kannattaa miettiä voisiko jotakin tekemistä ulkoistaa.

Toinen tärkeä mieleen jäänyt asia oli, että digitaalisessa maailmassa on hyvä olla olemassa, jos ajattelee yrityksen olevan olemassa vielä 10 vuodenkin päästä.

Ja kolmantena se, että esimerkiksi somepäivityksissä voi näkyä persoonallisuus ja yrittäjä itse. Itsellä näin yksinyrittäjänä onkin. Päivitykset somessa ovat hyvinkin ”näköisiäni”.”

Kuvat ja teksti: Kymen Yrittäjät