Etsi

Digitalisaatio ja yrittäjät - Nyt olisi tarvetta digiapureille!

Hankin keväällä 2018 itselleni uuden projektihallintajärjestelmän. Itselleni erilaisten sähköisten järjestelmien käyttäminen on ollut aina helppoa ja tykkään siitä, kun digitalisaatio helpottaa arkeani. Mutta kyllä täytyy sanoa, että vaikka olen hyvä käyttämään erilaisia laitteita ja opin uudet järjestelmät nopeasti, yllätti minutkin se kuinka paljon aikaa ja energiaa vie yhdenkin hengen yrityksessä uuden järjestelmän käyttöönotto. Nyt ymmärrän oikeasti miksi monet yrittäjät lykkäävät digitalisaation hyödyntämistä omassa työssään.

 

Digitalisaatio käyttöön kiireen keskellä?

Hetki sitten Suomen yrittäjiltä kyseltiin askarruttaako sähköinen liiketoiminta, pohditko digitalisoimista? Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet mm. voimakkaan yhteyden digitalisoinnin ja pk-yritysten kasvun välillä. Lisäksi esimerkiksi Maaseuturahasto tukee ja kehottaa yritysryhmiä lyömään hynttyyt yhteen ja kehittämään digiään yhdessä. Minun kysymykseni kuitenkin kuuluu, miten yritykset ja yrittäjät voivat onnistua digitalisoinnissa kiireen keskellä?

Ensinnäkin oma tarpeeni oli ensin saada kaikki asiakastiedot järjestelmään oikeassa muodossa. Tämä varmasti on useimpien sähköisten järjestelmien käyttöönotossa ensimmäinen vaihe ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota, koska tietojen paikkailu on hankalaa jälkikäteen ja vaikuttaa monesti sitten laskutukseen ja sen toimivuuteen. Olen nähnyt tämän useamman asiakkaani toiminnassa.

Itselläni meni ajallisesti kolme päivää saada tarvittavat tiedot järjestelmään ja työtä tehtiin yhteensä kolmen kuukauden ajan. Tähän vaikutti oma ajankäyttöni, sillä totta kai oikeatkin työt piti saada tehtyä. Lisäksi kyseisen järjestelmän asiakaspalvelu toimi aina vasta parin päivän viiveellä, mutta sitten kun sain heidät kiinni, niin homma kyllä eteni. Askel kerrallaan, hitaasti mutta varmasti.

Hankinnan alkuvaiheessa sain koulutuksen, jossa käytiin järjestelmän perusasioita läpi, kuten laskutusasiat ja erilaiset yritysasetukset. Tämän jälkeen piti olla vain parin klikkauksen takana, jotta saan laskut lähtemään. No sitten tuli laskujen teko hetki. Kiitän edelleen onneani, että vanha laskutusjärjestelmäni oli vielä yhtä aikaa toiminnassa. Jotta sain ensimmäisen laskun lähtemään, tein sen eteen yhteensä yhden työpäivän verran töitä. Puolet tästä ajasta minua auttoi kyseisen järjestelmän asiakaspalvelu. Eikä tuota työtä tehdä silloin, kun tehdään asiakastyötä. Ja sama toistui seuraavankin kerran, kun tein laskuja. 

Eli kolme kuukautta meni, ennen kuin pystyin kunnolla käyttämään kyseistä järjestelmää. Edelleenkään en pysty hyödyntämään sitä täysin, koska esim. koulutukseen käytetty aika meni perusasioihin, eikä siihen miten esim. saan erilaisia raportteja järjestelmästä tai miten hyödynnän sitä kätevästi ajankäytönhallinnassa. Tätä opettelua teen nyt aina silloin kun minulla on siihen aikaa. 

 

Digiapureita kevytyrittäjyyden kautta

Olisin ollut erittäin onnellinen, jos minulla olisi ollut joku, joka olisi voinut tehdä puolestani näitä käyttöönoton eri asioita, jotta järjestelmästä olisi saatu toimiva nopeammalla aikataululla. Lisäksi olisin onnellinen, jos samainen kaveri auttaisi minua nyt hyödyntämään järjestelmän monipuoliset raportit ja niiden seurannan. Tällä tavalla minullakin olisi enemmän vapaa-aikaa ja aikaa satsata yrityksen kasvuun, kun perusasiat digitalisaation osalta ovat kunnossa.

Kysynkin miten voimme satsata siihen, että yrittäjien apuna on nuoria, jotka osaavat käyttää erilaisia järjestelmiä? He auttaisivat tällaisten sähköisten järjestelmien käyttöönotossa yrittäjiä ja opastaisivat ja neuvoisivat järjestelmien käytössä. Digiapureita, jotka voisivat työllistyä useisiin yrityksiin, etenkin pieniin ja mikroyrityksiin esim. kevytyrittäjyyden kautta. 

Olisin itsekin hyötynyt suuresti tällaisesta avusta.

 

Terveisin,
Henna Nurminen
Yrittäjä ja Lapin Nuorten Yrittäjien työryhmän jäsen
 

Henna Nurminen

Yrittäjä ja Lapin Nuorten Yrittäjien työryhmän jäsen