Ensi vuonna minä lupaan TEHDÄ | Yrittajat.fi

Etsi

Ensi vuonna minä lupaan TEHDÄ

Vuosi 2017 alkaa olla paketissa, vaikka näin reilu viikko ennen joulua tuntuu, että kaikki on kesken ja maailma pitäisi saada valmiiksi ennen joululomia. Kerromme sinulle pienen salaisuuden: ei tarvi, ensi vuonnakin ehtii. Mitä jos alkaisit jo vähän hidastamaan vauhtia ja antaisit joulun tulla?

Ennen kuin heittäydyt kuusen alle kyljelleen tee itsellesi ja yrityksellesi uudenvuodenlupaus: ensi vuosi on yrityksesi digiloikan vuosi! Aidon digiloikan, ei minkään satunnaisen toteuttamiskelvottoman hajatelman. Hyvinkin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

Emme puhu nyt siitä, että koko yrityksen kaikki laitteet ja tietojärjestelmät pitäisi uusia tai myynti ja markkinointi siirtää kokonaan digitaaliseen maailmaan. 

Mistä me oikein puhumme? Ensinnäkin päätöksenteosta ja asennemuutoksesta. Siitä että sinun pitää päättää muuttaa asenteesi digitalisaatiota kohtaan. Sinun pitää päättää, että se on mahdollisuus ei uhka. Toiseksi, ryhdyt aktiivisesti etsimään yrityksesi toiminnoille digitaalisia vaihtoehtoja. Jos tuntuu, että niitä ei ole tai ei löydy, voit aina kääntyä asiantuntijoiden puoleen. Mutta vasta kun olet ensin itse päättänyt, että haluat muutoksen.

Kolmanneksi valitse yksi toiminto, jonka digitalisointiin haluat panostaa.

Seuraavaksi muutama vaihtoehto, jotka tiedämme olevan monella yrityksellä alkuvaiheessa tai puuttuvan kokonaan. 

Asiakashallinta

Tavoitteenasi voi olla, että ensi vuoden jälkeen asiakastiedot eivät ole hajallaan erilaisissa excel-taulukoissa, sähköpostilistoissa ja paperipaloissa pöydällä, vaan sinulla on toimiva, joustava asiakashallintajärjestelmä. Kun asiakastiedot on helposti löydettävissä ja esim. asiakkaan tilaushistoria tiedossa, on asiakasta helpompi palvella paremmin ja markkinointi on sujuvampaa. Lisäksi järjestelmät auttavat muistamaan asiakasta oikeaan aikaan.  

Markkinointi

Tavoitteenasi voi olla, että hankit lisää seuraajia sosiaalisen median kanavillesi. Mitä enemmän seuraajia, sitä kattavampi markkinointikanava. Kattavuus vaatii suunnitelmallista kanavien päivitystä, seuraajien osallistamista ja heidän ongelmiensa ratkaisua. Tee vähintään puolen vuoden kestoinen some-markkinointisuunnitelma. Ja noudata myös sitä! Tässäkin pelkkä suunnitelma on täysin arvoton.

Jos et ole aiemmin kokeillut, niin ota käyttöön myös sosiaalisen median maksulliset markkinointikeinot. Ne ovat tehokkaita, helposti seurattavia ja voit itse määritellä, paljonko rahaa siihen käytät ja kenelle sen haluat näkyvän. Tee ainakin muutama markkinointikampanja ensi vuonna ja analysoi niiden tuloksia.

Muista kuvat ja videot! Ne keräävät parhaiten asiakkaiden huomion. Ole sisällöntuotannossa aito, erilainen ja vaikka vähän outokin, kunhan erotut kilpailijoistasi. Älä rakenna tylsää (sähköistä) brändiä. 

Työajanseuranta

Tavoitteenasi voi olla, että siirryt työajanseurannassa ja -raportoinneissa sähköisiin välineisiin. Tehdäänkö teillä tuntikirjanpitoa exceliin tai ajopäiväkirjat, matkakorvaukset ja päivärahat täytetään jälkikäteen? Kaiken tämän voi tehdä reaaliajassa esim. erilailla puhelinsovelluksilla. Vinkkejä oikean ohjelman valintaan voi kysyä vaikkapa omalta tilitoimistoltasi. Näin hankit kerralla sellaisen ohjelman, joka vie tiedot kirjanpitoon asti ja sinulta säästyy aikaa ja vaivaa. Voit myös kääntyä alan asiantuntijoiden joukkoon.

Digitalisaatio ei ole yritykselle enää mikään vaihtoehto vaan elinehto. Jos sinä et tee mitään, kilpailijasi tekevät. Joten päätä, että vuonna 2018 sinun yrityksesi ei ole enää Digi-pudokas vaan vahvasti menossa kohti Digi-voittajuutta!

Digininjat toivottavat hyvää ja ennen kaikkia rauhallista joulua, digillä tai ilman! 

 

T. Digininjat

Me mainos- ja konsulttitoimisto Reddo Partners Oy:n digininjat Jani Siivola ja Teija “Teippi” Mikkola taistelemme digisyrjäytymistä vastaan. Aseina meillä ovat yrityskohtaiset konsultoinnit, koulutukset, työpajat, seminaarit, blogit ja tietenkin sosiaalinen media, sillä digitalisaatiokin vaatii boostaajaa, kaitsijaa ja kädestä pitäjää. Jani-ninja on valtakunnallinen ELY:n markkinointiasiantuntija, joka kehittää pk-yritysten markkinointia ja boostaa sosiaalisen median hyödyntämistä. Teippi-ninja on digiasiantuntija, joka keskittyy löytämään kanssasi oikeat työkalut digitalisaatioon.

Yhteistyökumppaneidemme kanssa muodostamme melkoisen ninjalauman. Ninjailemme myös Tekes ry:n innovaatiosetelipalvelun asiantuntijoina. 

Digininjat

Me mainos- ja konsulttitoimisto Reddo Partners Oy:n digininjat Jani Siivola ja Teija “Teippi” Mikkola taistelemme digisyrjäytymistä vastaan