Etsi

Kiinalaisten verkkokauppojen arvonlisähelpotukset poistettava Suomessa pikaisesti - verottaja suosii kiinalaista verkkotoimittajaa

Kuluttajien ostotavoissa juuri mikään ei ole kuin ennen. Kansakuntia eivät yhdistä niinkään ideologiset arvot vaan Singles Day, Black Friday ja Double Twelve-tyyppiset globaalit mammuttimarkkinat. Kuluttajien ostoimpulssit sykähtelevät globaalien megakampanjoiden tahtiin. Haasteet suomalaiselle kivijalka-ja verkkokaupalle nousevat koko ajan.

Suomalaisten verkko-ostokset olivat viime vuonna kaikkiaan yli 12 miljardia euroa. Tästä tavarakaupan osuus oli suuruusluokkaa 4,5-5 miljardia euroa ja siitä kotimaisten verkkokauppojen osuus oli noin 2,7 miljardia (Talouselämä 17.9.2018). Verkkokauppa on kasvanut  jättiläisaskelin, mutta kasvu on valunut ulkomaisille verkkokaupoille.

Kansainväliset nettikauppajätit ovat käytännössä jakaneet kuluttajien maailmanmarkkinat. Ykkössijaa pitää kiinalainen Alibaba, kakkosena jenkkijätti Amazon. Uutta tuoterepertuaarissa on elintarvikkeiden ja erityisesti tuoretuotteiden osuuden kasvaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tanskalaisen sikafarmarin lähivarasto tuleekin sijaitsemana yhä useammin Kiinassa, eikä Jyllannin lakeuksilla.

Maakohtaiset mieltymykset ovat kiinnostavia. Siinä missä kuluttaja hakee verkkokaupasta edelleen edullisia tarjouksia, esimerkiksi kiinalainen kuluttaja valikoi toisin. Ulkomaisten brändien ja luksustuotteiden verkkokauppa ohittaa krääsämarkkinat.  Eurooppalaisille valmistajille tämä on hyvä uutinen. Maksukykyinen kiinalainen verkko-asiakas on kallisarvoinen. Kun Euroopassa kasvu tulee uusimpien ennusteiden mukaan hyytymään, Kiinassa riittää kasvun hidastumisesta huolimatta tarpeeksi kuluttajamassaa boostamaan eurooppalaisia merkkejä.

Suomalainen verkkoshoppaaja hakee etenkin kiinalaisista verkkokaupoista edullista hintaa. Alle 22 euron verkko-ostosten arvonlisäveron verovapaus on epäkohta, joka Suomessa pitää korjata pikaisesti. Suomen verottaja suosii tarpeettomasti kiinalaisten verkkotoimittajaa.

Verottajalle on helppo päätös poistaa 22 euron verovapaus kuten Ruotsissa viime vuoden maaliskuussa tehtiin. Ruotsissa verotuskäytännön muutos lisättynä muodollisella toimitusmaksulla vähensi välittömästi kiinalaisia verkko-ostoksia satojen tuhansien pakettien verran. Veromuutoksen vaikutukset taisivat yllättää länsinaapurissa.

Suomessa valtionvarainministeriön vero-osasto vetoaa siihen, että alv-kohtelu muuttuu joka tapauksessa EU:n alueella vuonna 2020. Perustelu on ontuva ja verokohtelu pitäisi muuttaa välittömästi. 

Menetettyjen verotulojen lisäksi Posti ja jokainen suomalainen veronmaksaja käytännössä sponsoroi kiinalaisia verkkokauppoja. Posti on aiemmin avoimesti kertonut kuinka paljon kiinalaiset pikkunyssäkät aiheuttavat lisätyötä Suomen päässä. Toisin sanoen jokainen suomalainen osallistuu Postin henkilöstö -ja muiden kulujen kustantamiseen samalla kun Postin kyky hoitaa perustehtäväänsä heikkenee ja Postin oma hinnoittelu on nousupaineessa.

Vaatimus arvonlisäveron lisäämisestä EU:n ulkopuolisiin alle 22 euron toimituksiin ei ole kohtuuton vaan ainoastaan ulkomaisten verkkokauppojen asettamista samalle viivalle verokohtelussa. 

Seuraava kansainvälinen haaste liittyy henkilösuojaan. Eri puolilla maailmaa, myös Kiinassa on havaduttu e-commercen henkilötietoja koskevan suojauksen haavoittuvuuteen. GDPR tietosuoja-asetus tuli voimaan EU-tasolla viime vuoden toukokuussa mutta muualla maailmassa henkilötiedot ovat pahimmassa tapauksessa vapaata riistaa. Tekoälyn uudet sovellukset ja niiden kautta henkilötietoihin liittyvät tunnistus- ja idetifiointikysymykset ovat vasta hiljattain nousseet julkisuuteen. 

 

Paula Aikio-Tallgren
kirjoittaja on torniolainen vähittäis-, tukku- ja maahantuontialan yrittäjä ja EU-vaaliehdokas

Paula Aikio-Tallgren

Yrittäjä, Virvatuli-Valaisimet Oy
Tornio