Etsi

Kukas ostaisi minun yritykseni?

Yrityksen myynti on edessä arviolta 34.000 yrittäjällä seuraavan 10 vuoden aikana. Luonnollinen syy tälle on se, että yhä useampi yrittäjä lähestyy eläkeikää. Lisäksi yrittäjän elämässä, kuten elämässä noin yleensä, tulee vastaan erilaisia tilanteita, jolloin yritystoiminta halutaan tai se täytyy siirtää uudelle omistajalle. 

Yrityskauppojen taustalla vaikuttaa elämän koko kirjo; haluat muuttaa eri paikkakunnalle, ehkä jopa ulkomaille, eläkeikä, vastaan tulee työtarjous, johon haluat tarttua, sairastut tai yksinkertaisesti haluat välillä tehdä jotakin muuta. Vaikka yrityksen myynti ei tuntuisi ajankohtaiselta juuri nyt, yrittäjänä sinulla kannattaa kuitenkin olla suunnitelma tällaisten tilanteiden varalle.  
 

Ostaja yrityksellesi voi löytyä yllättävältäkin taholta, mutta katso ensin lähelle

Omistajanvaihdosbarometri 2018 -tutkimuksessa yrittäjät kertoivat, että myyntitilanteessa eniten päänvaivaa aiheuttaa ostajan löytäminen omalle yritykselle. On totta, että harvassa ovat ne yrittäjät, joiden oven taakse ostaja ilmestyy jonakin päivänä tarjouksen kera ilman, että asian eteen tekee mitään. Yrittäjäksi kuitenkin haluaa yhä useampi ja keinoja potentiaalisten ostajien tavoittamiseksi löytyy useita. 

Kun pähkäilet yrityksen myyntiä, sinun kannattaa käydä läpi ainakin muutama mahdollinen ostajataho. Ensin mielessäsi ja sitten myös aivan konkreettisesti kysymällä. 

  • Perheenjäsenet – onhan asiasta jo puhuttu ja onko joku perheenjäsenistä kiinnostunut yrityksesi jatkamisesta?
  • Työntekijät – he tuntevat sinut ja yrityksesi, sinä tunnet heidät. Olisiko joku heistä sopiva yrityksesi ostajaksi?
  • Kilpailijat – voisiko joku kilpailijoistasi ostaa yrityksesi?
  • Muut sidosryhmät – sopisiko yrityksesi liiketoiminta vahvistamaan ja täydentämään jonkun asiakkaasi, tavarantoimittajan tai muun sidosryhmän liiketoimintaa? 
     

Kun ostajaa ei löydy lähipiiristä, uskalla viestiä myyntiaikeistasi

Jos yrityksen lähipiiristä ei löydy sopivaa ostajaa yritykselle, niin ei hätää, vaihtoehtoja löytyy. Yrityskauppakentältä lähes poikkeuksetta kuuluva viesti on, että yrityksen ostajia on runsaasti liikkeellä. Toisaalta usein kuulemamme toive yrityksen myyjältä on, että löytyisiköhän tälle minun firmalle ostaja ilman, että kukaan saa tietää? 

Jotta yrityskaupassa voi onnistua, tiedon myytävästä yrityksestä tulisi tavoittaa riittävän suuri joukko potentiaalisia ostajia. Aivan kuten omaa tuotetta on vaikea myydä, jos potentiaaliset asiakkaat eivät siitä tiedä, niin samoin kokonaista yritystä on vaikea myydä, jos yrityksen ostamista ja yrittäjyyttä suunnittelevat eivät siitä tiedä.      
 

Viesti rohkeasti, mutta valitse itsellesi sopiva tapa

Kun etsit ostajaa yrityksellesi, katso ensin peiliin. Mitä kirkkaampi käsitys sinulla on siitä, mitä tarkalleen ottaen olet myymässä ja mikä olisi realistinen hintapyyntö, sitä todennäköisemmin onnistut. Yksinkertainen tapa lähteä etenemään ostajan etsimisessä on laittaa myynti-ilmoitus verkkoon Yrityspörssi.fi:hin. Sinun kannattaa pohtia haluatko kertoa myyntiaikeestasi omalla nimelläsi vai haluatko tehdä sen anonyymisti, jolloin kerrot riittävät tiedot liiketoiminnastasi, mutta et paljasta yrityksen nimeä. Toisaalta voit nojata ammattilaisen apuun myös ostajan etsimisessä kuten kaikissa muissakin yrityskaupan vaiheissa. 

Miten ikinä päätätkin edetä, niin tee päätös ajoissa ja lähde etenemään sitä kohti määrätietoisesti, sillä yrityskauppa vaatii aikaa. Tilastojen valossa olet kuitenkin jo hoitanut vaikeimman osuuden, eli ylipäätään perustanut yrityksen, jonka toiminta jatkuu. Tässä onnistuu vain noin 50% yrittäjäksi lähtevistä. Nokka siis rohkeasti kohti uutta elämänvaihetta ja uusia yrityskauppoja! 

 

Meri Varkoi-Anhava
Toimitusjohtaja ja yrittäjä

Meri ryhtyi yrittäjäksi ostamalla Yrityspörssin. Hän auttaa nyt muita yrittäjiä sekä sellaiseksi aikovia toteuttamaan haaveensa seuraavasta askeleesta – olipa se sitten yrityksen myynti tai osto.

Meri Varkoi-Anhava

Meri ryhtyi  yrittäjäksi ostamalla Yrityspörssin. Hän auttaa nyt muita yrittäjiä sekä sellaiseksi aikovia toteuttamaan haaveensa seuraavasta askeleesta – olipa se sitten yrityksen myynti tai osto.