Etsi

Maailman muuttuminen on yrityksille mahdollisuus

Suomalaisten arvot ja asenteet ovat muuttuneet. Ilmastoasenteita selvittävän Ilmastobarometrin mukaan vuonna 2019 lähes puolet suomalaisista kertoo vähentäneensä tavaroiden hankkimista ilmastosyistä. Kun vuonna 2015 vain 29 prosenttia vastaajista kertoi muuttaneensa omaa toimintaansa ilmastonmuutoksen vuoksi, nyt jopa 41 prosenttia arvioi toimineensa näin.

Tutkimusten mukaan suomalaiset pohtivat aiempaa tarkemmin omien valintojensa vaikutuksia ympäristöön, ja huoli ilmaston ja luontomme tulevaisuudesta on kasvava. Ilmastokriisin hillintä, luonnon monimuotoisuuskadon pysäyttäminen, luonnonvarojen kestävä käyttö ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus ovat aikakautemme suurimpia kohtalonkysymyksiä. Ne puolestaan näkyvät myös kulutuskäyttäytymisessä.

Suomalaisten muuttuneet tarpeet ja toiveet kohdistuvat suoraan myös yritysten toimintaan. Kasvava joukko tiedostavia kuluttajia haastaa monet perinteisiinsä poteroituneet toimijat. Yrityksille ristiriita on ilmeinen, mutta muutospaineissa piilee paljon mahdollisuuksia. Yrityksiltä vaaditaan tänä päivänä yhä vahvempaa osallisuutta globaalien kysymysten ratkaisemisessa, ja hetki voi olla historiallinen niille, jotka osaavat vastata tähän tarpeeseen. Painetta eivät luo vain kuluttajat, vaan myös kiristyvä lainsäädäntö – sekä vastuullisuutta velvoittavat sijoittajat.

Osa valveutuneista yrityksistä onkin jo nähnyt tilaisuutensa tulleen. Yhdysvaltalainen lihankorvikkeita valmistava Beyond Meat listautui pörssiin tämän vuoden toukokuussa. Sen osakkeiden arvo kasvoi toukokuun ja heinäkuun välillä huimat 550 prosenttia, ja yhtiön markkina-arvo on tällä hetkellä jo kymmenen miljardin dollarin luokkaa. Suomeen saavuttuaan yhtiön kasvispohjainen hampurilaispihvi on ollut lihahyllyn myydyin.

Esimerkkejä uusien innovaatioiden vetovoimasta löytyy myös meiltä Suomesta. Enää esimerkiksi kotimainen kaura ei taivu pelkästään puuroksi, vaan siitä tehdään muun muassa maitoa, jugurttia, leipää, lihankorvikkeita ja jopa shampoota. Tutuissa raaka-aineissa piilee kotimaisille tuottajille paljon taloudellista potentiaalia, jos tuotteita ja palveluita osataan kehittää ennakkoluulottomasti. Se kysyy yrityksiltä valmiutta toimia tämän aikakauden haasteiden ratkaisemisessa sekä kotimaassa että myös maailmalla. Sitä, että maailman muuttuminen ja kuluttajien huoli otetaan todesta. 

Globaalia johtajuutta toivovat myös suomalaiset. Yli kaksi kolmasosaa suomalaisista on sitä mieltä, että Suomen tulisi olla edelläkävijä uusien päästöjä vähentävien ratkaisujen käyttöönotossa. Valtaosa, peräti 80 prosenttia suomalaisista, katsoo, että ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää uutta osaamista, kuten uusia teknisiä ratkaisuja, mikä taas voi luoda työpaikkoja ja parantaa samalla Suomen kilpailukykyä ja kansainvälistä viennin vetovoimaa.

Meidän suomalaisten kuuluu olla ratkaisemassa aikakautemme suurimpia kohtalonkysymyksiä globaalissa eturintamassa, sillä harvassa ovat ne maat, joiden koulutustaso, vakaa yhteiskunta ja myös talouden kannalta tasapainoiset lähtökohdat tarjoavat siihen edellytykset. 

Kohtalonkysymystemme ratkaiseminen ei ole pelkästään velvollisuutemme, vaan myös taloudellinen mahdollisuus – jos osaamme tarttua meille tarjottuun rooliin rohkeasti. 

Usein voittajat irtoavat lähtötelineistään ensimmäisinä.

 

Ennakkoluulotonta ilmastoviikkoa!

Riikka Karppinen

Riikka Karppinen
Riikka Karppinen

Kirjoittaja on sodankyläläinen ympäristövaikuttaja, kunnanvaltuutettu ja Vihreiden varapuheenjohtaja, joka työskentelee ympäristö- ja vastuullisuuskysymysten parissa viestintätoimisto Milttonilla. Kuva: Jonna Saari.