Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Miltä yrityksesi talous näyttää?

Nyt päästään lopultakin kiinni numeroihin. Numerothan eivät tunnetusti valehtele. Vai valehtelevatko sittenkin? 

Mikä on kannattava yritys? Kannattavassa yrityksessähän tehdään tietysti tulosta. Sen lisäksi kannattavassa yrityksessä kaikki töitä tekevät, siis myös yrittäjä itse, saa työstään asianmukaista palkkaa.  

Jos osakeyhtiön tilinpäätös näyttää, että tulosta on tehty 25 000 euroa vuodessa, niin äkkiseltään voisi luulla, että toiminta on kannattavaa.  

Mutta jospa onkin niin, että yrityksessä on kaksi omistajaa, jotka tekevät päivittäin töitä yrityksen eteen, eivätkä nosta palkkaa ollenkaan. Yrityksellä on omat toimitilat, jotka on maksettu aikaa sitten jo ukin toimesta. Kun tuloslaskelmaan korjataan palkkakulu esimerkiksi 80 000 euroa sekä normaalilla vuokratasolla oleva vuokra vaikkapa 15 000 euroa, niin ollaan jo pitkästi pakkasella ja suurissa ongelmissa. Tällaisella liiketoiminnalla ei makseta yrityskaupan lainaa. 

Toki asia voi myös olla päinvastoin. Osakeyhtiön tulos näyttää plussaa “vain” 5 000 euroa. Nytpä yritys onkin maksanut kahdelle omistajalleen 200 000 euroa palkkaa, sekä korkeahkoa vuokraa omistajien kiinteistöihin ja matkakorvauksiakin on nostettu 20 000 euroa. Vielä kun poistot otetaan huomioon niin eipä se viiden tuhannen euron tulos siis käytännössä kertonutkaan mitään, ennen kuin tilinpäätöksen sisältö on avattu. 

Kun yritystä aletaan myymään, pitää tuloslaskelma oikaista näyttämään sitä tilannetta, mikä jatkajalla on edessä. Yritystä ei voi myydä sillä oletuksella, että jatkaja ei esimerkiksi tarvitse palkkaa työstään. Kiinteistöt eivät myöskään aina vaihda omistajaa, joten myös toimitilakulut on oikaistava. Tai jos ostetaan toimitilat, niin liiketoiminnan lainanmaksukyky pitää ottaa huomioon.  

Viimeistään rahoittaja on kiinnostunut siitä, miltä talous näyttää yrityksessä yrityskaupan jälkeen. Rahoittaja ei tule rahoittamaan yrityskauppaa joka laskelmissa ei pysty vastaamaan liiketoiminnan velvoitteista, sekä yrityskaupan lainasta. Ostaja lyhentää lainaa pääsääntöisesti liiketoiminnan vapaalla kassavirralla. Jos liiketoiminnasta ei jää rahaa kulujen jälkeen lainan maksuun, ei pankinjohtaja jaksa kiinnostua jutuistasi. 

Tee siis aina oikaistu talouslaskelma ostajaa varten. Näin säästytään monelta harmilta ja joudutetaan yrityskaupan toteutumista. Kolmen vuoden ennuste tulee myös tehtäväksi ennemmin tai myöhemmin. Toki ennusteessa täytyy olla ennen kaikkea jatkajan näkemys tulevasta liiketoiminnasta mukana, mutta pohjaa voi tehdä jo valmiiksi. 

Myös yrityksen tase on siistittävä vastaamaan mahdollisen jatkajan tarpeita. Eli taseesta tulee siivota hyvissä ajoin ennen myyntiä vähintäänkin kaikki liiketoimintaan kuulumaton tavara pois.  

Tämä koskee myös varastoja. Voit olla varma, että se mikä ei ole asiakkaille kelvannut, ei kelpaa myöskään yrityksesi ostajalle. Viimeistään tässä vaiheessa ylimääräiset sijoitukset, rahavarat, koneet, kalusto, kiinteistöt yms. on myös järjesteltävä taseesta pois - siis jos haluat myydä yrityksesi osakkeet!  Liiketoimintakaupassahan ostaja valikoi vain mieleiset palaset mukaansa. 

Mikäli numerot eivät siivoustalkoiden jälkeen miellytä, alkaa armoton yrityksen myyntikuntoon laittaminen. Tästä aiheesta jatketaan seuraavassa blogissa.

 

Marko Merkkiniemi

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdoskoordinaattori Marko Merkkiniemi toimii Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeen projektipäällikkönä. Hän auttaa sekä yrittäjiä että ostajia omistajanvaihdoksissa maksutta. Merkkiniemi palvelee yrittäjiä ja yrityksiä sekä kuntien elinkeinotoimijoita omistajanvaihdoksiin liittyvissä kysymyksissä.

Lapin omistajanvaihdoskoordinaattori -hanke toteutetaan yhteistyössä Lapin kuntien kanssa. Kyseessä on Lapin liiton, Kestävää kasvua ja työtä 2014 – 2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman rahoittama Lapin ov-koordinaattorihanke.

Hankkeen päärahoitus tulee Euroopan aluekehitysrahastosta. Rahoituksen budjetti on 342 660 € (vuoden 2020 Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 274 128 €). Hanke päättyy 31.5.2023. 


Olen Marko Merkkiniemi ja työskentelen Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeessa. Tehtävänäni on edistää Lapin alueella tapahtuvia omistajanvaihdoksia. Suhtaudun työhöni suurella intohimolla ja siksi päätinkin aloittaa 10 osaisen blogisarjan kirjoittamisen. Blogini julkaistaan vähintään kerran kuukaudessa.

Marko Merkkiniemi

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdoskoordinaattori Marko Merkkiniemi toimii hankkeen projektipäällikkönä. Hän auttaa sekä yrittäjiä että ostajia omistajanvaihdoksissa maksutta.