Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Mitä yrityksesi tekee?

Oletetaan, että yrityksesi liiketoiminta on se, millä on ostajalle eniten arvoa. Mutta mikä siinä on ostajalle arvokasta, jos jätetään kylmät numerot sivuun hetkeksi? 

Yrityksesi mahdolliselle ostajalle on tärkeää tietää hyvin tarkasti mitä yrityksessäsi käytännössä tehdään. Etenkin pienissä yrityksissä ostetaan yleensä lähinnä työpaikka itselleen. Niissä on harvoin paikkaa johtajalle tai talousosaajalle. Päivittäinen työ koostuu yleensä suurimmaksi osaksi käytännön suorittavasta tekemisestä, riippuen toki toimialasta. 

Pienen yrityksen ostaja tavoittelee usein unelmiensa toteuttamista, oman elämänsä herruutta, hyppäämistä pois oravanpyörästä, itsensä työllistämistä harrastuksen kautta, mahdollisuutta työskennellä haluamallaan paikkakunnalla, kykyjensä täysimittaista hyödyntämistä, tai jotain muuta henkilökohtaiseen elämään liittyvää. Jotain ihan muuta kuin vaurastumista tai nättiä tilinpäätöstä.  

Talous kiinnostaa kokemukseni mukaan monesti enemmän rahoittajaa kuin itse ostajaa. Onko se sitten hyvä vai huono asia, jääköön kokonaan toisen keskustelun aiheeksi. 

Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että ostaja haluaa tietää hyvinkin tarkkaan, miten yrityksesi toimii. Minkälaisia töitä yrityksessäsi tehdään ja miten. Ostaja tekee tässä vaiheessa hyvin pitkälti tunteella päätöksen siitä, haluaako hän jatkaa keskustelua yrityksesi ostamisesta.  

Mikäli ostaja näkee itsensä jossain suorittavan työn roolissa yrityksessäsi, on hän jo lähellä ostopäätöstä. Jos hänelle vielä muodostuu näkemys yrityksesi kehittämisestä, ollaan jo hyvin lähellä musteen siirtymisestä kynästä kauppakirjaan. Vähintäänkin aiesopimukseen. 

Jos yrityksesi on jo sen kokoinen, että yrittäjän rooli on olla johtaja, tulee se myös kertoa. Tämä kasvattaa ostajakuntaa myös liikkeenjohdon ammattilaisiin. Mutta myös he haluavat tietää hyvin tarkasti, ehkä jopa tarkemmin, miten yrityksesi toimii.  

Kollegani Etelä-Pohjanmaan Yrittäjistä on täyttänyt asiakkaidensa kanssa yrityksen käyttöohjekirjaa. Loistava ajatus ja termi kuvaa asian luonnetta erinomaisesti.  

Pyri siis kuvaamaan huolellisesti ketä asiakkaasi ovat, miten hankit asiakkaitasi, miten markkinoit yritystäsi, miten tuotteiden tai palveluiden tuotanto toimii, miten hallinto on järjestetty, mitä työntekijäsi tekevät yms. Joudut avaamaan nämä kuitenkin jossain vaiheessa, jotta jatkajalla on helpompi hypätä saappaisiisi. Muista kuitenkin jättää varsinaiset liikesalaisuudet salassapitosopimuksen jälkeen kerrottaviksi. 

Näitäkin asioita käsitellään tarkemmin Lapin Yrittäjien Yritys myyntikuntoon -tapahtumassa. Tule ihmeessä mukaan, mikäli haluat tietää asiasta enemmän! 

 

Marko Merkkiniemi

 

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdoskoordinaattori Marko Merkkiniemi toimii Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeen projektipäällikkönä. Hän auttaa sekä yrittäjiä että ostajia omistajanvaihdoksissa maksutta. Merkkiniemi palvelee yrittäjiä ja yrityksiä sekä kuntien elinkeinotoimijoita omistajanvaihdoksiin liittyvissä kysymyksissä.

Lapin omistajanvaihdoskoordinaattori -hanke toteutetaan yhteistyössä Lapin kuntien kanssa. Kyseessä on Lapin liiton, Kestävää kasvua ja työtä 2014 – 2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman rahoittama Lapin ov-koordinaattorihanke.

Hankkeen päärahoitus tulee Euroopan aluekehitysrahastosta. Rahoituksen budjetti on 342 660 € (vuoden 2020 Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 274 128 €). Hanke päättyy 31.5.2023. 

Olen Marko Merkkiniemi ja työskentelen Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeessa. Tehtävänäni on edistää Lapin alueella tapahtuvia omistajanvaihdoksia. Suhtaudun työhöni suurella intohimolla ja siksi päätinkin aloittaa 10 osaisen blogisarjan kirjoittamisen. Blogini julkaistaan vähintään kerran kuukaudessa.

Marko Merkkiniemi

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdoskoordinaattori Marko Merkkiniemi toimii hankkeen projektipäällikkönä. Hän auttaa sekä yrittäjiä että ostajia omistajanvaihdoksissa maksutta.