Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Miten yrityksesi erottuu kilpailijoista?

Tämä kysymys voi tuntua yrityskaupan yhteydessä aluksi vähän hassulta. Mutta mietitäänpäs vähän. 

Erottuminen kilpailijoista on kuitenkin jossain määrin se syy, miksi sinulla ylipäätään on asiakkaita. Jostain syystä asiakkaasi ovat tulleet juuri sinun yrityksesi asiakkaiksi, eivätkä Kalle Kilpailijan. 

Tähän kysymykseen kiteytyy monella tavalla aikaisemmat mietinnät. Tässä vaiheessa olet jo miettinyt mitä olet myymässä ja miten yrityksesi toimii. Nyt pitäisi vielä kiteyttää, että miksi nämä asiat ovat parempia kuin kilpailijoilla. Tai ainakin mikä on se ero kilpailijoihisi verrattuna. Oletko keskittynyt eri asiakassegmenttiin kuin kilpailija, erottaako tuotantotapa, myyntitapa vai joku muu asia sinut muista toimijoista. Olisi hyvä löytää muita syitä kuin sinä itse, koska sinä et yleensä kuulu kauppaan.

Asiakas kuitenkin miettii aina, kenen asiakkaaksi tulee ja päätökseen vaikuttaa jokin asia. Kerro siis miksi asiakkaasi ovat juuri sinun asiakkaitasi. Voit olla varma, että myös yrityksesi ostaja miettii, miksi ostaisin juuri tämän yrityksen. Koska onhan vaihtoehtona kysyä myös kilpailijasi yritystä ostettavaksi. Tai vaikka perustaa täysin uusi, kilpaileva yritys sinun naapuriisi. 

Myös yrityskauppamarkkinassa yrityksesi siis kilpailee ostajista muiden alan toimijoiden kanssa, sekä lisäksi vielä uuden yrityksen perustamisen kanssa. Jotenkin lisäarvo juuri sinun yrityksesi ostamisesta on perusteltava ostajille. 

Muista myös, että kilpailijat ovat monesti potentiaalisia yrityksesi ostajia. Hekin varmasti haluavat tietää minkä lisän yrityksesi toisi heille. Tai vähintäänkin pelkäävät, että uusissa käsissä kilpailuedustasi muodostuu vielä suurempi uhka heidän omalle toiminnalleen. 

Jos viimeksi mentiin tunnepuoli edellä, niin tässä vaiheessa tunteeseen pitäisi saada faktaa sekaan. Eli perustele todennettavilla asioilla yrityksesi kilpailuetuja. Pelkästään ”olemme parempia” – lause ei riitä. Mutta jos pystyt heittämään lauseen tueksi esimerkiksi palautekyselyn tulokset, mistä näkyy, että yrityksenne asiakkaat ovat selvästi tyytyväisempiä teihin kuin kilpailijoihinne, alkaa jo puhe tehota. 

Tarkempi selvitys siitä, miksi näin on, ja miten kilpailuetusi on käytännössä toteutettu, jääkööt edelleen salassapitosopimuksen jälkeiseen aikaan.

 

ps. Olethan jo ilmoittautunut mukaan maksuttomaan Lapin Yrittäjien Yritys myyntikuntoon -tapahtumaan?

 

Marko Merkkiniemi

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdoskoordinaattori Marko Merkkiniemi toimii Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeen projektipäällikkönä. Hän auttaa sekä yrittäjiä että ostajia omistajanvaihdoksissa maksutta. Merkkiniemi palvelee yrittäjiä ja yrityksiä sekä kuntien elinkeinotoimijoita omistajanvaihdoksiin liittyvissä kysymyksissä.

Lapin omistajanvaihdoskoordinaattori -hanke toteutetaan yhteistyössä Lapin kuntien kanssa. Kyseessä on Lapin liiton, Kestävää kasvua ja työtä 2014 – 2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman rahoittama Lapin ov-koordinaattorihanke.

Hankkeen päärahoitus tulee Euroopan aluekehitysrahastosta. Rahoituksen budjetti on 342 660 € (vuoden 2020 Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 274 128 €). Hanke päättyy 31.5.2023. 

Olen Marko Merkkiniemi ja työskentelen Omistajanvaihdoskoordinaattorihankkeessa. Tehtävänäni on edistää Lapin alueella tapahtuvia omistajanvaihdoksia. Suhtaudun työhöni suurella intohimolla ja siksi päätinkin aloittaa 10 osaisen blogisarjan kirjoittamisen. Blogini julkaistaan vähintään kerran kuukaudessa.

Marko Merkkiniemi

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdoskoordinaattori Marko Merkkiniemi toimii hankkeen projektipäällikkönä. Hän auttaa sekä yrittäjiä että ostajia omistajanvaihdoksissa maksutta.