Etsi

Napue ja paikallisen identiteetin vahvuuksia

Sain työskennellä vuodesta 2006 lähtien kymmenen vuotta yrittäjien renkinä. Viimeiset kolmisen vuotta olin toimivapaalla yrittäjäjärjestön tehtävistä hallituspuolueen ministeriryhmän erityisavustajana ja valtiosihteerinä. Palasin elokuussa Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajaksi. Moni kysyi palatessa, että miksi ja mikä työssä innostaa?

Helppo vastaus on, että sovittu toimivapaus päättyi. Pyysin aikanaan toimivapautta vain edeltäväksi hallituskaudeksi, sillä pitkässä juoksussa haluan tehdä työtä yrittäjyyden puolesta. Suomen Yrittäjät on minusta maan vaikutusvaltaisin järjestö, yrittäjät ovat tämän maan suurin muutosvoima ja innostun työstä suomalaisten yrittäjien puolesta. Mutta ennen kaikkea oman työn pitää ”soittaa sieluni kannelta”. Näin usein vastaa yrittäjäkin, sillä useimmiten yrittäjälle oma työ on juuri sitä, mitä haluaa tehdä.

Palattuani tähän työhön on palautunut muutaman viikon aikana mieleen niin suurimmat haasteet kuin sekin mikä tässä on parasta. Ne haasteet ja surkuttelun jätän tässä pois – ruikutusta riittää muutenkin. Valittamalla Suomea ei ole koskaan rakennettu.

Parasta mielestäni ovat yrittäjät. Ne ihmiset, jotka pistävät itsensä likoon oman ja perheensä toimeentulon eteen.

Toiseksi parasta ovat yrittäjien ideat. Ne ideat, jotka ovat vieneet Suomea eteenpäin yli sata vuotta ja luoneet työtä yrittäjälle itselleen ja usein myös isolle joukolle suomalaisia.

Kolmanneksi parasta on Suomen Yrittäjien toimintatapa, paikallisuus ja alueellisuus. Kunta on edelleen usein yrittäjän läheisin julkisen sektorin kumppani. Kuntien päättäjät ovat myös kuntayhtymien ja maakunnan liittojen päättäjiä. Heidän työllään on suora vaikutus yrittäjyyden olosuhteisiin Suomessa.

Järjestömme on nykypäivänä harvinaislaatuinen. Suomen Yrittäjien ylivoimainen vahvuus on lähes jokaiseen kuntaan ulottuva verkosto. Tehtävämme on vaikuttaa siihen, että kunnissa ja alueilla nähdään yritysten menestymisen merkitys. Tätä työtä ei tee mikään muu taho Suomessa.

Tämä järjestö elää jokaisen pienenkin kunnan yrittäjäyhdistyksen ja sen vetäjien voimalla.

Miten tämä otsikon Napue sitten tähän liittyy? Selitys on siinä, että olen kotoisin Isonkyrön Napuen kylältä ja myös lapseni ovat siellä pieninä asuneet. Vielä lastenikin kylänraittia tallatessa tuo kylä eli vain historiasta. Lähinnä muisteltiin menneitä Napuen taistelun muistomerkillä ja kehuttiin osuusmeijerin aikanaan kehittämän Oltermanni-juuston hyvää makua.

Muutaman viime vuoden aikana tarina muuttui täysin. Joukko innovatiivisia yrittäjiä kytki hyvän tuotteen markkinointiin mukaan paikallisuuden, historian ja ammensi osan tuotteensa brändistä kylän asukkaille tutuista tekijöistä. Kyrö Distillery Companyn tuotteet – NapueGin ja ruisviski – ovat palkittuja ja niiden ympärillä pyörivä liiketoiminta on vahvistanut yhden pitäjän elinvoimaa totisesti.

Samanlainen menestystarina ei ole mahdollinen jokaisella kylällä tai kaikissa kunnissa. Eikä se tarinana sovellu välttämättä kaupunkiolosuhteisiin. Mutta ”Napue” on hyvä esimerkki siitä, että paikallisuudesta kannattaa ammentaa – niin Vantaalla tai vaikkapa Pelkosenniemellä. Minusta Suomen Yrittäjien pitää koko organisaationsa voimalla huolehtia, että yhdistystoiminnan ja kuntavaikuttamisen edellytykset ovat kunnossa. Vahva paikallisidentiteetti on voimavara, josta voimme ammentaa.

Anssi Kujala

Kujala työskenteli kymmenen vuotta yrittäjäjärjestössä, minkä jälkeen hän siirtyi kolmeksi vuodeksi hallituspuolueen ministeriryhmän erityisavustajaksi ja valtiosihteeriksi. Nyt Kujala on palannut yrittäjäriveihin, ja toimii Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajana.