Etsi

Sehän on internetissä, sen täytyy olla ilmaista!

Olette varmaan kaikki kuulleet sanonnan, että jos jokin kuulostaa liian hyvältä, se ei luultavasti pidä paikkaansa? Ja että halvalla ei saa hyvää, laatu maksaa. Varmasti moni allekirjoittaa tämän elämässään kuluttajana. Me emme osta halvinta paitaa, tai jos ostamme niin tiedämme että sen elinkaari on lyhyt ja joudumme pian palaamaan kauppaan. 

Usein digitalisaation parissa työskennellessä törmää kuitenkin ajatukseen, että jos se on internetissä, sen pitää olla ilmaista. Tai vähintäänkin hyvin hyvin halpaa. 

Meille myydään ajatusta ilmaisesta, olipa kyseessä sitten asiakashallinta, kuvien käsittely tai vaikkapa verkkokaupan ja verkkosivujen perustaminen. Markkinoijilla unohtuu kertoa, mitä loppujen lopuksi ilmaiseksi saat ja kuinka nopeasti kuitenkin joudut ottamaan asiantuntijan avuksi. 
 

Tein itse - säästin
Suomalainen on sinnikko, hän haluaa rakentaa itse talonsa ja monesti myös verkkosivunsa. Niinhän kaikki muutkin tekevät ja mainoksetkin sanovat - se on niin helppoa. 

Verkkosivuille, niin kuin taloille, löytyy pakettiratkaisuja. On kuitenkin hyvä muistaa, että nämä ratkaisut ovat sitten sellaiset mitä paketista löytyy. Niihin ei tehdä muutoksia ilman, että muutoksista maksetaan. 

Sanotaan että olet tyytyväinen saamasi pakettiin. Seuraavaksi pitäisi “sisustaa” eli tuottaa se sisältö verkkosivuille. Mitä kerrot yrityksestäsi? Mitä asiakkaat haluavat sinusta tietää? Mitä tuotteita ja palveluita myyt? Millaisia kuvia sivuilla käytetään? Miten asiakkaan tulisi sivuilla käyttäytyvä? Voit ottaa avuksesi “sisustussuunittelijan”, sisällöntuotannon ammattilaisen tai luottaa omaan makuusi ja tehdä itse. Kuten sisustamiseen, sisällön suunnitteluun ja tuottamiseen kannattaa käyttää aikaa, vertailla muita ja löytää oma tyylinsä. Joskus ammattilainen voi antaa sysäyksen oikeaan suuntaan. 

Sanotaan, että saat sisällön tuotettua ja sivut ovat valmiit. Hienoa, olet jo voiton puolella! 

Kannattaa varautua siihen, että asiantuntija joudutaan kutsumaan paikalle. Viimeistään silloin huomaa, että on unohtanut lunastaa tontti, jolle talo on rakennettu. Tai verkkosivujen tapauksessa on aika hommata sille uudelle hienolle sivustolle osoite ja paikka missä se sijaitsee. 
 

Sivun osoite ja sijainti
Internetsivuilla pitää olla selkeä osoite, joka kuvaa yrityksen nimeä tai palvelua. Ja kyllä, se maksaa. ilmaisen sivuston voi saada esimerkiksi osoitteeseen yrityksennimi.wordpress.com (jos olet rakentanut sivustosi WorpPressille) mutta tämä ei anna yrityksestäsi kovin luotettavaa ja ammattitaitoista kuvaa. 

Suomalainen .fi -päätteinen osoite maksaa n.15 euroa per vuosi. Tosin tällä omistaa vasta osoitteen. Lisäksi sivuille tarvitaan webhotelli eli fyysinen tilan, johon sivu on tallennettu. Yleensä tässä samassa on myös sähköpostin tallennustila. 

Webhotellien hinnat alkavat halvimmillaan muutamasta eurosta, mutta ennen hankintaa pohdi seuraavaa: 

  • paljonko kävijöitä arvelet sivuilla olevan kuussa?
  • kuinka tärkeää yrityksellesi on, että sivut toimivat nopeasti ja luotettavasti?
  • onko sivuillasi verkkokauppa?
  • kuinka paljon sivuillasi on kuvia tai muita isoja tiedostoja?
  • paljonko tilaa arvelet tarvitsevasi sähköpostille tai useammalle sähköpostille?

Mitä tärkeämpi osa yrityksesi toimintaa verkkosivut ovat, sitä parempi webhotellipaketti kannattaa hankkia. Samoin kannattaa vertailla webhotellien tarjoajien palveluita kuten asiakaspalvelun toimivuutta. Sen saa selville kysymällä palveluntarjoajalta apua webhotellin hankintaan. Jos vastaukset tuntuvat viipyvän tai ovat sinulle täyttä hepreaa, voit olettaa ettei palvelu ole kovin sujuvaa jatkossakaan. Tässäkään tapauksessa parhaat eivät ole halvimpia mutta varmasti hintansa väärtejä, kun toiminta sujuvaa ja tehokasta. 

Kunnollisen taustatyön, suunnittelun jälkeen ja toteutuksen jälkeen “talosi” eli verkkosivusi ovat valmiit. Ne toimivat nopeasti, ja niille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Kansa on ihastuksissaan - hurraa! On aika järjestää tuparit!  

 

Rakentavin digiterveisin
Digininja Teija

Digininjat

Me mainos- ja konsulttitoimisto Reddo Partners Oy:n digininjat Jani Siivola ja Teija “Teippi” Mikkola taistelemme digisyrjäytymistä vastaan