Etsi

Tuotekehitys - kuinka sitä tehdään?

Asiakkaat ovat siirtyneet viime vuosikymmeninä keskiöön, kun puhutaan tuotekehityksestä. Tuote lanseerataan nykyään markkinoille heti kun se vain on vähänkään olemassa. Näin saadaan nopeasti ja pienin kustannuksin palautetta toimiiko tuote edes yhtään, tai mihin suuntaan sitä tulisi jatkossa viedä. Myös isoilta pettymyksiltä vältytään helpommin, kun tuotekehityksen ja tuotannon välinen odotusaika lyhenee. Miten sitten tuotekehitystä valvotaan, jos asiakkaat sitä kuitenkin pääosin tekevät?
 

Tuotekehityksen koodisanat

Asiakkaiden osallistuessa tuotteen kehittämiseen he antavat palautetta. Tuotekehityksen kannalta yleisimmin käytetyt sanat asiakkaan suusta ovat hmmm…, good sekä perfect ja fantastic! Jos asiakkaat osoittavat hiljaisuutta tai vain outoa muminaa täytyy yrittäjän vakaasti pohtia, onko tuote sellaista mitä asiakkaat oikeasti haluavat? Eli onko tuote olemassa vain siksi, että sitä muutkin tarjoavat tai sitä on vain ennenkin tarjottu? Muminan seasta kuitenkin on usein erotettavissa joitain kehityskohteita tuotteessa, jotka tulisi saattaa kuntoon ennen kuin vastaavaa segmenttiä edustavat asiakkaat tuotetta/palvelua uudelleen käyttävät.

Tuotekehityksen good/hyvä -vaiheessa asiakkaat ovat jo hyväksyneet tuotteen, maksavat siitä kiltisti mutta kaipaavat kuitenkin vielä jotain lisää, koska kliimaksia ei ole vielä saavutettu. Tässä vaiheessa volyymiä usein lisätään esimerkiksi asiakkaiden vaatimuksesta hintaa alentamalla, jotta tuotteen pullonkaulat tulevat massakäytössä esiin. Tuotteessa voi jokin ominaisuus jarruttaa sen skaalautumista tai jokin tuotteessa vain kaipaa pientä ehostusta, jotta asiakas saa vaikka sen kerran elämässä-kokemuksen. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella volyyminkin aikana mitä asiakkaat sanovat ja tuunata tuotetta sen mukaan.

Täydellistymisen vaiheessa avainsanoina ovat perfect/täydellistä ja fantastic/mainiota! Yleensä perfect lipsahtaa sellaisilta asiakkailta, jotka tarkastelevat tuotetta talouden, ansaintalogiikan, toimintavarmuuden, kannattavuuden tai vastaavien loogisten eli logististen silmälasien läpi. Fantastic, mainiota! puolestaan irtoaa niiltä tunneihmisiltä, jotka kokevat estetiikan, fiiliksen, joustavuuden tai vastaavan tunnetilan tuotteessa huipuksi. Näillä koodisanoilla tuotteen kehittämisen voi päättää kyseiselle asiakassegmentille ainakin siihen asti, kunnes good-kommentteja alkaa taas ilmaantua saman asiakasryhmän sanavarastoon.

Mitä yrittäjä sitten tekee?

Yrittäjä voi ideoida ja unelmoida tuotteelleen vaikka mitä, mutta toteuttaa kannattaa vasta kun tilaus tulee. Yrittäjän kannattaa siis toteuttaa vain ne tuotteeseen liittyvät kehityskohteet, joita asiakkaat ehdottavat ja toistuvasti vaativat. Ja unohtaa hölynpöly strategisista visioista tai hienoista tuotteen ominaisuuksista, joita oikeasti kukaan asiakkaista ei pyydä tai ole aiemmin palautteessaan pyytänyt.

Marko Vapa

e-Coachin omistaja, Droppi Veripalvelun toimitusjohtaja ja Urheilumaailma.comin päävalmentaja. Lapin Yrittäjien hallituksen jäsen.