Etsi

Yrittäjyys

Paikallisten tuotteiden myyminen on kunnia-asia – ”Kaikista tärkeintä on lappilaisten yrittäjien tukeminen ja rahan saattaminen juurikin heille”

Kotimaisuus on kuluttajan suosiossa, ja paikallisuus vähintään yhtä tärkeää; lappilaisesta poronlihasta ollaan valmiita maksamaan ja alueen kelopuusta tehdyt matkamuistot käyvät kaupaksi. Tänään kaksi Lapin Yrittäjiin kuuluvaa yrittäjää kertoo, kuinka hyvää liikevaihtoa laadukkaat tuotteet ovat paikallisille yrittäjille ja mistä myytävien tuotteiden hinta muodostuu.

Suomen Lapista saatavan poronlihan myyntiin erikoistuneen ja Lapin Yrittäjiin kuuluvan Deliporo Oy:n toimitusjohtaja Matti Vanhanen aloitti yritystoimintansa vuonna 2005 jäätyään palkkatyöstä eläkkeelle. Tarina alkoi halusta tukea ja auttaa lappilaisia poromiehiä, minkä jälkeen yritystoiminta on kasvanut ja noussut Suomen kärkisijoille; nykyään Deliporon tuotteita myydään yli 90:ssä K-Kaupassa ympäri Suomen.

-Yritystoimintani alkamisen aikaan Norja oli nostanut poronlihan tuontitullia tuntuvasti, mikä heijastui suoraan suomalaisten poromiesten markkinoihin; hintataso oli romahtanut lähes neljänneksen. Lapin poromiehillä oli vaikeuksia löytää ostajia lihalleen, ja etelän poronlihan ystävillä puolestaan oli ongelmia saada hyvää lihaa kaupoista. Halusin kokemuksellani vaikuttaa tilanteeseen, ja näin perustin Deliporo Oy:n, Vanhanen kiteyttää.

Vanhaselle on alusta asti ollut selvää, että Deliporon tuotteet tulevat nimenomaan Suomesta, mahdollisuuksien mukaan Lapista. Paikallisuus on tärkeää, ja laatuun halutaan panostaa.

-Liha tulee pääosin Ivalon paliskunnan alueelta ja poronlihajalosteet puolestaan Inarista, Inarin Luonnonporo Oy:ltä. Ajan saatossa havahduimme siihen, että Lapissa on paljon muitakin hienoja tuotteita, jotka haluamme lisätä valikoimaamme. Hilla, riekko sekä kalatuotteet tulevat luonnollisesti Lapista, sienet kerätään osittain myös Perä-Pohjolan alueelta ja kuningasrapu on peräisin Jäämereltä. Ostamme kaikki tuotteemme suomalaisilta toimijoilta.

Kaupassa ostaja näkee Deliporon tuotteen ostovalmiina siistissä paketissa. Ennen kuin elintarvike päätyy ostajan silmien eteen, käy se kuitenkin monen monta eri valmistusvaihetta aina suunnittelusta kuljetukseen. Kaikki tämä vaikuttaa olennaisesti hintaan. Mitä kaikkea mahtuu Deliporon välittämän lihan kulisseihin ennen estradille pääsyä?

-Ostamme lihamme äärettömän luotettavilta ja osaavilta poromiehiltä. Liha leikataan, pakataan vakuumiin ja siirretään pakastustunnelin kautta pakastushuoneeseen. Tämän jälkeen lihat siirtyvät kuljetusrekkaan eli pakastusautoon, jonka kyydissä tuotteet siirtyvät asiakkaan noutopisteeseen, pakkaseen sielläkin. Kaiken A ja O on se, että kylmäketju ei katkea missään vaiheessa, Vanhanen kiteyttää.

-Valmistuskulut heijastuvat suoraan tuotteen hintaan. Kaikista suurimman voiton tuotannossa tekevät kotimaamme poromiehet, mikä koko hommassa oli alun perin tarkoituskin, hän jatkaa

-Valmistuskulut heijastuvat suoraan tuotteen hintaan. Kaikista suurimman voiton tuotannossa tekevät kotimaamme poromiehet, mikä koko hommassa oli alun perin tarkoituskin, Lapin Yrittäjiin kuuluvan Deliporon toimitusjohtaja Matti Vanhanen toteaa.

Matkamuistoja arktiselta alueelta

Toinen suomalaisten tuotteiden suurkuluttaja on eri toimialalla toimiva mutta yhtä lailla Lapin Yrittäjiin liittynyt Erkki Juopperi. Hän pyörittää Matkamuistovalmistamo Erkki Juopperia ja nukketehdas Arctic Doll:ia yhdessä poikansa Henry Juopperin kanssa. Matkamuistovalmistamon toiminta on alkanut jo vuonna 1984 ja jatkuu edelleen vauhdilla.

-Valmistamme matkamuistoja sekä liikelahjoja, joita myymme tukkumyynnillä jälleenmyyjille Inariin, Saariselälle, Ruka-Kuusamoon, Enontekiöön, Muonioon ja Napapiirin alueelle. Lapin toimijat työllistävät meidät ympärivuotisesti, mutta viemme tuotteitamme sesongista riippuen ulkomaille asti – esimerkiksi tärkeimpiin vientimaihimme Norjaan, Yhdysvaltoihin ja Japaniin, Juopperi kertoo.

Tuotteiden kotimaisuus on ehdottoman tärkeää Juopperille, ja hänen yritykselleen onkin myönnetty avainlipputunnus, joka myönnetään Suomessa valmistetuille tuotteille. Lappilaisessa matkamuistomyymälässä paikallisuus on lähes ilmiselvää, sillä alueella vierailevat asiakkaat haluavat viedä kotiinsa palan autenttista lomaympäristöään. Juopperin mukaan asiakkailla on korvaamaton arvostus lappilaisuutta kohtaan.

-Pyrimme hankkimaan kaiken mahdollisen Lapista – jos se ei onnistu, niin vähintäänkin Suomesta. Poronsarvet kasvavat Lapissa, eli ostamme ne suomalaisilta poronhoitajilta. Myös puutuotteissamme käytetty kelolauta tulee heiltä. Nukeissa käytettävän muovin ostamme Borealiksen Porvoon jalostamolta, eli sekin on suomalaista. Ainoastaan 10% tuotteistamme tulee tuontina muualta.

Matkamuistovalmistamon tuotteiden hinnat eivät synny kutakuinkin-periaatteella. Juopperi kertoo, että hinnat määräytyvät suoraan kustannuksista. Kaikki kulut lasketaan minuutin tarkkuudella – esimerkiksi jokaisen nuken silmän valmistukseen käytetty aika kirjataan tarkkaan ylös.

-Valmistuskulut koostuvat moninaisista asioista; esimerkiksi kiinteistä kuluista, markkinoinnista, vakuutuksista sekä palkoista, jotka ovat käsityöalalla kovat nykyajan Suomessa. Lisäksi verotus on suuri kulureikä, Juopperi summaa.

Yhteistyöllä voittoon

Kotimaisuus on tärkeää Vanhaselle ja Juopperille, mutta vielä senkin edelle menee lappilaisuuden korostaminen. Syitä tähän on monia – kumpikin yrittäjistä kuitenkin korostaa, että lappilaisen toimijan tukeminen kannattaa aina.

-2010-luvun alussa maahan ryhdyttiin tuomaan lihaa Venäjältä, mutta minulle oli itsestään selvää ja äärimmäisen tärkeää, että Deliporo välittää vain suomalaista poronlihaa. Korostamme nimenomaan sitä, että elintarvikkeen alkuperä on aina selvillä, Vanhanen tilittää.

Koko Vanhasen yritystoiminnan idea pohjautuu ankarissa luonnonolosuhteissa kovaa työtä tekevien suomalaisten poromiesten elinkeinon tukemiseen. Hän ja Juopperi säestävät toisiaan siinä, että paikallisten yrittäjien yhteistyö tuo rahaa sekä liikevaihtoa omalle alueelle, mikä on tärkeää.

-Lappi työllistää meidät ympäri vuoden ja niin mekin haluamme työllistää Lappia – tukea ja ostaa materiaalimme lappilaisilta yrittäjiltä. Paikallisuus on ehdotonta, Juopperi lataa.

-Lappi on hienointa maakuntaa; täällä on sellaisia erityisominaisuuksia ja piirteitä, joita muualla ei ole. Pitkä kesäyön aurinko tekee kaikista tuotteista laadullisesti erinomaisia. Kaikista tärkeintä on kuitenkin lappilaisten yrittäjien tukeminen ja rahan saattaminen juurikin heille, Vanhanen säestää.

Vanhanen lisää, että Lapin Yrittäjiin liittymällä yrittäjä näyttää, mihin hän kuuluu – joukossa on voimaa. On tärkeää vahvistaa yrittäjien yhteistä asemaa samalla alueella.

 

Liity mukaan Lapin Yrittäjiin!