25.11.2019 klo 09:39
Uutinen

”-Yrittäjillä ei ole aikaa olla esillä jokaisessa kanavassa, saatikka päivittää niihin sisältöä. Tähän auttaa juurikin sen omalle toiminnalleen oleellisen kanavan löytäminen” – Tule sinäkin mukaan Yrittäjien ja Googlen maksuttomaan digikoulutukseen

Yhä useampi perustaa yritykselleen omat nettisivut ja somekanavat. Tämä kannattaa, sillä internet on merkittävä markkinointiväylä asiakkaiden tavoittamiseksi. Tähän yhtyy myös Lapin Yrittäjiin kuuluvan InnoLight Consulting -yrityksen toimitusjohtaja, joka on ottanut näppärästi digimarkkinoinnin salat haltuun.

-Nykyaikana olemme siirtyneet puhelinluettelovaiheesta digimaailmaan. Usein kuulee sanottavan, että jos yritys ei näy digissä, ei yritystä ole olemassakaan, toteaa Katja Lindholm, InnoLight Consulting:in toimitusjohtaja.

Katja Lindholm on toiminut yrittäjänä 16 vuotta tarjoten esimerkiksi yritysvalmennusta, liikejohdon konsultointia sekä erilaisia yrittäjyyskoulutuksia. Vaikka InnoLight Consulting ei suoranaisesti tarjoa palveluita verkkomainontaan, on yritys itse ottanut digimaailman ja somen näppärästi haltuun. Lindholm kannustaakin kaikkia yrittäjiä hyödyntämään nettimaailman tuomat mahdollisuudet, vaikkakaan ei ole yhtä ehdoton kuin edellä sanottu lause voi antaa ymmärtää.

-Yrityksen löydettävyyden kannalta on oleellista löytää juuri itselleen oikea kanava potentiaalisten asiakkaiden löytämiseksi. Jos kuluttajajoukko ei ole Instagramissa tai TikTokissa, ei myöskään yrittäjän kannata resurssejaan sinne hukata. Tietysti, jos kukaan yrityksen asiakkaista ei ole missään muodossa verkon välityksellä tavoitettavissa, ei yrityksenkään välttämättä tarvitse olla. Nykyaikana tuo on kyllä erittäin harvinaista, ja varsinkin aloittelevien yritysten on hyvä olla näkyvillä mahdollisimman monessa paikassa, Lindholm selventää.

-Minulle oli itsestään selvää, että yritykseni tulee olemaan digimaailmassa mukana. Haluan kuitenkin keskittää osaamiseni omiin vahvuuksiini, eikä nettisivujen teko niihin ensimmäisten joukossa kuulu. Näin ollen tilasin omat nettisivuni Design Inspis Oy:ltä, mikä oli kaikista järkevintä. Ennen tilausta kamppailin omien sivujen tekemisen kanssa pari päivää, mikä oli aivan turhaa omien resurssien käyttöä – tulee tehokkaammaksi ja jopa halvemmaksi ostaa sivut sellaiselta, joka tekee niitä ammatikseen, Lindholm vinkkaa.

Kun verkkosivut sitten ovat pystyssä, onko niitä vaikea päivittää itse? Lindholmin mukaan ei todellakaan – päinvastoin, sivuston rakenne on todella simppeli, ja näin ollen valtaosa ajasta jää konkreettisesti oman yrityksen ja osaamisen kanssa toimimiseen. Tähän hän lisää, että verkkosivujen ohella myös sosiaalinen media on hänen yritykselleen asiakashankinnan, näkymisen ja verkostoitumisen kannalta välttämätöntä.

-Ymmärrän sen, että yrittäjillä ei ole aikaa olla esillä jokaisessa kanavassa, saatikka päivittää niihin sisältöä. Tähän auttaa juurikin sen omalle toiminnalleen oleellisen kanavan löytäminen. Itse käytän pääsääntöisesti LinkedIniä, Instagramia sekä Facebookia. Twitter on jäänyt hieman sivuun, mutta senkin käytössä haluaisin aktivoitua.

InnoLight Consulting toteuttaa myös brändityötä yrityksille. Lindholm muistuttaakin, että jokainen yrityksen käyttämä kanava vaikuttaa sen brändimielikuvaan. Yrityksellä voi olla tietynlainen strategia brändimielikuvan luomiseksi, mutta loppupeleissä on kuluttajan vastuulla, miten se otetaan vastaan ja ymmärretäänkö se yrityksen toivomalla tavalla.

-Kun on alettu näkymään digissä, kannattaa sen jälkeen pitää yrityksen arvot ja tavoite samassa linjassa kaikissa kanavissa. Jos näin ei tee, voi sekava kokonaisuus hajottaa kuluttajan mielikuvan. Lisäksi, kun yritys on digissä mukana, on se heti globaaleilla markkinoilla. Internet ei tunne maarajoja. Tämän vuoksi kannattaa alkaa hiljalleen pohtia esimerkiksi sitä, mikä kieli ja minkä tyyppiset kuvat toimivat missäkin maassa.

Tule mukaan maksuttomaan digimarkkinointikoulutukseen!

Yrittäjät yhdessä Googlen kanssa järjestää maksuttoman digimarkkinointikoulutuksen kaiken tasoisille digityypeille Rovaniemellä 11.12.2019. Iltapäivän aikana käydään yhdessä käytännönläheisesti läpi sitä, miten digitaalisuuden lisääntyminen vaikuttaa yritystoimintaan aina tuotekehityksestä tulosriville asti. Paikan päälle tullessa ei tarvitse olla Yrittäjien jäsen tai hallita syvällistä osaamista digimarkkinoinnista – sieltä lähtiessä taitotasot puolestaan ovat aivan eri sfääreissä pitkän linjan digiammattilaisen vinkkien myötä. Myös Lindholm on tulossa ottamaan oppia oman yrityksensä digimarkkinointiin – tule sinäkin mukaan!

LUE LISÄÄ JA ILMOITTAUDU MUKAAN KOULUTUKSEEN TÄÄLLÄ 8.12 MENNESSÄ.

Huomioithan, että paikkoja on vain 50:lle ensimmäiselle. Ilmoittautuminen loppuu heti, kun paikat täyttyvät – ole nopea!