Etsi

Emergency banner

Tarkista some-tiliesi turvallisuusasetukset - Rovaniemeläisen yrittäjän pääsy yli 3000:n seuraajan Facebook-sivuun katkesi

Joillekin yrityksille Facebook on yksi tärkeimmistä asiakaspalvelu- ja myyntikanavista. Facebookin kautta yritykset saavat tarjouspyyntöjä, tilauksia ja asiakaspalautetta. Jos pääsy yrityksen Facebook-sivulle estyy, yrittäjä on vaikean paikan edessä.

Kotileipomo Hässäkän yrittäjä Sari Poikajärvi-Mustonen sai puhelimeensa viestin ystävältään: “Sun Facebookissa on outoja julkaisuja”. Selvisi, että Poikajärvi-Mustosen henkilökohtainen Facebook-profiili oli hakkeroitu, minkä seurauksena Facebook sulki profiiliin hakkerin siellä julkaisemien propagandamateriaalien vuoksi. Samassa yhteydessä estyi myös yrittäjän pääsy yrityksen Facebook-sivulle, sillä sivulla ei ollut hänen lisäkseen muita ylläpitäjiä. Kotileipomo Hässäkän Facebook-sivulla oli tuolloin lähes 3200 seuraajaa.

Yrittäjät tunnistavat hyvin sosiaalisen median hyödyt, mutta myös riskit ja uhat tulisi kartoittaa. Henkilökohtaisten profiilien lisäksi myös yrityksen Facebook-sivun turvaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Rovaniemen Yrittäjien viestintävastaava Riia Valvimo kehottaa yrittäjiä käymään läpi some-tiliensä turvallisuusasetukset ja kiinnittämään huomiota siihen, kenellä on oikeudet hallinnoida yrityksen profiileita.

- Esimerkiksi lisäämällä yrityksen Facebook-sivulle useamman kuin yhden ylläpitäjän, voi varmistaa pääsyn sen hallintaan vaikka omalle henkilökohtaiselle tilille sattuisikin jotain, Riia Valvimo neuvoo.

Ongelmien ratkominen Facebookin asiakaspalvelun kautta on hidasta

Hässäkän yrittäjä ei ole lukuisista yhteydenottoyrityksistä huolimatta saanut Facebookilta vastausta kotileipomon Facebook-sivuun liittyen. Poikajärvi-Mustonen teki Hässäkälle uuden Facebook-sivun, jonne hän toivoo seuraajien siirtyvän. Uuden sivun seuraajamäärä kasvaa hyvää vauhtia.

- Olen onneksi saanut tiedotettua asiakkaita aktiivisesti Instagramin kautta. Siellä tekemäni julkaisut menevät myös Hässäkän vanhan Facebook-sivun seinälle, Poikajärvi-Mustonen sanoo.

Ongelmia kohdatessaan yrityksen kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä Facebookiin. Vaikka Facebook käsittelee tukipyyntöjä hitaasti, on tärkeää että heihin ollaan yhteydessä. Myös asiakkaita tulee tiedottaa vastaavissa tilanteissa nopeasti. Hässäkän tapauksessa yrittäjä oli haastavan paikan edessä, kun pääsy yrityksen Facebook-sivulle estyi, sillä suuri määrä asiakkaiden tilauksista oli otettu vastaan Facebookin Messengerissä.

- Onneksi sain asiakkaille nopeasti tiedon, että ottavat minuun yhteyttä jossakin muussa kanavassa. Toivon, että asiakkaat löytävät Hässäkän uuden Facebook-sivun pian. Seuraajia uudella sivulla on jo 700, täysin toivoton tilanne ei ole, Sari Poikajärvi-Mustonen kertoo.

Kotileipomo Hässäkän uuden Facebook sivun löydät Facebookista nimellä: Hässäkkä -uusi.

Turvaa omat sosiaalisen median tilisi:

  • Käy läpi ja tarkista tilien, sekä henkilökohtaisten profiilien turvallisuusasetukset.
  • Käytä tileillä yksilöllisiä vahvoja salasanoja.
  • Tarkista tilien palauttamiseen liittyvät tiedot, kuten sähköpostiosoitteet.

 

Hässäkkä on kesällä 2016 perustettu kotileipomo. Hässäkän yrittäjä Sari Poikajärvi-Mustonen on myös neljän lapsen kotiäiti. Ammatiltaan hän on ravintolapäällikkö. Kakut ovat aina olleet Poikajärvi-Mustosen intohimoinen harrastus, joka sittemmin muuttui työksi.

Hässäkkä valmistaa käsityönä näyttäviä ja yksilöllisiä fantasiakakkuja. Oheistuotteina kotileipomossa syntyy myös perinteiset voileipäkakut, juustokakut, kuppikakakut, sekä trendikkäät voileipäkakkurullat ja keto juustokakut.

Kuva: Tero Mustonen

 

Lue lisää Rovaniemen Yrittäjien uutisia >>

Oliko artikkeli hyödyllinen?
Ääniä annettu 27