22.2.2002 klo 10:02

Hallituksen esitys 241/2001 vp viestintämarkkinoita koskevan lainsäädännön muuttamisesta

Eduskunnan liikennevaliokunnalle

Eduskunnan liikennevaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa hallituksen esityksestä viestintämarkkinoita koskevan lainsäädännön muuttamisesta. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Yrittäjät pitää kokonaisuudistuksen jakamista kahteen vaiheeseen perusteltuna ratkaisuna ja kannattaa hallituksen esityksen tavoitteita, kilpailun lisäämistä eri verkoissa ja konvergenssin edistämistä. Alalla toimivien yritysten etujen mukaista on edistää tietoyhteiskuntakehitystä ja palvelujen tasapuolista tarjontaa. Sääntelyllä tulisi pyrkiä siihen, että mahdollistetaan markkinoiden joustava toiminta ja kilpailunedellytysten turvaaminen.

Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota kaupallisten televisioyhtiöiden esille ottamaan Yleisradio Oy:n asemaan. Kuten hallituksen esityksen perusteluista käy ilmi ongelmia voi aiheuttaa se, että Yleisradio saattaa subventiovaroin kilpailla samasta ohjelmasisällöstä kaupallisten toimijoiden kanssa. Jotta epätervettä kilpailua ei pääsisi syntymään, on tarpeellista määritellä julkisen palvelun käsite ja sen suhde oheis- ja lisäpalveluihin sekä muihin sisältöpalveluihin selkeästi. Nyt käsiteltävänä oleva hallituksen esitys ei ole näiltä osin tyydyttävä, vaan asia kaipaa perusteellisempaa selvitystä ja säännösten selkeyttämistä.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Tytti Peltonen