8.6.2022 klo 11:51

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta (HE 92/2022 vp)

Eduskunnan talousvaliokunta

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua talousvaliokunnalle kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta.

Suomen Yrittäjät pitää kuljetusyritysten määräaikaista polttoainetukea tärkeänä ja kannatettavana toimena. Kuljetusalan yritykset ovat kärsineet voimakkaasti dieselin nopeasta ja rajusta hinnannoususta. Monet alan yritykset ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa. Suunniteltuja investointeja muun muassa uudempaan ja puhtaampaan kalustoon on jouduttu lykkäämään yritysten taloustilanteen heikennyttyä merkittävästi. Kuten hallituksen esityksessä todetaan, kuljetusalan toimintaedellytysten turvaaminen on tärkeää maan huoltovarmuudelle. Maantiekuljetusala on myös merkittävä työllistäjä ja yrityksen vaikea taloustilanne uhkaa lukuisia työpaikkoja.

Pidämme hallituksen esitykseen lausuntokierroksen jälkeen tehtyjä korjauksia perusteltuina. Esitys on mennyt kuljetusyritysten yhdenvertaisuuden näkökulmasta oikeaan suuntaan. Pidämme kannatettavana, että toimialalistauksesta on luovuttu ja rekisteröityminen lain liikenteen palveluista mukaisesti tavaraliikenteen harjoittajaksi kevyellä kalustolla tekee yrityksestä tukikelpoisen. On myös yritysten tasapuolisen kohtelun kannalta hyvä, että dieselin lisäksi voidaan korvata muiden liikennepolttoaineiden käyttö, vaikka muita liikennepolttoaineita käyttäviä kuljetusyrityksiä onkin toistaiseksi varsin vähän.

Mielestämme esitys on edelleen yritysten yhdenvertaisuuden näkökulmasta ongelmallinen, koska tuen saamisen ehtona on liikennelupa tai liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 16 §:n mukaisesti Liikenne- ja viestintävirastoon tavaraliikenteen harjoittajaksi kevyellä kalustolla rekisteröityminen. Polttoaineiden nopea kallistuminen on vaikuttanut kuljetustoimintaa raskaalla kalustolla harjoittaviin yrityksiin aivan samalla tavalla riippumatta siitä, onko yrityksellä liikennelupa/rekisteröityminen vai ei. Muun muassa työkone-, haketus-, turve- ja maarakennusyrityksillä on vastaavaa kuljetustoimintaa. Myös nämä yritykset olisi tärkeää saada tuen piiriin.

Esityksessä on lisäksi ongelma tuen suuruuden suhteen. Kuljetusalalle maksettavan tuen määrä näyttäisi jäävän huomattavaksi tukeen varattua 75 miljoonaa euroa alemmaksi valitulla 5 prosentin korvaustasolla. On esitetty arvioita, että esitetyllä tukitasolla polttoainetuen kokonaismäärä olisi jäämässä jopa puoleen tukeen varatusta määrästä. Eduskunnan tulisi tarkastaa tuen laskutapaa tavalla, joka nostaisi tukisumman lähemmäksi tukeen varattua 75 miljoonaa euroa, ottaen kuitenkin huomioon valtintukeen liittyvät rajoitteet.

Mielestämme myös tuen hakuajankohta, jonka esitetään olevan marraskuussa 2022, on ongelmallinen. Kustannusten nousun ja tuen haun välinen viive on liian suuri. Tulisi kaikin keinoin pyrkiä siihen, että tuki olisi haettavissa mahdollisimman nopeasti sen jälkeen, kun laki on hyväksytty.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen