5.5.2022 klo 12:01

Lausunto hallituksen esityksestä laeiksi arvonlisäverolain ja valmisteverotuslain 18 §:n muuttamisesta

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi arvonlisäverolakia ja valmisteverotuslakia. Säädöksiin tehtäisiin arvonlisävero- ja valmisteverotusdirektiivin muuttamisesta unionin puitteissa toteutettavan puolustustoiminnan osalta annetun neuvoston direktiivin edellyttämät muutokset.

Tavaroiden ja palvelujen myynnit muiden jäsenvaltioiden puolustusvoimille vapautettaisiin tietyin edellytyksin arvonlisäverosta, jos jäsenvaltion puolustusvoimien asevoimat osallistuvat puolustustoimintaan yhteiseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan kuuluvien Euroopan unionin toimien toteuttamiseksi oman jäsenvaltionsa ulkopuolella. Valmisteverotuslakiin lisättäisiin säännös, jonka nojalla valmisteverosta olisi vapautettava sellaiset valmisteveron alaiset tuotteet, jotka luovutetaan Suomessa olevien toisten jäsenvaltioiden puolustusvoimien käyttöön, kun nämä puolustusvoimat osallistuvat puolustustoimintaan yhteiseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan kuuluvien unionin toimien toteuttamiseksi.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Esityksen tarkoituksena on implementoida arvonlisävero- ja valmisteverotusdirektiivin muuttamisesta unionin puitteissa toteutettavan puolustustoiminnan osalta annettu neuvoston direktiivi, jonka tavoitteena on yhdenmukaistaa Euroopan unionin ja Pohjois-Atlantin liiton puitteissa toteutettavien puolustustoimien arvonlisä- ja valmisteverokohtelua. EU:n puitteissa toteutettavaa puolustustoimintaa varten hankitut hyödykkeet vapautettaisiin arvonlisäverosta ja valmisteverosta samassa laajuudessa kuin nykyisin on säädetty Naton puitteissa harjoitettavan puolustustoiminnan osalta.

Suomi on kannattanut EU:n ja Naton puitteissa toteutettavien puolustustoimien arvonlisä- ja valmisteverokohtelun yhdenmukaistamista. Pidämme hallituksen esityksen ehdotuksia perusteltuina sääntelyn yhdenmukaistamiseksi direktiivin tarkoittamalla tavalla, eikä Suomen Yrittäjillä ole huomautettavaa esityksestä.

Suomen Yrittäjät

Laura Kurki