11.5.2022 klo 16:00

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 5 §:n muuttamisesta ja 5 b §:n väliaikaisesta muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 5 §:n muuttamisesta ja 5 b §:n väliaikaisesta muuttamisesta.

Suomen Yrittäjät kiittää hallitusta tärkeästä esityksestä. Polttoaineen hintojen nousua hillitsevät toimet ovat tarpeen kuljetusyritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi ja kilpailukyisen logistiikan varmistamiseksi kaikille suomalaisyrityksille. Esitysluonnoksessa kuvattu nopea ja voimakas dieselin hinnan nousu on johtanut kuljetuskustannusten merkittävään kohoamiseen. Osalla yrityksistä sopimukset mahdollistavat polttoaineen hinnannousun siirtämisen asiakkaiden hintoihin, mutta osalla tilanne on johtanut pahimmillaan konkurssiuhkaan.

Suomen Yrittäjät on kannattanut liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen väliaikaista alentamista, koska sen arvioidaan mahdollistavan liikennepolttoaineiden hinnan selkeä aleneminen ilman valtiontaloudelle haitallisia vaikutuksia, joita muun muassa polttoaineverotuksen keventäminen aiheuttaisi.

Jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen on tarpeen poikkeuksellisessa ja nopeasti eteen tulleessa tilanteessa, mutta yleisesti ottaen Suomen Yrittäjät pitää jakeluvelvoitetta tehokkaana tapana vähentää tieliikenteen päästöjä. Erityisen merkityksellinen päästövähennyskeino uusiutuvat polttoaineet ovat raskaassa liikenteessä, jossa ei toistaiseksi ole juurikaan tarjolla vaihtoehtoisia vähäpäästöisempiä käyttövoimia. Palattaessa korkeampaan jakeluvelvoitteeseen ja velvoitteen nostamisen jatkuessa on tärkeää kommunikoida asiasta laajasti ja ennakoida mahdollisimman tarkasti jakeluvelvoitteen hintavaikutuksia, jotta jakeluvelvoitteesta johtuvaan polttoainehintojen nousuun osataan kuljetusalalla ja kansalaisten keskuudessa varautua.

Hyvää luonnoksessa on 5b §:n väliaikainen muuttaminen, joka tuo joustomahdollisuuksia jakelijoille. Merkittävä epäkohta on kuitenkin se, ettei samassa yhteydessä esitetä säädettäväksi siitä, millä tavalla vuosien 2022 ja 2023 jakeluvelvoitteen laskun johdosta saavuttamatta jääneiden päästövähennyksien kompensoinnista huolehditaan, vaikka esityksestä ilmenee, että tästä tullaan myöhemmin säätämään. Tällainen epämääräisyys aiheuttaa epävarmuutta sekä loppukäyttäjissä, että jakelijoissa. Tämäntyyppisiä poliittisia riskejä tulisi pyrkiä välttämään lainsäädännön valmistelussa.

Polttoainehintojen noususta johtuva kuljetusalan kustannuskriisi on kestänyt jo useita kuukausia. Hallituksen aikaisempien linjausten mukaisia esityksiä kuljetusalan kustannustuesta ja ammattidieseljärjestelmän käyttöönotosta odotetaan vielä, joten olisi olennaista, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen saataisiin voimaan nopeasti.

Suomen Yrittäjät

Emma-Stina Vehmanen