24.3.2022 klo 08:50
Lausunto

Lausunto sähköautojen latausverkon kansallista kehittämistä koskevasta arviomuistiosta

Liikenne- ja viestintäministeriö

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua sähköautojen kansallista kehittämistä koskevasta arviomuistiosta.

Suomen Yrittäjät kannattaa arviointimuistion vaihtoehtoa B: nykyisten toimenpiteiden jatkaminen ja kansallisen työryhmän perustaminen tieliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkausinfrastruktuurin kehittämisen nykyistä tavoitteellisemmaksi suunnittelemiseksi.

Vaihtoehtoa C, jossa velvoitettaisiin huoltoasemaketjuja rakentamaan latauspisteitä huoltoasemille lainsäädännöllä, Suomen Yrittäjät pitää ongelmallisena. Sähköautojen latausverkoston osalta on jo valmisteilla EU:n tasolla säätelykokonaisuuksia, joten uusia yrityksille suunnattuja kansallisia lisävelvoitteita ei tulisi asettaa.

Suomen Yrittäjät näkee, että latausverkostoa pitää lähtökohtaisesti kehittää markkinaehtoisesti. Latausverkosto esimerkiksi huoltoasemien ja kauppojen yhteydessä on kehittynyt markkinaehtoisesti vastaamaan hyvin henkilöautoliikenteen tarpeisiin. Suomen Yrittäjät suhtautuu lähtökohtaisesti kriittisesti yrityksille asetettaviin lisävelvoitteisiin latausinfran rakentamisessa. Liian tiukat velvoitteet aiheuttavat yrityksille merkittävää kustannustaakkaa ja voivat johtaa siihen, että latauspisteitä rakennetaan paikkoihin, jossa niille ei ole aitoa kysyntää.

Suomen Yrittäjät pitää vaihtoehdossa B esitettyä kansallisen työryhmän perustamista järkevänä. Sähköautojen määrän kasvaessa ja on perusteltua parantaa latausinfran kehittämisen suunnitelmallisuutta työryhmätyön kautta. Suomen Yrittäjät pitää hyvänä, että sähköautojen lisäksi työryhmän toimeksiantoon sisällytetään muutkin vaihtoehtoiset käyttövoimat. Työryhmässä voitaisiin muodostaa tarkka käsitys vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkausinfrastruktuurin nykytilasta ja verkon kehittämistarpeista sekä vaikuttavista ja kustannustehokkaista keinoista tavoitetilaan pääsemiseksi. Työryhmän olisi hyvä myös arvioida markkinaehtoisia keinoja EU:n AFIR-sääntelyn toteuttamiseksi Suomessa. Suomen Yrittäjät on käytettävissä osallistumaan työryhmän työhön.

Sähköautojen odotettua nopeampi yleistyminen Suomessa asettaa haasteita latausverkostolle. Jotta ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tarvittava sähköautoilun kasvu voi jatkua, tarvitsee latausverkoston toimia koko maassa sekä kotona, työpaikoilla että palveluiden yhteydessä. Latausverkoston kehittämisessä tulisi huomioida suomalaisten ajotottumukset, joista tarvitaan kattavasti dataa jatkokehittämisen pohjaksi. Käyttäjälähtöisyyden tulee olla keskiössä: riittävät lataustehot ja latauspisteet siellä missä sähköautoilijatkin ovat.

Liikenteen päästövähennystukia ja kannusteita on järkevä suunnata erityisesti kohteisiin, joilla on kustannuksiin nähden suuri vaikutus päästövähennyksiin. Erityistä huomiota tulee kiinnittää vaihtoehtoisten käyttövoimien mahdollistamiseen ammattiliikenteessä. Ammattiliikenteessä tarvitaan teholatauspisteitä ammattiliikenteen reittien varrella, kuten taksiasemilla. Mahdollinen julkinen tuki on kohdennettava ammattiliikenteen sähköistymisen edistämiseen, erityisesti teholatausverkoston kehittämiseen. Tämä on yksi edellytys ammattiliikenteen sähköistymiselle.

Tällä hetkellä latausinfrastruktuuri on ammattiliikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvun osittainen pullonkaula. Esimerkiksi taksialalla haasteena on taata vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen sujuva lataaminen ajovuoron aikana. Auton pitää olla liikenteessä mahdollisimman tehokkaasti, jotta toiminta on kannattavaa. Rakentamalla teholatausinfrastruktuuria esimerkiksi taksiasemille nopeutetaan vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymistä. Latausinfraa tulee vahvistaa myös muun hyötyliikenteen näkökulmasta.

Suomen Yrittäjät

Emma-Stina Vehmanen
liikennepoliittinen asiantuntija