7.8.2002 klo 13:38

Lausuntopyyntö koskien ehdotusta hallituksen esitykseksi laiksi rahoitustarkastuksesta (VM 047:00/2002)

Valtiovarainministeriölle

Valtiovarainministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa ehdotuksesta uudeksi laiksi rahoitustarkastuksesta. Laki rahoitustarkastuksesta korvaisi voimassa olevan v. 1993 annetun rahoitustarkastuslain. Keskeiset muutokset nykyiseen lakiin koskisivat rahoitustarkastuksen toimintavaltuuksien ja valvonnan kehittämistä huomattavasti nykyistä, pääosin jälkikäteiseen reagointiin perustuvaa menettelyä, ennakoivampaan suuntaan. Ehdotukseen kirjattu valtuuksien laajennus edellyttäisi myös rahoitustarkastuksen hallinnon kehittämistä, jotta valvontaviranomaisessa omaksuttaisiin uusien valtuuksien edellyttämät vaatimukset ja vastuunjako.

Suomen Yrittäjät pitää ehdotuksen tavoitteita kannatettavina. Rahoitusvalvonnan yleiseksi tavoitteeksi asetettu luottamuksen säilyttäminen rahoitusmarkkinoiden toimintaan vaatii markkinoilta vakautta ja tehokkuutta sekä sijoittajan aseman riittävää turvaamista. Ennakoivan valvonnan tehostaminen parantaisi markkinoilta saatavan tiedon luotettavuutta ja siten poistaisi esteitä markkinoiden häiriöttömältä toiminnalta. Piensijoittajan näkökulmasta katsottuna ehdotukseen sisällytetyt rahoitustarkastuksen toimintavaltuuksien laajennus ja yrityksiä koskevan tiedonsaannin parantuminen olisivat omiaan edistämään markkinoiden tehokkuutta ja yleistä luottamusta niitä kohtaan sekä kohottamaan yritysten kilpailunedellytyksiä.

Suomen Yrittäjät pitää ehdotuksessa hyvänä myös sitä, että rahoitusvalvontaviranomaisten valvontavaltuuksia koskevaa sääntelyä yhdenmukaistetaan Euroopan unionissa. Kansallisten valvontaviranomaisten valvontaperiaatteiden ja -keinojen ei tule poiketa olennaisesti unionin sisällä. Ehdotus yhdenmukaistaisi osaltaan rahoitusmarkkinoiden osapuolten kansainvälisten toimintojen valvontaa.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa ehdotuksen yksityiskohdista.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus