8.8.2022 klo 11:57

Luonnos hallituksen esitykseksi energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
lausuntopalvelu.fi

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät näkee tärkeäksi, että Suomi edistää pitkäjänteisesti kestävän biokaasun käyttöä lämmitys- ja työkonekäytössä sekä parantaa kokonaisuutena biokaasun käyttöön liittyvää oikeusvarmuutta ja ennakoitavuutta. Näkemyksemme mukaan verotusratkaisut ovat keskeinen osa ennakoitavaa toimintaympäristöä.

Esityksen seurauksena työkoneiden polttoaineiden ja lämmityspolttoaineiden verot nousevat. Kehityssuunta on yritysten kulujen näkökulmasta huono, koska samaan aikaan muutkin kulut nousevat nopeasti. Toisaalta ymmärrämme nykytilanteeseen liittyvän EU-oikeudellisen epävarmuuden, joka sisältää riskin mahdollisesti laittomaksi todettavan valtiontuen takaisinperinnästä.

Kokonaisuutta arvioitaessa Suomen Yrittäjät hyväksyy biokaasulle asetettavaa EU:n vähimmäisverotason mukaista valmisteveroa, jos tällä ratkaisulla vältetään edellä mainitut epävarmuudet verotuen EU-oikeudellisesta hyväksyttävyydestä sekä hallinnolliset toimenpiteet liittyen valtiontukilupakriteerien täyttämiseen. Lisäksi pidämme hyvänä sitä, että vedyn verotukseen ei ehdoteta muutoksia ja vety säilyy edelleen verottomana.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen