17.1.2022 klo 12:00
Lausunto

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tartuntatautilakia siten, että EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallisesta käytöstä säädettäisiin nykyistä laajemmin. Erilaiset toiminnanharjoittajat ja tilaisuuksien järjestäjät saisivat covid-19-tartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi edellyttää 16 vuotta täyttäneiltä asiakkailta sekä toimintaan ja tilaisuuksiin osallistuvilta EU:n digitaalisen koronatodistuksen esittämistä lain nojalla. Koronatodistuksen edellyttäminen ei kuitenkaan saisi estää elintarvikkeiden, lääkkeiden tai muiden näihin merkitykseltään rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien tarvikkeiden hankkimista tai välttämätöntä omaisuuden kunnossapitoa. Koronatodistuksen esittämisedellytys ei myöskään saisi estää laissa säädetyn oikeuden tai velvollisuuden toteuttamista, oikeutta saada lakisääteinen palvelu taikka välttämätöntä hoivaa tai huolenpitoa.

Jos yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi olisi välttämätöntä, voitaisiin valtioneuvoston asetuksella säätää tietyillä alueilla sijaitsevien ravitsemisliikkeiden velvoitteesta edellyttää asiakkaalta EU:n digitaalisen koronatodistuksen esittämistä. Vastaavasti muiden toimialojen osalta kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin tai aluehallintovirasto voisi velvoittaa päätöksessään asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttaman tartunnan riskin ehkäisemiseksi rajoittamaan asiakasmäärää, toteuttamaan terveysturvallisuustoimia asiakaspaikka- tai tilajärjestelyin taikka edellyttämään EU:n digitaalisen koronatodistuksen esittämistä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa 30.6.2022 saakka.

Suomen Yrittäjien lausunto

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja lausuu asiassa seuraavaa.

Koronatodistuksen vapaaehtoinen käyttömahdollisuus

Suomen Yrittäjät kannattaa nimenomaista säätämistä koronatodistuksen vapaaehtoisesta käytöstä. Koronatodistuksen käytön vapauttaminen edistää yleistä terveysturvallisuutta sekä myös todennäköisesti kannustaa rokotteiden ottamiseen ja siten toimii myös välillisesti keinona nostaa rokotekattavuutta.

Yritykset ovat kaivanneet koronatodistuksen käyttöön ennakoitavuutta ja oikeusvarmuutta. Viranomaisten ohjeet ja lainsäädäntö ovat jättäneet epäselväksi koronatodistusvaatimuksen sallittavuuden, kun sitä käytetään tilanteessa, jossa rajoituksia ei ole voimassa. Koronatodistuksen vapaaehtoisen käytön nimenomainen salliminen poistaa vallitsevia epäselvyyksiä ja lisää koronatodistuksen käytettävyyttä terveysturvallisuutta varmistavana keinona.

Koronatodistuksen käytön laajentaminen tuo helpotusta yrityksille, sillä nopeasti voimaantulevat rajoituspäätökset jättävät usein liian lyhyen reagointiajan koronatodistuksen käyttöönotolle. Vapaaehtoisen käytön salliminen luo riittävää ennakoitavuutta ja varmuutta tulevaisuuteen tilanteessa, jossa mahdollisia tulevia rajoituksia on vaikea arvioida.

Koronatodistuksen käyttöönotto pitäisi tehdä yrityksille mahdollisimman vaivattomaksi. Monilla yrityksillä digitaaliset ratkaisut ovat pitkälle vietyjä ja lukijasovelluksen käyttö pitäisikin tehdä yrityksille mahdollisimman sujuvaksi ja toteuttaa muutokset, jonka myötä lukijasovellus voidaan liittää yrityksen omiin lukijoihin ja järjestelmiin.

Suomen Yrittäjät katsoo, että sääntelyä tulee muuttaa siten, että 58 g §:n mukainen asiakastilojen sulkua koskeva velvoite voidaan välttää vaatimalla asiakkailta koronatodistusta. Sulkuvelvoitetta koskeva säännös kattaa alleen pääosin THL:n riskiluokituksen perusteella matalan tai kohtalaisen riskin tiloja, joten käsillä ei ole perusteita, jonka vuoksi terveysturvallisuutta ei voitaisi varmistaa koronapassin käytöllä täyssulun sijaan. Myös elinkeinonharjoittajien yhdenvertaisen kohtelun kannalta on tärkeää, että sulkuvelvoite voidaan välttää koronatodistusvaatimuksella vastaavalla tavalla kuin muut elinkeinotoimintaan kohdistettavat rajoitukset.

Pakottava velvoite ottaa koronatodistus käyttöön

Suomen Yrittäjät ei kannata muutoksia, jossa 58 a §:ään sekä 58 d §:ään esitetään mahdollisuutta määrätä pakottavasti koronatodistuksen käyttöönotosta. Koronatodistusta ei pidä käyttää uutena rajoituskeinona eikä säätää pakolliseksi edes rajatuissa tilanteissa, vaan jokaisen yrityksen tulee voida päättää itsenäisesti ottaako se koronatodistuksen käyttöön omassa toiminnassaan.

Yrittäjät pitävät koronpassia tärkeänä keinona epidemian hallinnan ja elinkeinotoiminnan turvaamisen kannalta. Suomen Yrittäjien marras-joulukuun vaihteessa teettämän Yrittäjägallupin vastaajista 72 % kannatti koronatodistuksen käytön laajentamista. Vastaajista 71 % mielestä yrityksen kuitenkin pitäisi voida itse päättää, edellyttääkö se asiakkailtaan koronapassia. (Yrittäjägallup joulukuu 2019) Yrittäjät tukevat erityisesti mallia, jossa koronatodistuksen vaatiminen perustuisi jatkossakin vapaaehtoisuuteen.

Koronatodistuksen käyttöönotto edellyttää elinkeinonharjoittajilta lisäresursseja, joita niillä ei välttämättä ole. Koronatodistuksen käyttöönoton edellyttämät kustannukset voivat muodostua monille yrityksille liian korkeiksi varsinkin, jos todistusten valvontaan pitää hankkia lisähenkilöstöä. Emme pidä perusteltuna, että 58 a §:ään sekä 58 d §:ään esitetään mahdollisuutta määrätä pakottavasti koronatodistuksen käyttöönotosta, kun velvoitteen noudattaminen voi muodostua tietyissä yrityksissä mahdottomaksi tai kustannukset korkeiksi.

Esitys ei riittävällä tavalla kuvaa pakollisen koronatodistusvelvoitteen suhteesta rajoitusten välttämiseen. Tähän asti toimintaan kohdistuvat rajoitukset on voinut välttää vaatimalla asiakkailta koronapassia. Näin ei kuitenkaan olisi sääntelyyn pakollisen koronatodistusvaatimuksen kohdalla, koska toimintaan voitaisiin tästä huolimatta asettaa myös muita rajoituksia. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että koronatodistuksella voidaan jatkossakin välttää kaikki toimintaan kohdistuvat rajoitukset.

Esitetyt muutokset 58 d §:ään

Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutosta 58 d §:ään siten, että päätöksiä tekevät viranomaiset voisivat jatkossa velvoittaa päätöksessään asiakkaiden lähikontaktin aiheuttaman tartunnan riskin ehkäisemiseksi rajoittamaan asiakasmäärää, toteuttamaan terveysturvallisuustoimia asiakaspaikka- tai tilajärjestelyin taikka edellyttämään koronatodistuksen esittämistä. Esitetty muutos 58 d §:ään on vastoin vähimmän haitan periaatetta. Suomen Yrittäjät ei pidä 59 d §:ään esitettyä muutosta perusteltuna, joka poistaisi säännökseen sisältyvän tarpeellisen jouston.

Säännöstä ei tule muuttaa tavalla, joka poistaa toiminnanharjoittajan mahdollisuuden käyttää harkintaa ja toimeenpanna edellytettävät vaatimukset kulloinkin kyseiseen toimintaan sopivimmalla tavalla. Joustava sääntely on tärkeää, sillä säännöksen piiriin kuuluvat asiakastilat ovat hyvin erilaisia.

Kaikkia asiakastiloja koskevat asiakasmäärä- tai asiakaspaikkarajoitukset eivät ole perusteltuja, sillä ne eivät ota huomioon kuhunkin tilaan liittyviä eroja tai niissä jo toteutettuja toimenpiteitä. Viranomaisen kategorinen päätös aiheuttaisi monelle toimijalle haittoja, jotka eivät ole perusteltuja tai tarpeellisia terveysturvallisuuden varmistamiseksi. Toiminnanharjoittajat ovat panostaneet merkittävästi asioinnin turvallisuuteen, eikä käytössä oleviin toimiviin keinoihin ole tarvetta muutoksille.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula
johtaja

Karoliina Katila
asiantuntija